خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی بلوکی؛

کرونا دامن آژانس‎های هواپیمایی را گرفته است

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۰۳۳

در روزهای گذشته به دنبال نفوذ ویروس کرونا در کشور تحولات بسیاری در جامعه ایجاد شد. تغییراتی که نه تنها زندگی مردم بلکه چرخه مالی کشور را مختل کرده است. اتفاقی که دامنگیر مشاغل بزرگ و اصناف تا دستفروشان کنار گذرگاه‌ها شده است.

با ورود ویروس کرونا به کشور و عدم تدبیر مسئولان در مراحل اولیه این بیماری، این ویروس در کشور گسترش یافت تا حدی که امروز به‌صورت یک اپیدمی درآمده است. متاسفانه با همه‌گیری این ویروس در جامعه، بسیاری از کسب و کارها هم تحت تاثیر قرار گرفتند. فراگیری این ویروس در روزهای منتهی به نوروز موجب ایجاد رکود و رسیدن به مرز ورشکستگی اقتصادی بسیاری از مشاغل و اصنافی شد که برای رونق بازار خود چشم به ایام عید دوخته بودند. گروهی از این مشاغل معطوف به حوزه گردشگری هستند. با افزایش هر روزه تعداد مبتلایان، ممانعت به سفر به عنوان راهکار اولیه برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن توسط مسئولین اتخاذ و دستوری مبنی بر تعطیلی مراکز گردشگری، هتل‎ها و مسافرخانه‎ها و ... صادر شد. با صدور این دستور بسیاری از مردم که برای سفر نوروزی خود به وسیله آژانس‎های هواپیمایی برنامه‎ریزی کرده بودند، برای پس گرفتن پولشان به آن‎ها مراجعه کردند، اما متاسفانه به دلیل آنکه آژانس‎ها نیز برای تامین هرچه بهتر یک سفر خوب برای مشتریانشان در روزها و حتی ماه‎های گذشته اقدام به خرید ویزا، رزرو هتل و یا بلیط ایرلاین‎ها کرده بودند قادر به بازگرداندن پول مشتریان خود نیستند.

موضوع وقتی سخت‌تر می‎شود که وقتی مدیران آژانس‎ها برای استرداد هزینه بلیط ایرلاین‎ها و حتی هتل‎ها به آن‎ها مراجعه می‎کنند، متاسفانه این مراکز از بازگرداندن پول آن‌ها امتناع کرده یا آن‎ را موکول به سال بعد می‎کنند. در این بین برخی مشتریان نیز به دلیل اینکه آژانس‎ها را مبدا و طرف حساب خود می‎دانند برای پس گرفتن پول خود اقدام به درگیری و اعمال خشونت در آژانس‎ها می‎کنند.

مسئله مهم این است که اگر دستوری مبنی بر استرداد بدون جریمه مشتریانی که برای سفر خود اقدام کرده بودند، صادر می‎شود برای تحقق آن نیز باید تدابیر درستی اندیشیده شود تا آژانس‎ها نیز بتوانند به راحتی پول خود را از ایرلاین‎ها و هتل‎ها پس گرفته و با احترام به مشتریان‌شان بازگردانند. اگر عدم استرداد هزینه در بحث ویزا منطقی باشد، عدم استرداد آن توسط هتل‎ها و ایرلاین‎ها بسیار غیرمنطقی و نادرست است؛ چراکه نه سفری با هواپیما انجام شده و نه اقامتی در هتل‌ها اتفاق افتاده است.

برای رسیدگی به این مسئله مهم باید اتحادیه‎ها و اصناف ورود کرده و با صدور مصوباتی به هتل‎ها و ایرلاین‎ها اعلام کنند تا هزینه را به آن‎ها بازگردانند. بنابراین رسیدگی به این مسئله مهم نیازمند یک همت بزرگ است تا بتوانیم ویروس کرونایی که دامنگیر اقتصاد شده است را مهار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز