خبرگزاری کار ایران

درمان انواع مشکلات کف پا با فیزیوتراپی، بریس و ورزش

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۸۴۹

پا مانند دست و مچ یکی دیگر از مناطق پیچیده بدن است که شامل بسیاری از استخوان ها، رباط ها، عضلات و اعصاب است. به دلیل پیچیدگی، بعضی اوقات تشخیص مشکلات پا دشوار است، بنابراین ارزیابی دقیق توسط یک فیزیوتراپ با تجربه ضروری است.

پا مانند دست و مچ یکی دیگر از مناطق پیچیده بدن است که شامل بسیاری از استخوان ها، رباط ها، عضلات و اعصاب است. به دلیل پیچیدگی، بعضی اوقات تشخیص مشکلات پا دشوار است، بنابراین ارزیابی دقیق توسط یک فیزیوتراپ با تجربه ضروری است.

فیزیوتراپیست ها در ارزیابی و درمان شرایط پا به درد و ورم پا توجه دارند.

چرا کف پای شما آسیب میبیند؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که ما از بیماران دریافت میکنیم این است که "چرا کف پای من درد میکند؟" در حالی که دلالی متعددی میتواند باعث درد کف پا شود، اما اکثرا علائم از چند بیماری شایع ناشی میشود. درد های پا  از پشت تا به جلوی پا به ترتیب ذیل است:

  • تاندینوپاتی آشیل
  • بیماری سیور
  • خار پاشنه
  • التهاب تاندون
  • سندروم کوبوئید
  • التهاب تاندون تیبیالیس
  • فاسیا پلانتر(التهاب کف پا)
  • صافی کف پا
  • متاتارسالژیا
  • مورتون نروما
  • انحراف شست پا
  • آسیب صفحه ی کف پا
  • میخچه پا

بر اساس تعداد زیادی از منشاءهای بالقوه ی درد پا، درمان، همیشه بسته به تشخیص خاص شما و نیاز به توانبخشی برای بازگشت شما به فعالیت های روزمره ی زندگی، متفاوت خواهد بود.

انواع درد پا

پا را میتوان به 3 قسمت تقسیم کرد: عقب پا (پاشنه) ، وسط پا و جلوی پا، که هرقسمت مشکلات مختلفی را تجربه میکند.

آسیب های پاشنه ی پا (یا هند فوت) از جمله ورم کف پا

درمان انواع مشکلات کف پا با فیزیوتراپی، بریس و ورزش

 

شایع ترین مشکل پاشنه که مردم تجربه میکنند درد فاسیای کف پا یا ورم کف پا است. این مشکل میتواند در هر نقطه از قوس پا درد ایجاد کند اما معمولا باعث درد شدید در زیر پاشنه ی پا میشود. این یک آسیب جدی است که هنگامی اتفاق میفتد که فشار وارد شده روی پاشنه بیش از مقاومت آن باشد.نحوه ی حرکت پا (بیومکانیک) در این شرایط نقش بسزایی دارد و افرادی که دارای صافی کف پا یا افزایش قوس کف پا هستند در معرض خطر بیشتری برای بروز این مشکل قرار دارند.ضعف وگرفتگی عضلات نیز میتواند از عوامل موثر در این امر باشد.

مدیریت این شرایط مبتنی بر پرداختن به عواملی است که برای هر فرد متفاوت است: کفش، فعالیت، انعطاف پذیری، بیومکانیک و قدرت. هنگام انجام تمرینات تقویت کننده و کششی بهتر است از هرگونه فعالیت تشدید کننده ی درد خودداری کنید.این موارد به رفع علائم کمک کرده و از بازگشت آنها جلوگیری میکند. بستن تِیپ یا باندپیچی کردن پا نیز بسیار موثر است و ممکن است گاهی اوقات به شما توصیه شود.

عقب پا در افرادی که مقدار زیادی میدوند نیز میتواند در معرض شکستگی جدی قرار گیرد.متخصصین کلینیک تخصصی درمان مشکلات پا آزمایشات خاصی برای ارزیابی شکستگی دارند و بسته به استخوان آسیب دیده میتوانند شما را از طریق مناسب راهنمایی کنند.

مشکلات وسط پا

پای میانی به طور کلی بیش از نواحی دیگر دچار شکستگی و مشکلات تاندونی میشود.شکستگی های خطرناک ناویکولار(یکی از استخوان های اصلی قوس پا) در افراد فعال که به طور منظم میدوند یا می پرند کاملا شایع است. درد به طور معمول در طول چند هفته همراه با حساسیت در قسمت بالای پا ایجاد میشود.مدیریت مناسب شکستگی های خطرناک به استخوان آسیب دیده بستگی دارد اما میتواند شامل بی حرکتی در یک پا یا در برخی موارد شدید، منجر به جراحی شود.

مشکلات تاندون در قسمت میانی پا شامل تاندینوپاتی های اکستانسور(درد در قسمت های میانی پا) و تاندینوپاتی های تیبیالیس(درد در پایین مچ پا و در وسط قوس پا قرار دارد)میباشد.هر دوی این آسیب های تاندونی بیشتر در دوندگان دیده میشود و در صورت عدم مدیریت صحیح، میتواند منجر به طولانی شدن روند درمان شود. تاندینوپاتی ها با اصلاح کفش و تغییر اندک در برنامه ی تمرینی برای ایجاد زمان بهبودی تاندون آسیب دیده کنترل میشوند.سپس یک برنامه ی تقویتی تدریجی توصیه میشود.

یکی دیگراز آسیب های شایع پای میانی ناشی از پارگی لیسفرانک یا شکستگی لیسفرانک است.پارگی یعنی پاره شدن یک یا چند رباط  که استخوان های میانی پا را به هم متصل میکند در حالی که شستگی شامل شکستگی یک یا چند استخوان در آن ناحیه است. این موارد معمولا با پیچ خوردگی ساده مچ پا اشتباه گرفته میشوند اما نیاز به مدیریت بسیار متفاوتی دارند، از جمله حرکت ندادن پا و در بعضی موارد عمل جراحی.

آسیب های جلوی پا (قسمت انگشتان پا)

درمان انواع مشکلات کف پا با فیزیوتراپی، بریس و ورزش

قسمت های جلوی پا شامل بسیاری از استخوان های کوچک، رباط ها، عضلات، تاندون ها و اعصاب است.پبچ خوردگی پا یا شکستگی میتواند در اثر لگد زدن به اجسام سخت یا فرود آمدن ناخوشایند با قسمت جلوی پا باشد.این موارد نیاز به ارزیابی فوری توسط یک متخصص واجد شرایط دارند زیرا درد گاهی ممکن است به دلیل شسکتگی بوجود بیاید.دردی که به مرور زمان ایجاد میشود(آسیب بیش از حد)میتواند به دلیل شکستگی های خطرناک، فشرده سازی عصب(نوروم)یا تغییر شکل پا مانند انگشت چکشی، هالوکس والگوس(بانیون)، پارگی صفحه ی کف پا و پینه بستن شدید باشد.این آسیب های بیش از حد اغلب با بیومکانیک ضعیف پا و مچ پا همراه است و همچنین میتواند منجر به خواب رفتن دست و پا شود.

یک فیزیوتراپیست میتواند مشکل اساسی را تعیین و درمان کند. درمان ها میتوانند شامل مشاوره در مورد تغییر فعالیت ها یا کفش، تجویزحرکات مناسب برای اصلاح مشکلات بیومکانیکی، تِیپ برای کمک به تسکین درد و تقویت برای حمایت از ساختار آن ناحیه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز