خبرگزاری کار ایران

پاسخ آبفا به ادعای یک نماینده مجلس؛

اعتبار حرف اول تامین آب پایدار در سیستان و بلوچستان را می‌زند/ هوتک‌ها منبع تامین آب شرب استان نیستند

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۱۹۳

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشوربا بیان اینکه باید 60 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود تا تانکرها افزایش یابد خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم در پنجاه روستا تانکر ثابت با حجم مخازن 5 متر مکعب مستقر کنیم اعتبار این پروژه ها از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف است که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی ایلنا ، حمیدرضا کشفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات آبرسانی در سیستان و بلوچستان و به خصوص جنوب استان اظهار داشت: بنده در این جلسه حرف های کسی را در زمینه کیفیت و نبود آب استان تایید و یا تکذیب نمی کنم فقط در مورد برنامه های اجرایی در زمینه آبرسانی در استان صحبت خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان 5 هزار و 600 روستا داریم که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارند افزود: از تعداد 5 هزار و 600 روستا 836 روستا در جنوب استان واقع شده و 320 هزار نفر از جمعیت را شامل می شوند.

کسب اجازه برای تامین اعتبار از صندوق توسعه

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: از سال 93 – 94 اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای استان تامین شد زیرا ردیف بودجه سنواتی کفاف اجرای پروژه ها را نمی داد بنابراین با اجازه رهبری پیگیری کردیم که بتوانیم از محل صندوق برداشت و برای اجرای پروژه های روستایی هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان 2 هزار و 194 روستا مشمول طرح تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی شدند که 753 هزار نفر در قالب 18 مجتمع آبرسانی را شامل می‌شود .

10 درصد اعتبارات صندوق به سیستان و بلوچستان تخصیص یافت

وی ادامه داد: از سال 93تا 98 ،   605 میلیارد تومان برای تامین آب روستاها تامین اعتبار شد که از این میزان 10 درصد اعتبارات از محل صندوق به استان سیستان و بلوچستان تعلق گرفت که این میزان بالاترین تخصیص در کل کشور بوده است .

کشفی با بیان اینکه در جنوب استان 246 هزار نفر تحت پوشش آبرسانی قرار دارند اظهار داشت: 335 میلیارد تومان به جنوب استان از محل صندوق اختصاص داده شد که یعنی 50 درصد از 10 درصد کل اعتبارات را شامل می شود.

وی با یادآوری اینکه برای تکمیل پروژه پول زیادی نیاز داریم خاطرنشان کرد: در سال 99 کاهش اعتبار داشتیم با این وجود 156 میلیارد به سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم.

 تا پایان 99، 153 هزار سیستانی به آب پایدار دسترسی خواهند داشت

وی ادامه داد: برنامه ریزی کردیم با این اعتبارات تا پایان سال 99، 173 روستا با 153 هزار نفر  جمعیت به آب پایدار دسترسی داشته باشند البته 155 میلیارد تومان نیز از محل توازن استان اختصاص یافته است.از محل تامین فاینانس داخلی 200 میلیارد تومان مجوز دریافت کردیم که باید سرمایه گذار برای آن پیدا شود علیرغم این که هزینه ها چند برابر شده سعی می کنیم وظیفه امان را در قبال منطقه انجام دهیم .

کشفی گفت:  در شهرستان چابهار از 48 درصد تامین آب پایدار به 65 درصد در کنارک از 76 به 82 درصد ، نیکشهر از 64 به 67 درصد ، قصرقند از 52 به 70 درصد خواهیم رسید.

ارتقای پروژه آبرسانی؛ در 300 روستا

وی گفت: در روستاهای شمال استان شبکه کار شده ولی فعلا به آب پایدار دسترسی ندارد یعنی ممکن است در بعضی ساعات قطعی آب داشته باشند که نیاز به پروژه ارتقاء داریم که 300 روستا را شامل می شود و بنا داریم که این برنامه ریز در اسرع وقت به اتمام برسد .

وی با بیان اینکه اگر در جایی آب پایدار ندارند به این معنا نیست که آب شرب موجود نیست گفت: نبود آب پایدار به معنای عدم وجود شبکه است اما مخازن وجود دارد در جاههایی که پایداری کافی ندارند سعی کردیم مخازن داشته باشیم .

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت هیچ ردیف بودجه‌ای برای آبرسانی سیار ندارد خاطرنشان کرد: برای 1400 روستای چابهار 466 میلیارد مناقصه برگزار کردیم که به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره طرح های آب شیرین کن نیز گفت: برای این پروژه ها نیز برنامه جامعی داریم و بنابراین است که در حاشیه 100 کیلومتری جنوب کشور آب مورد نیاز از دریا تامین شود و طبق تکلیف برنامه ششم توسعه تا حد زیادی به هدف رسیدیم و 30 درصد این پروژه ها تحقق یافته است.

35 میلیارد تومان هزینه؛ برای آبرسانی سیار

وی با تاکید بر اینکه تمامی روستاهایی که شبکه وجود ندارد با تانکر آبرسانی سیار می شوند گفت: در 970 روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت سیار آبرسانی می شود در سال 98، 35 میلیارد تومان هزینه آبرسانی سیار شده که 150 لیتر در شبانه روز برای هر فرد آب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

پیشنهاد تخصیص 100 میلیون یورو برای توسعه آبرسانی در سال 1400

کشفی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان  به لحاظ آب سطحی فقیر است گفت: در بودجه 1400 پیشنهاد دادیم که ردیف خاصی برای توسعه آبرسانی در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود و این پیشنهاد به دولت رفته که بنابر آن قرار است 100 میلیون یورو برای سال اول تخصیص داده شود .

وی با بیان اینکه برای تکمیل 6 مجتمع آبرسانی 920 میلیارد تومان نیاز داریم افزود: علاوه بر آن کار احداث 18 مجتمع نیز شروع شده که 2194 روستا و 753 هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت اما در کل اعتبار لازم موجود نیست.

اگر محدودیت اعتبار نداشتیم به شاخص های لازم می رسیم

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه عقب ماندگی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ تامین آب پایدار به دلیل حجم بالای کار است افزود: اگر محدودیت اعتبار نداشتیم به شاخص های لازم می رسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان 970 روستا با تانکر آبرسانی می شوند افزود: شاخص آب آشامیدنی سالم در روستاهای کشور 75 درصد در جنوب استان 68 درصد است.

اوضاع تامین آب درصورت اختصاص حقابه از افغانستان

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره این که اگر حقابه ایران از افغانستان تامین شود مشکل آب استان حل خواهد شد یا خیر؟ گفت: قطعا اگر حقابه لازم تخصیص یابد چاه نیمه ها وضعیت بهتری خواهند داشت اما به شرط این که سامانه ها تامین شده باشد. به عبارت دیگر اگر حتی آب مورد نیاز تامین شود ما به لحاظ زیرساختی و سامانه مشکل داریم.

تامین آب استان از هوتک نیست

کشفی گفت: ما در استان روستاهایی داریم که شبکه آب پایدار وجود دارد اما اهالی از هوتک هم برای مصارف استفاده می کند اما تامین آب از طریق هوتک نیست آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

وی با بیان اینکه ما طی یک ماه گذشته 10 تانکر سیار به جنوب استان اضافه کردیم افزود: از استانهای معین برای آبرسانی سیار در سیستان و بلوچستان کمک گرفتیم .

60 میلیارد تومان اعتبار از یونیسف برای استقرار مخازن ثابت در 50 روستا

وی با بیان اینکه باید 60 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود تا تانکرها افزایش یابد خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم در پنجاه روستا تانکر ثابت با حجم مخازن 5 متر مکعب مستقر کنیم اعتبار این پروژه ها از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف است که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

هیچ بیماری واگیرداری گزارش نشده

کشفی تاکید کرد: در پنج سال اخیر آمار مراکز بهداشت سیستان و بلوچستان نشان می دهد هیچ بیماری واگیرداری از جمله آلتور و وبا که ناشی از آب باشد نداشته ایم و این نشان می دهد که استفاده از هوتک ها برای آب شرب عرف نیست کلر زنی به موقع انجام شده است.

وی درباره ادعای اخیر نماینده چابهار مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان گفت: آبی که نماینده چابهار نشان داد آب هوتک بود نه آب شبکه یا آبرسانی سیار.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز