خبرگزاری کار ایران

چرا کشورها تغییر نام می دهند ؟ چرا ترکیه می خواهد نام خود را تغییر دهد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۵۹۸

195 کشور در جهان وجود دارند که برخی از آنها به دلایل مختلف نام خود را تغییر داده اند. دلایلی مانند تغییر مرزها، جنگ و استقلال، احترام به رهبر، تقسیم کشورها و غیره.

علاوه بر این، انگیزه های سیاسی نیز می تواند دستاویزی برای تغییر نام کشورها باشد. برخی کشورها نام خود را تغییر می دهند تا گذشته خود را بازسازی یا تطهیر کنند، در حالی که برخی دیگر با انگیزه های اقتصادی و توسعه منجمله جذب گردشگر  این کار را انجام می دهند. می‌دانید که تغییر نام کشور فرآیند ساده‌ای نیست. میلیون ها دلار یا معادل آن ارزهای رایج محلی برای انجام این کار لازم است.

مثلا در سال 2019، مقدونیه نام خود را تغییر داد. این کشور اروپایی پس از یک اختلاف طولانی با کشور همسایه اش یعنی یونان، به جمهوری مقدونیه شمالی تبدیل شد. اما مقدونیه تنها کشوری نیست که تغییر نام داده است. در واقع، بسیاری از کشورها مشکلات خاص خود را داشته اند. آخرین مورد از این تغیرات در برنامه ریزی تور ترکیه خود را نشان خواهد داد .

این کشورها به دلایل مختلف نام خود را تغییر داده اند

در اینجا لیست کشورهایی را می بینید که نام خود را تغییر داده اند ، البته اولین موردش هم مثل همیشه کشور عزیز خودمان است!

1) پرشیا یا پارس به  ایران

نام مستعار پرشیا یا ممالک محروسه پارس نام رسمی ایران در جهان غرب بود ، در سال 1935، دولت ایران از کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک داشت، درخواست کرد که کشورمان را «ایران» بنامند. گفته می شود پیشنهاد این تغییر از سوی سفیر ایران در آلمان بوده است که تحت نفوذ نازی ها قرار گرفته است!

2) سیام به تایلند

تایلند یکی از معدود کشورهای آسیای جنوب شرقی است که هرگز تحت استعمار بریتانیا یا فرانسه قرار نگرفته است. برای قرن ها، این منطقه توسط یک پادشاه اداره می شد و به سیام معروف بود. در سال 1939، پادشاهی که کشور را اداره می کرد، پس از تبدیل شدن به یک سلطنت مشروطه، نام آن را تغییر داد. در زبان محلی آن به صورت پراتت تای تلفظ می شود که به معنای "کشور مردم آزاد" است

3) کامبوچیای دموکراتیک به کامبوج

کامبوج هم بین سال‌های 1953 تا 1970 چندین بار نام خود را تغییر داده است. این کشور تا سال 1975 به پادشاهی کامبوج و سپس جمهوری خمر تغییر نام داد و تحت حاکمیت کمونیست ها از سال 1975 تا 1979، به نام کامبوچیا دموکراتیک نامیده می‌شد. در دوره انتقالی سازمان ملل از سال 1989 تا 1993، این کشور به ایالت کامبوج تبدیل شد. پس از احیای سلطنت در سال 1993، این کشور به پادشاهی کامبوج تغییر نام داد

4) برمه به میانمار

حکومت نظامی حاکم که در اصل برمه نام داشت، در سال 1989، یک سال پس از کشته شدن هزاران نفر در سرکوب یک قیام مردمی، نام خود را به میانمار تغییر داد. این تغییر توسط سازمان ملل متحد و کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن به رسمیت شناخته شد، اما توسط ایالات متحده و بریتانیا به رسمیت شناخته نشد

5) هلند به ندرلند

از ژانویه 2020، هلند به ندرلند تبدیل شد. این کشور دارای دو منطقه هلند جنوبی و هلند شمالی است و به همین دلیل هلند هم نامیده می شد. یکی از دلایل تغییر نام نیز سیاست بازاریابی و تجاری ذکر شده است. آنها حتی نام تیم فوتبال خود را نیز تغییر داده اند و حتی در طراحی تور اروپا نیز این نام جدید را تبلیغ می کنند.

6) ایالت آزادیخواه خواه ایرلند به ایرلند

در سال 1937، ایالت آزاد ایرلند به ایرلند تغییر کرد تا همه روابط با بریتانیا را از بین ببرد. این کشور چندین سال جنگ شدیدی با بریتانیا داشته است . البته بین شمالی ها و جنوبی ها و همچنین پیروان فرق مختلف مسیحیت نیز درگیری های جدی وجود داشت.

7) سیلان به سریلانکا

در سال 1505 پرتغالی ها سیلان را کشف کردند و نام آن را سیلائو گذاشتند. در ابتدای قرن نوزدهم استعمار انگلیس نام این منطقه را به سیلان تغییر داد. پس از استقلال، دولت سیلان نام خود را به سریلانکا تغییر داد. در سال 2011، تمام ارجاعات به کلمه سیلان از سوی ادارات و شرکت ها ممنوع و نام قدیمی سیلان کلا حذف شد.

8) جمهوری مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی

در فوریه 2019، مقدونیه نام خود را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر داد. مقدونی ها  نام خود را تغییر دادند تا با ناتو متحد شوند و خود را از یونان متمایز کنند. هیچ تغییری در زبان رسمی «مقدونیه» صورت نگرفته و هویت مقدونی‌ها نیز تغییری نداشته است.

9) سوازیلند به اسواتینی

در آوریل 2018، نام سوازیلند در آفریقا به اسواتینی تغییر کرد. این موضوع باعث تعجب مردم محلی سوازیلند نشد زیرا قبلاً از این نام استفاده می کردند. اسواتینی ترجمه ای از سوازیلند به زبان محلی آن است. به معنای "سرزمین سوازی ها". نام قدیم این کشور کمی گیج کننده بود زیرا مردم کشورهای دیگر با کشور اروپایی "سوئیس" اشتباه می گرفتند

 10)رودزیا به زیمبابوه

رودزیا نامی استعماری بود. بین سالهای 1953 و 1963، رودزیای جنوبی به رودزیای شمالی و نیاسالند در فدراسیون رودزیا و نیاسالند ملحق شد. این کشور پس از استقلال خود در آوریل 1980 به عنوان جمهوری زیمبابوه به رسمیت شناخته شد و به زیمبابوه تغییر نام داد.

11) جمهوری چک به چک

در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، چکسلواکی در سال 1993 به دو کشور مختلف اسلواکی و جمهوری چک تقسیم شد. و اکنون، کشور جمهوری چک می خواهد به نام چک خالی شناخته شود تا استفاده شرکت ها و تیم های ورزشی در محصولات را آسان تر کند. این کشور نام کامل خود را حفظ خواهد کرد، اما چک به نام رسمی جغرافیایی کوتاه تبدیل خواهد شد، همانطور که کلمه فرانسه کوتاه شده ای برای جمهوری فرانسه است.

حالا نوبت ترکیه است : ترکیه می خواهد نام اصیل خود را باز پس گیرد

نزدیک به 100 سال پس از تبدیل شدن به یک جمهوری مستقل، این کشور که در سطح جهانی با نام غربی خود، ترکیه شناخته می شود، هنوز در حال حرکت به سوی بازیابی هویت واقعی خود در صحنه جهانی است.  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ماه گذشته در استانبول از تغییر نام رسمی کشور خبر داد و گفت: عبارت تورکیه فرهنگ، تمدن و ارزش‌های ملت ترک را به بهترین شکل تمثیل کرده و بیان می‌کند.

چرا کشورها تغییر نام می دهند ؟ چرا ترکیه می خواهد نام خود را تغییر دهد؟

او همچنین دستور داد که همه کالاهای تولید شده در این کشور برچسب "ساخت ترکیه" داشته باشند، مجمع صادرکنندگان ترکیه نیز از اعضای خود خواسته است تا این تغییر بزرگ را ایجاد کنند، و از این به بعد  را بر کالاهای تولیدی این کشور خواهید دید(Made In Türkiye)

رسانه ها گزارش داده اند که تغییر نامی که اردوغان از آن سخن گفت در تمام ارتباطات رسمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در وب سایت های دولتی درج خواهد شد.

در زبان انگلیسی نام این کشور ممکن است با نام پرنده ای که بوقلمون نامیده می شود و میزهای شکرگزاری آمریکایی ها را تزئین می کند تداخل داشته باشد.  البته معانی عامیانه "بوقلمون" هم  در فرهنگ غربی که کنایه از آدم شکست خورده یا احمق است نیز در این تغییر نام بی تاثیر نبوده است.

به نظر می‌رسد که خود ترک‌ها واقعاً اهمیتی نمی‌دهند. ترکها از زمانی که این کشور در سال 1923 پس از برچیده شدن و شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول استقلال خود را اعلام کرد، کشور خود را ترکیه نامیده اند. اما اگر در تور استانبول به مراکز خرید رفتید و این نام جدید تورکیه را دیدید تعجب نکنید.

در حالی که برخی از مقامات دولتی اردوغان را در رسانه های اجتماعی تحسین کردند، برخی دیگر با کنایه این تغییر نام را بی اثر توصیف کردند و نوعی تبلیغات سیاسی اردوغان برای انتخابات 2023 قلمداد نمودند.

نام  ترکیه در سراسر جهان تغییر می کند

صرف نظر از انگیزه های سیاسی، ترکیه اولین مقصد مهم گردشگری است که نام خود را تغییر می دهد. برخی از کشورها به دلایل سیاسی، برخی دیگر برای شفافیت، برخی برای از بین بردن نام های استعماری و برخی مانند ترکیه صرفاً برای بازیابی و به رسمیت شناختن هویت اصیل خود ریبرندینگ را انجام داده اند.

با توجه به تفاوت‌های جزئی در املا و تلفظ بین ترکیه و تورکیه در صنعت گردشگری و فقدان هرگونه تغییر بنیادین سیاسی یا دولتی در پشت این تغییر، ترکیه باید جدیت خود را به جهانیان ثابت کند تا این لحظه تنها یک ویدئوی کوتاه معرفی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز