خبرگزاری کار ایران

لذیذترین غذاهای محلی شیراز

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۲۹۵

هرگاه اسم شیراز به میان می‌آید ناخودآگاه تمامی ذهن‌ها به سمت حافظ و سعدی و تخت جمشید روانه می‌شود. اما جاذبه‌های این شهر تنها در آثار باستانی‌اش خلاصه نمی‌شود. بلکه ذوق و هنر شیرازی‌ها را در طراحی هتل‌ها، مراکز خرید، تفریحات متنوع و حتی درغذاهای محلی و رستوران‌های این شهر می‌توان حس کرد. از این رو در این مطلب می‌خواهیم به سراغ غذاهای لذیذ شیرازی رفته و با معروفترین آنها آشنا شویم.

غذاهای محلی شیراز را بی‌شک می‌توان از جاذبه‌های اصلی تور شیراز به شمار آورد. غذاهایی که با هنر مردم این سرزمین ترکیب شده و طعمی بسیار بسیار لذیذ و عطری بهشتی دارند. از این رو رستوران‌های این شهر نیز با طراحی‌هایی که از معماری ایران باستان الهام گرفته شده است  و با غذاهای محلی  از میهمانان شیراز پذیرایی می‌کنند. پس برای لذت بردن از طعم و عطر غذاهای محلی شیراز فرصت را از دست نداده و با تورهای شیراز آژانس هواپیمایی ستاره ونک همراه شوید. همچنین می‌توانید ارزان‌ترین بلیط تهران شیراز و بلیط شیراز تهران را از وبسایت ستاره ونک خریداری کنید.

معرفی لذیذترین غذاهای محلی شیراز

لوبیا پلو شیرازی

اینجاست که باید بگوییم هر لوبیاپلویی، لوبیا پلو شیرازی نمی‌شود. این غذا را همه می‌شناسیم اما لوبیاپلو شیرازی حرفی دیگر برای گفتن دارد. شیرازی‌ها لوبیا پلو را با لوبیای چشم ‌بلبلی درست می‌کنند وهمین تفاوت باعث محبوب شدن این غذا شده است.

برای تهیه لوبیا پلو شیرازی برنج را با شوید، گوشت چرخ کرده، پودر دارچین و زعفران دم کرده سپس لوبیا چشم بلبلی را با آن مخلوط کرده و می‌پزند. البته اضافه کردن کمی روغن کرمانشاهی هم عطری فوق‌العاده به غذا می‌دهد. این غذا را با ماست یا سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

لذیذترین غذاهای محلی شیراز

کلم پلو شیرازی

یک غذای لذیذ دیگر از سرزمین شعر و هنر ایران زمین، غذایی که مزه آن تا سال‌ها زیرزبانتان خواهد ماند. کلم پلو غذایی بسیار بسیار خوش طعم است که فقط و فقط بایستی به دست زنان شیرازی پخته شود. برای تهیه این غذا برنج، کلم، سبزی مخصوص شیرازی و ادویه را باهم ترکیب کرده و سپس با کوفته قلقلی تزیین می‌کنند. این غذا را با ترشی آلبالو یا سبزی تازه میل می‌کنند.

رنگینک

رنگینک نوعی دسر است که بی‌بروبرگرد در میهمانی‌های رسمی سرو می‌شود. این دسر همانند اسمش ظاهری رنگی و شاد دارد. مایع اصلی رنگینک خرما است. برای تهیه دسر آرد را تفت داده و با زعفران و هل مخلوط کرده و در نهایت مواد را بر روی خرمای له شده می‌ریزند. برای تزیین رنگینک از پودر پسته و خلال بادام استفاده می‌شود.

این غذا به دلیل داشتن طعمی شیرین و مقوی بودن در ماه رمضان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

اشکنه شیرازی

غذایی با روش پخت قدیمی و اما طعمی که هرگز تکراری نمی‌شود. اشکنه در هر منطقه روش پخت مخصوص به خود را دارد و شیرازی‌ها هم با ترکیبی از پیاز، ماست، تخم مرغ، شنبلیه، نعناع خشک، نمک و زردچوبه امضای خود را پای این آش خوش رنگ و خوش طعم زده‌اند.‌

اشکنه را معمولا با کلم شور، ماست موسیر و سبزی تازه به عنوان پیش‌غذا سرو می‌کنند.

لذیذترین غذاهای محلی شیراز

آش سبزی

آش پایه ثابت مراسم‌های سنتی ایرانی است و هر منطقه‌ای هم آش مخصوص به خود را دارد. آش سبزی نیز به عنوان آش محبوب شیرازی‌ها شناخته می‌شود. این آش از غذاهای محلی شیراز به شمار آمده و در اعیاد مذهبی بخصوص رمضان و محرم برای نذری دادن؛ زیاد پخته می‌شود.

مواد لازم جهت پخت آش سبزی شیرازی: گوشت، برنج نیم دانه، تره، ترخون، لوبیا سفید، عدس و نخود می‌باشد.

 

کوفته هلو

در ترکیب این غذا برخلاف اسمش هیچ هلویی وجود ندارد و شاید به دلیل گرد بودن آن به کوفته هلو معروف شده است.  ترکیبی جذاب از گوشت چرخ‌کرده، تخم مرغ، پیاز، آرد، نخودچی و نرگسی کوفته شیرازی را تشکیل می‌دهند.

این غذا ظاهری شبیه به کوفته تبریزی شیراز دارد و به عنوان غذای اصلی همراه با نعناع تازه و سبزی و نان سرو می‌شود.

لذیذترین غذاهای محلی شیراز

 

پلو اسفندی

غذایی بسیار مقوی که همانند نامش به مناسبت فرا رسیدن ماه اسفند در شیراز پخته می‌شود. پلو اسفندی ترکیبی از مواد مختلف مانند گوشت گوسفند با استخوان، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماش و ادویه‌های مختلف مانند میخک، پود گل سرخ، دارچین، پودر زنجبیل و پودر هل را در دستور پخت خود دارد. در واقع گوشت را با زردچوبه و فلفل تفت داده و در وسط برنج می‌گذارند. سپس باقی برنج با حبوبات تزئین می‌شود. پلو اسفندی به عنوان غذای اصلی در بیشتر میهمانی‌های رسمی شیراز همراه با سالاد شیرازی و زیتون سرو می‌شود.

شکر پلو

برنج پایه اصلی بسیاری ار غذاهای شیرازی را تشکیل می‌دهد و شکر پلو نیز از دیگر غذاهای محلی شیراز است با برنج، شکر، زعفران، خلال مغز پسته و بادام تهیه شده و طعمی شیرین دارد.

این غذا با انواع مواد غذایی رنگی تزیین شده و همراه با سیر ترشی و سالاد شیرازی به عنوان وعده اصلی سرو می‌شود.

لذیذترین غذاهای محلی شیراز

برای رزرو تورهای شیراز با شماره 88880000—021 تماس گرفته یا به صورت حضوری به آژانس هواپیمایی ستاره ونک واقع در میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53 مراجعه کنید.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز