خبرگزاری کار ایران

تجهیزات پزشکی و تاثیر آنها در مهار بیماری‌های تنفسی در منزل

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۶۲۴

یکی از موثر ترین راه ها برای از بین بردن علائم بیماری آسم که با سرفه های شدیدی همراه است در منزل و با کم ترین هزینه ها می توان به استفاده از نبولایزر و دستگاه های بخور اشاره کرد که علاوه بر کم کردن عوامل آلرژیک از محیط آرامشی را برای دستگاه تنفسی فرد به همراه می آورد

آسم چیست:

آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است که بسیار هم رایج است و گاهی این بیماری به صورت عصبی بروز پیدا میکند. از ویژگی های اصلی این بیماری می توان به انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش که از نشانه های ان خس خس و سرفه و تنگی نفس است اشاره کرد .اعتقاد بیشتر متخصصین در رابطه با این بیماری این است که آسم از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود . در رابطه با درمان این بیماری می توان با اجتناب از حساسیت زاها و آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکو استروئید های استنشاقی از بروز یکسری از علائم جلوگیری کرد و اگر علائم آسم در اثر استفاده از آن کاهش پیدا نکرد میتوان آگونیست های طولانی اثر بتا یا آنتاگونیست لکوترین را نیز علاوه بر کورکیتواستروئید ها استفاده نمود .

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته و در طی پژوهش هایی که به عمل آمده است در سال 2011 تعداد 235 تا 300 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری دچار بوده اند که این بیماری حدود 250000 مورد مرگ و میر راسبب شده است، که میتوان گفت رقم قابل ملاحظه ای است که نشانگر آن است که به این بیماری و روش های درمان آن و آگاهی بخشی رد رابطه با این مفاهیم باید بیشتر پرداخته شود.

علائم بیماری آسم:

از مشخصه های اصلی آسم می توان به بروز مکرر خس خس سینه و تنگی نفس مداوم و تنگی قفسه سینه و سرفه های شدید مداوم نام برد، ممکن است در اثر سرفه های شدید از ریه خلط تولید شود اما بالا آوردن آن ها برای بسیاری از بیماران اغلب بسیار دشوار است .این علائم معمولادر شب ها و در صبح زود و یا در هنگام فعالیت های بدنی مثل ورزش کردن و یا در مواجهه با هوای سرد بیشتر خود را نشان می دهند.

آسم معمولا در اثر ترکیبی از تعاملات پیچیده محیطی و همچنین ژنتیکی ایجاد می شود، که این عوامل هم شدت این بیماری و هم نحوه پاسخ آن به درمان اینبیماری را تحت تاثیر قرار میدهند. به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران و متخصصین تغییر اپی ژنتیک یعنی عوامل ارثی و نه عوامل مربوط به توالی DNA با عث افزایش اخیر میزان آسم و تغییر محیط زیست شده است.

تجهیزات پزشکی و تاثیر آنها در مهار بیماری‌های تنفسی در منزل

بسیاری از عوامل محیطی می توانند بیماری آسم را تشدید کنند مثل:آلرژی زاها،آلودگی هوا،مواد شیمیایی زیست محیطی و سیگار کشیدن یک زن باردار در دوران حاملگی و حتی پس از زایمان که می تواند احتمال مبتلا شدن فرزندش به این بیماری را بسیار بالا ببرد،

همان طور که گفته شد آسم با قرار گرفتن در معرض آلرژی زاها میتواند بیشتر خود را نشان دهد ، آلرژی زاهای شایع فضاهای داخلی عبارتند از : کنه گرد و غبار، سوسک، شوره بدن حیوانات و کپک

در طی ده های گذشته که با افزایش بیماری آسم مواجه بوده ایم تلاش ها برای کاهش کنه گرد و غبار بی نتیجه بوده است .

برخی عفونت های تنفسی ویروسی ممکن است خطر ایجاد آسم را درهنگام ابتلا در سنین پایین افزایش دهند، نظیر:ویروس سنسیشیال تنفسی وراینوویروس . با این حال برخی متخصصین بر این باورند که برخی عفونت های دیگر ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهند.

سابقه خانوادگی فرد و ژنتیک افراد یکی از عوامل خطر آفرین جهت آسم است زیرا ژن های مختلفی در آن دخیل هستند. به عنوان مثال اگر یکی از افراد دوقلوی همسان به بیماری آسم دچار شود احتمال ابتلای بیماری در فرد دیگر حدود 25 در صد است.

روش های درمان بیماری آسم در منزل:

یکی از موثر ترین راه ها برای از بین بردن علائم بیماری آسم که با سرفه های شدیدی همراه است در منزل و با کم ترین هزینه ها می توان به استفاده از نبولایزر و دستگاه های بخور اشاره کرد که علاوه بر کم کردن عوامل آلرژیک از محیط آرامشی را برای دستگاه تنفسی فرد به همراه می آورد

استفاده از دستگاه نبولایزر :

وسیله ای است برای رساندن دارو به قسمت های مختلف دستگاه تنفس که در اثر بیماریهایی مانند برونشیت و آسم آسیب دیده است ، همچنین به دلیل سریع بودن تاثیر دارو در قسمت های مختلف بسیار مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته است و متخصصان زیادی استفاده از این دستگاه را به بیمار های توصیه میکنن. همچنین با توجه به داروی مصرفی باعث بهبود تهویه،افزایش عملکرد ماهیچه های تنفسی،بهبود استقامت فعالیت های عمومی، جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی،بهبود سرفه،پیشگیری از آتلکتازی، کاهش چسبندگی کمک به بازگشت خون، کاهش درد و کاهش اسپاسم میشود ولی روش های دیگر استفاده از دارو مانند خوراکی و تزریقی برای مشکلات دستگاه تنفس کمتر موثر و مورد استفاده می باشند.

تجهیزات پزشکی و تاثیر آنها در مهار بیماری‌های تنفسی در منزل

پنوماتیک نبولایزر آب را به ذرات ریز تقسیم می کند این کار توسط اکسیژن فشرده یا هوای فشرده انجام می شود.،همچنین باید محفظه دارو برای هرکس اختصاصی باشد و بعد از هر بار مصرف دارو این محفظه شسته می شود. همچنین جهت تهیه ی این دستگاه میتوان به شرکت تجهیزات پزشکی معتبر مراجعه نمود و این کالا را به راحتی خریداری کرد.

استفاده از دستگاه بخور سرد :

دستگاه بخور سرد به طور ویژه و کاربردی برای کاهش اثرات ناخوشایند ناشی از هوای خشک بالاخص برای بیماران آسمی یا برونشیتی استفاده و کاربرد دارد همچنین رطوبت هوا می تواند برای درمان خشکی پوست ،احتقاق و خشکی بینیف التهاب گلو و خشکی لب ها مفید باشد لازم به ذکر است در بسیاری از مواردی که افراد به سرماخوردگی و آنفولانزاهای خفیف و یا شدیدی دچار می شوند استفاده از دستگاه بخور هوای سرد که رطوبت را به خوبی به قسمت های مختلف دستگاه تنفسی می رسانداستفاده از این دستگاه برای آن ها  بسیار مفید است .بخور سرد باعث پراکندگی بخار در خانه می شود و می تواند به کاهش ناراحتی کودک کمک کند، با این وجود به کارگیری و استفادهی بیش از اندازه از این رطوبت ساز ها می تواند به طور بالقوه مشکلات تنفسی را افزایش دهد پس بسیار مهم است که چگونه و در چه زمان هایی و تا چه اندازه از این دستگاه استفاده شود.

تجهیزات پزشکی و تاثیر آنها در مهار بیماری‌های تنفسی در منزل

به طور کلی سه نوع رطوبت ساز وجود دارد:

مرطوب کننده های مرکزی، رطوبت ساز های پروانه ایف رطوبت ساز های اولتراسونیک

که نوع رطوبت سازی که انتخاب می کنید بسته به تنظیمات و اندازه منطقه و قیمت متفاوت است.

نکته قابل توجه در اینجا این است که مرطوب کننده های مرکزی نیاز به کانال کشی در داخل ساختمان دارند، همچنین نکته ی دومی که باید به آن اشاره کرد این است که بخور های سرد التراسونیک به دلیل بی صدا بودن و خروجی بخار بسیار عالی و ایجاد ذرات ریز تر آب در ارجحیت بیشتری قراردارند.

برای استفاده از این دستگاه ها برای محیط منزل دستگاه های بخور شخصی طراحی شده است که دارای ابعاد کوچک تر و قابل حملی هستند که استفاده از این دستگاه را برای همگان بسیار اسان کرده است که می توان آن هارا از شرکت تجهیزات پزشکی به راحتی خریداری کرد .

اضافه نمودن رطوبت هوا بسیار مفید است اما نکته ای را در این خصوص نباید فراموش کرد و آن این است که رطوبت بیش از حد هوا می تواند مشکلاتی در رابطه با سلامتی را ایجاد کند.

شرکت تجهیزات پزشکی :

امروزه با وجود شرکت های تجهیزات پزشکی معتبرکه در شهر های مختلف دارای شعب هستند دستگاه های کنترل کننده این بیماری های تنفسی و دیگر دستگاه ها برای استفاده های تخصصی و همچنین برای استفاده های شخصی و در منزل در دسترس همگان قرار دارد و توانسته ایم به این وسیله بسیاری از بیماری هارا در منزل مهار کنیم.

تجهیزات پزشکی و تاثیر آنها در مهار بیماری‌های تنفسی در منزل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز