خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

تولیدکنندگان پوشاک درباره مشکلات و موانع تولید چه گفتند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۵۵۷

تولیدکنندگان پوشاک در اولین جلسه " کارگروه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید درباره مشکلات عمده این صنعت سخن گفتند

 به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین جلسه " کارگروه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید " در اتحادیه پوشاک تهران با حضور ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه و جمعی دیگر از فعالان و کارآفرینان این صنف برگزار شد. در حاشیه این جلسه با چند نفر از تولید کنندگان پوشاک گفتگو کردیم            

محمود رضا آقاپور علیشاهی تولید کننده پوشاک  با اشاره به مشکلات  اصلی  فعالان صنف پوشاک به خبرنگار ایلنا گفت : مشکل اصلی صنف تولیدکنندگان پوشاک کمبود مواد اولیه است. سال 99 علیرغم مذاکرات بسیار با مسئولان، متاسفانه این موضوع حل نشده باقی ماند.

 آقاپور افزود: این کمبود علاوه بر محصولات خارجی، شامل مواد اولیه داخلی نیز می‌شود. ما در تامین پارچه های تخصصی در تمامی رسته‌ها دچار مشکل هستیم.

وی  ادامه داد : باید به طور تخصصی کمیته‌ای (شامل اعضا و کارشناسان صنف، گمرک، وزارت صمت و...) برای تشخیص نیازها و واردات مواد اولیه صنف پوشاک تشکیل شود تا محصولات وارداتی بجای واسطه‌ها به دست تولیدکنندگان واقعی برسد، این امر قطعا باعث رونق صنف پوشاک خواهد شد.

وی  با بیان اینکه این کمیته می‌تواند با نیازسنجی از تولیدکنندگان، شرایط را برای واردات هموار کند، افزود: این کمیه با ارز تعیین شده مواد اولیه را وارد کند تا مواد اولیه با قیمت سرسام آور به دست تولیدکننده نرسد. این امر رفته رفته باعث می‌شود دست واسطه قطع شده و محصولات مستقیم به دست تولیدکننده می‌رسد.

مصطفی پروانه یکی دیگر از تولیدکنندگان  پوشاک که در جلسه حاضر بود  در گفتگو با خبرنگار  ایلنا با بیان اینکه شعار جهش تولید به معنای این است که باید از تولیدکننده حمایت شود، گفت: با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه، نیاز داخلی به سختی تامین می‌شود چه برسد به صادرات! دولت باید تولیدکنندگان واقعی را شناسایی کرده و از آنها حمایت کند.

پروانه با بیان اینکه 90 درصد مواد اولیه تولید پوشاک  لباس زنانه خارجی است، گفت: روزی که برای تولید برنامه‌ریزی کردم، قیمت دلار 18 هزار تومان بود؛ بر این مبنا 20 درصد مبلغ مواد اولیه را پرداخت کردم، روزی که قصد داشتم مواد اولیه را تحویل بگیرم قیمت دلار 22 هزار 800 تومان شد. و این نواسانات قیمت ارز بسیار تاثیر منفی دارد

پروانه با اشاره به لزوم حذف واسطه‌ها در صنف تولیدکنندگان پوشاک گفت: باید مواد اولیه با قیمت واقعی و قیمت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد امروز بزرگترین معضل  صنف پوشاک را قاچاق  است و قاچاقچیان به این صنف ضربه سنگینی وارد می‌کنند. به طوری که قاچاقچیان متناسب با هر فصل کالاهای بی کیفیت چینی وارد کشور کرده و بازار را با جنس بی کیفیت اشباع می‌کنند.

داریوش شفیعی  تولید کننده دیگر پوشاک نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت:جلوگیری از قاچاق کالا برای دولت بسیار راحت است به شریط اینکه واقعا دولت قصد ممانعت از ورود قاچاق را داشته باشد.

داریوش شفیعی اظهار کرد: در صورتی که تولید داخلی نیاز داخلی را تامین نمی‌کند، دولت باید اجازه واردات به تولیدکنندگان، تحت نظارت خود را بدهد.

وی تاکید کرد: اگر مواد اولیه به قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد؛ قطعا قیمت پوشاک مناسب تر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر پوشاک تولید داخل را با قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و به اسم برند خارجی با قیمت سرسام آور به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه سالیانه 50 هزار محصول تولید می‌کند، گفت:با وجود مشکلات در تامین مواد اولیه و تولید، باز هم قیمت محصولات ما نصف قیمت برندهای خارجی است

وی ادامه داد :  تهیه مواد اولیه از خارج را یکی از موانع تولید در پوشاک بچگانه دانست و گفت: واردات مواد اولیه برای تولید پوشاک به سختی انجام می‌شود و این امر باعث شده تا تولیدکنندگان در شرایط سخت به تولید ادامه دهند.

کمال سید سرپرستان  تولید کننده دیگر پوشاک در گفت‌وگو با ایلنا، کاهش رغیب در حوزه پوشاک را به دلیل نبود سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و این امر شرایط را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند.در سال گذشته تمامی تولیدکنندگان پوشاک متضرر شدند، زیرا مواد اولیه روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و غیرحضوری شدن مدارس و تعطیلی عروسی و مهمونی‌ها،‌ میزان تقاضا برای لباس بچه‌گانه کاهش پیدا کرده است.

سید سرپرستان عمده موانع تولیدکنندگان پوشاک را کمبود و کاهش کیفت مواد اولیه دانست و گفت: کمبود و کاهش کیفیت مواد اولیه در تولید و فروش تولیدکنندگان پوشاک چالش ایجاد کرده است.

وی افزود: مواد اولیه پس از ترخیص در گمرک دپو شده و این امر با توجه به مد روز بودن پوشاک، باعث ضرر تولیدکنندگان می‌شود. بنابراین مجبور هستیم به قاچاقچیان روی بیاوریم.

مهدی فکری تولید کننده پوشاک نیز  با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی  در خصوص تعطیلی اصناف در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: تولیدکنندگان پوشاک از سه ماه قبل، متناسب به شروع فصل، تولید محصولات  خود را آغاز می‌کنند. بنابراین تعطیلی اصناف باعث می‌شود محصولات در تولیدی ها و مغازه‌ها دپو شده و از مد بیافتد.

وی ،‌ با انتقاد از فعال بودن بانک‌ها در زمان تعطیلی اصناف گفت: این امر باعث شد در زمان تعطیلی با وجود عدم فروش، چک‌ها در زمان مقرر وصول نشود.

وی با بیان اینکه دولت هیچ گونه حمایت از صنف پوشاک نداشته است،‌ گفت: نه تنها از اصناف حمایت نمی‌شود،‌ بلکه رو به روز بر موانع تولید نیز افزوده می‌شود و ما شاهد افزایش بی رویه مواد اولیه هستیم. همچنین با وجود مشکلات، باید مالیات‌ها و اجاره‌ها به موقع پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات عنوان کرد: در سال 97 صنف پوشاک وضعیت مناسب‌تری داشته و در شرایط بهتر تولید می‌کرد؛ اما و شیوع بیماری کرونا و ‌نوسانات ارز شرایط را بسیار سخت کرد.

 

حسن اکبری تولید کننده دیگر پوشاک نیز  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات صنف پوشاک گفت: تولید ما بیشتر محصولات مجلسی و مهمانی است و به دلیل آنکه در سال گذشته کرونا گسترش پیدا کرده و این مراسم‌ها برگزار نمی‌شد، بسیاری از محصولات ما نیز به فروش نرسید.

وی ادامه داد: در سال جدید متاسفانه بیماری کرونا همچنان ادامه دارد و مجبور شدیم تولیدات خود را به دلیل آنکه مشتری وجود نداشت و همچنین سال قبل نیز بیش از آنچه که مورد نیاز بازار تولید کرده بودیم، کاهش بدهیم و همین مسئله باعث شد نیروهای حرفه‌ای و دوزندگان خود را از دست بدهیم.

اکبری افزود: اصلی‌ترین مشکل ما کمبود مواد اولیه است و این مواد اولیه در بازار نیز بسیار گران است. ما به دلیل نوع کارمان که لباس مجلسی زنانه تولید می‌کنیم، نیاز داریم تا پارچه خارجی وارد کنیم و همین مسئله قیمت کالا را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: من سه کارگاه دارم که هرکدام 12 چرخ در آن فعالیت می‌کند و کالا تولید می‌کند که دو کارگاه کاملا تعطیل شد و امروز فقط با یک کارگاه فعالیت می‌کنیم و مشکلات آنقدر ادامه‌دار شد که مجبور شدیم بخشی از کارگران را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: از دولت فعلی و دولت آینده می‌خواهیم که به جای آنکه وام و تسهیلات بدهند دست ما را باز بگذارند تا راحت‌تر فعالیت کنیم و واردات مواد اولیه را تسهیل کنند و به وعده‌ها و حرفهایی که می‌زنند عمل کنند.

امیرحسین قاآنی تولیدکننده پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات این صنف گفت: وضعیت تولید پوشاک در سالهای گذشته برای واحدهای مختلف فراز و نشیب‌های مختلف داشت. برای برخی از تولیدکنندگان خیلی خوب و برای برخی خیلی بد بود و اصلا حد متوسط نداشت.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر، سال گذشته اجازه ورود به کالاهای خارجی در بخش پوشاک آنگونه که باید داده نشد و حتی برندهایی که در داخل کشور نمایندگی نداشت نتوانستند به خوبی فعالیت کنند و همین مسئله باعث شد تا برندهی ایرانی بهتر و بیشتر فعالیت کنند اما همان کسانی که وضع مالی خوب و تراز اقتصادی خوبی داشتند مجبور شدند که امسال هزینه زیادی برای تامین مواد اولیه بپردازند و لذا تورم حتی بیشتر از کرونا و تحریم به اقتصاد لطمه زد.

وی ادامه داد: باید برای رونق تولید از قاچاق جلوگیری کرد و مواد اولیه را نیز با قیمت مناسب در اختیار او قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز