خبرگزاری کار ایران

با 3 شیرینی خوشمزه در ماه مبارک رمضان آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۱۹۱

زولبیا نوعی شیرینی است که معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. از مواد اولیه اینگونه شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که پس از ترش شدن و به اصطلاح ورآمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند.

ایلنا؛ این ماه به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. شب قدر شبی از شب های ماه رمضان که از نظر مسلمانان مبارک ترین شب سال است، در سوره قدر به توصیف این شب پرداخته‌است. این ماه معنوی همواره دارای رسم و رسوم خاص خود است. در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه شیرینی بامیه و طرز تهیه زولبیا بیشتر آشنا کنیم.

شیرینی بامیه

بامیه یکی از شیرینی‌های ایرانی است. از مواد اولیه این نوع شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که بعد از ترش شدن و به اصطلاح ور آمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. سپس از تخم مرغ برای پف کردن بامیه استفاده می‌شود که البته این روش به تازگی به کار می‌رود و در گذشته کاربردی نداشته‌است؛ این تنها تفاوت میان بامیه قدیم با حال است. هنگامی که بامیه آماده شد آن را در شکر قوام‌یافته می‌اندازند تا شیره را به خود جذب کند. شیعیان ایرانی در ماه رمضان، از زولبیا و بامیه برای افطار استفاده می‌کنند.

شیرینی گوش فیل

گوش فیل یکی از انواع شیرینی‌های سنتی افغانستان است و در ایران هم از این نوع شیرینی تهیه میکنند که مواد آن را زرده تخم مرغ، شیر یا ماست، روغن و خمیرمایه بیکینگ پودر تشکیل می‌دهند.

شیر و بیکینگ پودر و روغن و زردۀ تخم‌مرغ را مخلوط می‌کنند. آرد را کم‌کم اضافه می‌کنند و هم می‌زنند تا خمیر به دست نچسبد و زیاد هم سفت نشود. سپس خمیر را خوب مالش داده و ۳ ساعت در کیسه نایلون می‌گذارند بماند. روی میز آرد پاشیده و خمیر را نازک باز می‌کنند و با قالب گرد می‌برند بعد آردهای اضافی را پاک می‌کنند و یک طرف دایره را با دست کمی جمع می‌کنند تا چین‌خوردگی پیدا کند. سپس روغن فراوانی را داغ می‌کنند و خمیرهای قالب زده را در روغن سرخ می‌کنند. بعد از سرخ شدن در صافی می‌گذارند تا روغن زیادی آن گرفته شود. وقتی کاملاً سرد شدند دو طرف آن را مخلوط پودر قند و هل کوبیده می‌پاشند و در ظرف می‌چینند.

زولبیا نوعی شیرینی است که معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. از مواد اولیه اینگونه شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که پس از ترش شدن و به اصطلاح ورآمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. غالبا زولبیا و بامیه در ماه رمضان در هنگام افطار مصرف می‌شود. تولید و مصرف این شیرینی در گستره وسیعی از جهان شامل شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا رواج دارد.

برای تهیه شیرینی زولبیا ابتدا نشاسته را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و ماست را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و به مدت ۵ دقیقه کنار می کذاریم.سپس کره را  از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا نرم شود. پس از گذشت ۵ دقیقه کاسه مخلوط ماست و نشاسته را می آوریم و آرد را کم کم به آن ها اضافه می کنیم و هم می زنیم و کره را نیز می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم تا مایه زولبیا یکدست شود. بعد گلاب ، اسانس هل و جوش شیرین را به مایه اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا مایه غلظتی شبیه به ماست داشته باشد.اگر دیدید مایه سفت شده است می توانید کمی گلاب اضافه کنید.

سپس در یک ظرف مانند یک تابه روغن به حدی می ریزیم که استخر روغن داشته باشیم و زولبیا ها راحت در ان شناور باشند و تابه را روی حرارت کم می گذاریم تا به مرور زمان روغن داغ شود.مایه زولبیا را در قیف می ریزیم و قیف را  بالای تابه نگه می داریم و خیلی سریع قیف را فشار می دهیم و مایه زولبیا بیرون می آید و سریع دستمان را مانند دایره می چرخانیم تا زولبیا که از قیف بیرون می آید و داخل روغن ریخته می شود به شکل یک دایره در بیاید.

می توانید اگر قیف ندارید مایه را در جا سسی بریزید تا راحت تر مایه بیرون بیاید و شکل بگیرد.شربت آماده شده از قبل را حتما در یخچال قرار می دهیم تا سرد شود و زمانی که زولبیا ها سرخ شدند از روغن بیرون می آوریم و در توری فلزی قرار می دهیم به مدت ۱ دقیقه تا روغن اضافه آن خارج شود و بعد در شربت قرار می دهیم تا به مدت ۵ دقیقه در شربت سرد بماند و طعم دار شود و مجددا از شربت که بیرون آوردیم زولبیا را در توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود. تمامی زولبیا ها را به همین صورت آماده می کنیم و در ظرف می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود و نوش جان کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز