خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

توسعه سی.ان.جی، صادرات بنزین را افزایش می‌دهد/ 800 میلیون دلار هزینه برای جلوگیری از ساخت پالایشگاه 8میلیارد دلاری

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۲۶۶

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر گاز را صادر کنیم خالص درآمد حدود متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد بنابراین باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رضایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: با تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ خودروی عمومی و توسعه مصرف سی ان جی در کشور، ‌تا ۱۵ میلیون لیتر در روز در مصرف سی ان صرفه جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران منابع زیادی گاز دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم،  ادامه داد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال ان جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود است، ‌ به صرفه است که این گاز را در  داخل کشور استفاده کنیم.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از سوی دیگر اگر گاز را صادر کنیم خالص درآمد حدود متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد بنابراین باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌ گیرند، گفت: اگر با توسعه‌ سی. ان. جی این مصرف، نصف شود، ‌ امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

وی ادامه داد: گاز طبیعی به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهیم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهیم داشت.

رضایی تصریح کرد: بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف ‌سوخت مایع با تبدیل یک میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی عمومی محقق می‌‌شود.

وی ادامه داد:‌ اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون متر مکعب سی ان جی بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری است تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.

وی تاکید کرد: ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه سوز شود فقط نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌‌کند.

ادامه دارد...

رضایی با اشاره به هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی گفت: صددرصد اتفاقات در جایگاه‌ها است و تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان سوختگیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن بوده است.

وی افزود: در زمان سوختگیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی سی ان جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید همکاری وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا تا زمانی که تقاضا برای سی ان جی نباشد مصرفش بالا نمی‌رود، اظهار کرد:‌ اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهای دوگانه سوز بیشتر بود. در مهمترین اقدام نیز باید وزارت صمت به فکر این باشد که وانت تک‌سوز تولید نشود.

رضایی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین برای احداث جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌ اگرچه ظرفیت سی ان جی در کشور ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند بسیار بالاتر است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است. 

وی یادآور شد: اگر بخواهیم صنعت سی ان جی در کشور بیشتر فعال و میزان مصرف به جای بنزین به سمت این سوخت برود باید خودروسازی فعال شود.  

وی در پاسخ به ایلنا درباره تعیین سهمیه سوخت برای دوگانه سوزها، گفت: وزارت کشور دارد تصمیماتی در این خصوص می‌گیرد که هنوز نهایی نشده است اما از وزارت کشور خواسته‌ایم تا هر زمان تصمیمی را در این خصوص نهایی کرد اعلام کند تا استقبال از طرح تبدیل بیشتر شود.

وی درباره جایگزین کردن سی ان جی به جای ساخت پالایشگاه گفت: با روند مصرف کنونی تا 5 سال آینده 20 میلیون لیتر افزایش مصرف داریم، که برای تامین این میزان تقاضا باید پالایشگاه 400 هزار بشکه ای احداث کنیم و حداقل 8 میلیارد دلار سرمایه نیاز است اما برای دوگانه سوز کردن یک میلیون 464 هزار خودرو 700 تا 800 میلیون دلار هزینه می شود. ضمن اینکه 20 میلیون لیتر سوخت هم صرفه جویی کرده ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز