خبرگزاری کار ایران

مدرس خیابانی:

دشمن بدنبال سفره‌های خالی و کارخانه‌های تعطیل است/ خط قرمزها در انتصابات رعایت می‌شوند/ در تولید اقلام ضدکرونا هیچ کمبودی نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۸۱۸

وزیر پیشنهادی وزارت صمت اظهار داشت: رویکرد اصلی برنامه بنده که حاصل از مطالعات کارشناسی و بازدید از شهرک‌های صنعتی و معدنی بوده پاسخگویی به دو دغدغه مردم و استانداران در زمینه بهبود معیشت مردم و اشتغال بوده است. که همین موضوع همواره مورد هدف دشمن نیز قرار گرفته که به دنبال سفره‌های خالی و کارخانه‌های تعطیل برای ضربه زدن به نظام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین مدرس خیابانی در جلسه رای اعتماد در صحن علنی مجلس با ابراز امیدواری از اینکه با یاری خداوند و کمک نمایندگان همت مردم به ویژه صنعتگران، تولیدکنندگان، اصناف و بازرگانان بتوانند خدمتگزار و سربازی صدیق در این شرایط برای کشور باشند، اظهار داشت: لازم است اشاره کنم شرایط کشور سخت اما اعتلابخش است، سخت به دلیل تحریم‌ها که با شیوع کرونا تقارن یافت و اعتلابخش زیرا در این شرایط فرصتی برای تعالی کشور و خودکفایی با اتکا به صادرات و استفاده از توان داخل است.

وی افزود: سه رکن اصلی حاکمیت، مردم و نهادهای جهادی در شرایط کرونا در کنار ابتکار رهبری در نامگذاری امسال به نام جهش تولید از مصادیق تعالی‌بخش کشور خواهد بود.

بهبود معیشت مردم و اشتغال؛ دو دغدغه وزیر پیشنهادی

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: رویکرد اصلی برنامه بنده که حاصل از مطالعات کارشناسی و بازدید از شهرک‌های صنعتی و معدنی بوده پاسخگویی به دو دغدغه مردم و استانداران در زمینه بهبود معیشت مردم و اشتغال بوده است. که همین موضوع همواره  مورد هدف دشمن نیز قرار گرفته که به دنبال سفره‌های خالی و کارخانه‌های تعطیل برای ضربه زدن به نظام است.

وی با بیان اینکه در چهار محور تحقق جهش تولید و اتکا به داخل، توسعه سرمایه‌گذاری کنترل صادرات و واردات و مدیریت بازار همچنین تکمیل طرح‌های نیمه تمام و فعال سازی ظرفیت‌های خالی معدنی و صنعتی و اشتغال را مدنظر نظر قرار داده‌اند و این برنامه‌ها علیرغم شرایط بیرونی و تهدیدهای کشور است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه هفت محور، 40 برنامه و 170 پروژه عملیاتی را در استان‌های مختلف تدارک دیده‌اند، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که از واردات هرگونه کالای غیرضرور و اقلام مشابه ممانعت می‌کنند. طی مدتی که قائم مقام بوده‌اند از واردات 2500 ردیف کالای غیرضروری جلوگیری کردند که منجر به 4 میلیارد دلار صرفه‌جویی شد. همیشه اعلام کردم که غیر از  مواد اولیه ماشین ‌آلات که تولید داخلی دارد و کالاهای اساسی و ضروری را اجازه واردات نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: با هر گونه عدم شفافیت و فساد و رانت برخورد خواهیم کرد. راه‌اندازی سامانه الکترونیکی، تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها نیز از جمله اقدامات بوده است.

وزیر پیشنهادی صمت مجوززدایی و تسهیل فضای کسب و کار به منظور ورود به سرمایه جدید که منجر به رونق اشتغال می‌شود را جزو الزامات عملکردی خود برشمرد.

وی یادآور شد: با انتساب مدیران جوان در جهت استقلال صنعتی اقدام می‌کنم.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مخالف مبنی بر انتصاب  فردی که در فتنه حضور داشته گفت: شخصی که شما نام بردید قبل از بنده حضور داشته است ضمن اینکه از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای انتصاب استعلام می‌گیریم. خط قرمزها در انتصابات رعایت می‌شوند. بنده از نسل شیخ محمد خیابانی هستم و این وصله‌ها به من نمی‌چسبد و سابقه 29 ساله بنده نیز موید این امر است.

وی گفت:‌ با فرمایش رهبری در زمینه جهش تولید وزارت صمت برنامه ساخت داخل و جلوگیری از واردات کالای مشابه را دنبال می‌کند. بنده به طور شخصا و تلفنی جلوی واردات کالاهای غیرضرور و ثبت شفارش‌ها را بستم و فراتر از اختیارات خود عمل کردم.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه باید تولید را روی پای خود نگه داریم، گفت: افزایش تاب‌آوری و رفع وابستگی به اقتصاد نفتی از جمله برنامه‌هاست و ماه‌هاست که اقتصاد کشور را بدون نفت اداره می‌کنیم.

وی گفت: سال گذشته با شدیدترین تحریم‌ها 41.3 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی معادل 135 میلیون تن به 100 کشور داشتیم. فقط در زنجیره فلزات و فولاد هفت میلیون تن صادرات داشتیم.

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به مقایسه‌ای که نمایندگان در زمینه رقم صادرات نسبت به سال گذشته داشته‌اند توضیح داد: با وجود اینکه دو ماه از سال مرزها تعطیل بود روند صادرات به قبل از کرونا برگشته است و این در حالی است که  تجارت دنیا 45 درصد کاهش یافته است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه ایران 15 کشور همسایه دارد گفت: برای افزایش درآمدها باید به استان‌های مرزی تاکید داشته باشیم و امروز صادرات باید متمرکز بر استان‌های مرزی و کشورهای همسایه باشد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط تحریم را نداشتیم در صادرات از کشورهای همسایه جلو بودیم، اظهار داشت:‌ کرونا شرایط مقایسه برابر با کشورها ایجاد کرد و باعث شد همه کشورهای دنیا شرایطی شبیه به ایران را تجربه کنند و با همه کشورها با ایران پیش بیایند.

اجازه ندادیم مردم قفسه‌های خالی را ببینند

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: در شرایط کرونا اجازه ندادیم مردم قفسه‌های خالی را ببینند این در حالی بود که در خارج از ایران و حتی کشورهای اروپایی مردم قفسه‌های خالی غارت فروشگاه‌ها و دعوا برای خرید یک ماسک را دیدند اما مردم ایران  هیچ یک از اینها را ندیدند.

مدرس خیابانی ادامه داد: اجازه ندادیم در ستاد تنظیم بازار در سال گذشته کوچکترین خللی ایجاد شود و به رغم شرایط نامساعد بازار را کنترل کردیم.

وی درباره تولید ماسک در کشور اظهار داشت: در حالی که در روزهای اول شیوع کرونا میزان تولید ماسک در کشور بسیار کم بود اما آن را به روزی 11 میلیون عدد رساندیم و امروز با بزرگترین اقتصاد کرونایی دنیا قادر به تولید روزانه 22 میلیون عدد ماسک در کشور هستیم.

مدرسی خیابانی افزود: با فروکش کردن موج اول کرونا در کشور صادرات ماسک و سایر اقلام کرونایی را آغاز کردیم که با شروع موج دوم صادرات متوقف شد.

وی ادامه داد: امروز در تولید اقلام ضد کرونا هیچ کمبودی نداریم.

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه در سال جهش تولدی از تمام ظرفیت‌های خالی کشور برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کردیم گفت: در چهار ماه اول سال بیش از 500 واحد صنعتی را احیا کردیم و توانستیم بسیاری از صنایعی را که مورد تحریم قرار گرفته بودند را سرپا نگه داریم. 

مدرس خیابانی اظهار داشت: خودرو اولین صنعتی بود که تحریم شد و فکر می‌کردند که خودروسازی ایران را می‌توانند تعطیل کنند اما خودروسازی ایران نه تنها تحریم نشد بلکه تولید آ‌ن امروز 20 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: توانستیم در این مدت تولید ایران خودرو را 32 درصد افزایش دهیم و همچنین میزان تحویل‌ها 40 درصد افزایش یافت و تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ را کاهش دادیم.

وی با اشاره به افزایش تولید در سال جهش تولید گفت: 115 درصد الیاف اکرلیر، 68 درصد تولید ماشین لباسشویی و 60 درصد تولید انواع تلویزیون افزایش یافت و توانستیم تولید فولاد، مس و آلومینیوم را  افزایش دهیم و برای اولین بار به توان صادراتی آلومینیوم رسیدیم.

حذف ازر دولتی لاستیک، فقط 28 درصد قیمت‌ها را افزایش داد

وزیر پیشنهادی صمت درباره حذف ارز 4200 تومانی از برخی از اقلام گفت: وقتی خواستم ارز 4200 تومان لاستیک را حذف کنند عده‌ای در دفتر من نشستند و گفتند لاستیک بسیار گران می‌شود رانندگان اعتصاب می‌کنند و صد در صد خودرو گران می‌شود اما دیدیم که با حذف ازر دولتی لاستیک فقط 28 درصد قیمت‌ها بالا رفت.

مدرس خیابانی افزود: در سال 98 ارز دولتی برنج هندی را حذف و آن را به نیمایی تبدیل کردم یعنی قیمت ارز آن پنج برابر شد اما شاهد آن بودیم که برنج هندی دو و نیم برابر افزایش قیمت پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ارز تمام اقلام 4200 تومانی را آزاد کردم و فقط 10 قلم با ارز دولتی وارد کشور می‌شود گفت: آقایان؛ مشکلات اقلام 4200 تومانی در سال 97 به من ربطی ندارد و عملکرد آن سال را به من ارتباط ندهید.

وی ادامه داد: با تمام این اتفاقات در سال 99؛ کمباین 24 ، درصد سیمان 9 درصد، فولاد خام 8 درصد افزایش قیمت داشت.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: با تمام سختی‌ها در دوره تحریم توانستیم تولید شمش آلومینیوم را 28 میلیون تن و زنجیره فولاد 16 میلیون تن افزایش دهیم.

وی تاکید کرد:‌ چرا باید در این شرایط که با این همه موفقیت مواجه هستیم دشمن شاد کنیم؟ چرا داشته‌هایمان در شرایط تحریم را تخریب می‌کنیم؟ به قول شهید قاسم سلیمانی برای عبور از تحریم‌ها نباید بترسیم و بترسانیم و باید اراده داشته باشیم. مهمترین اصل موفقیت در شرایط حال حاضر این است که سه قوا و مردم در کنار هم باشند و نگذارند دشمن به اهداف خود برسد.

مدرس خیابانی گفت: با سه رکن اساسی مردم حاکمیت و نهادهای انقلابی می‌توانیم حماسه اربعین حماسه کرونا ایجاد کنیم و به دشمن تودهنی بزنیم.

وی با بیان اینکه سال 98 سال افتخار تنظیم بازار بود گفت: در سال گذشته اجازه ندادیم افزایش قیمت بنزین در بازار خلل ایجاد کند و غائله افزایش قیمت بنزین را سریع جمع کردیم.

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به ذخیره چهار میلوین تن انواع کالای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت: از من می‌پرسند چرا همواره عدد چهار میلیون تن را اعلام می‌کنید، پاسخ می‌دهم به این دلیل است که بی‌وقفه کالا وارد کشور می‌شود و هیچ  توفقی در واردات کالاهای ضروری نداریم.

مهمترین برنامه من کنترل واردات است

وی با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه من کنترل واردات است، گفت: برخی از فعالان اقتصادی امروز به دفتر من می‌آیند و میآ‌گویند خدا را شکر که فروش نفت کاهش یافت و دستمان از جیب نفت بیرون آمد و امیدواریم که نتوانیم حتی یک بشکه نفت را بفروشیم چرا که با کاهش فروش نفت امروز متوجه سه میلیون واحد صنفی و قدرت بالای توان دا خل هستیم و با کاهش فروش نفت است که می‌توانیم نفس راحتی بکشیم.

وی ادامه داد: به درستی با همین توان داخل اجازه ندادیم در شرایط تحریم و کرونا با کمبود کالا مواجه شویم.

وی افزود: در سال گذشته حجم واردات کشور 43.7 میلیارد دلار بود که 85 درصد این رقم مواد اولیه و ماشین آلات بودند، 15 درصد آ‌ن هم کالاهای مصرفی.

وی ادا مه داد: از این 15 درصد کالاهای مصرفی هفت درصد آن کالاهای ضروری است و هفت درصد دیگر کالاهای غیرضروری مانند موبایل است آقایان چرا می‌گویید در بحث واردات موبایل بنده بخشنامه کردم؟ چرا حرف‌هایتان را با سند و مدرک نمی‌زنید؟

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه کشوری که دارای 15 همسایه است قابل تحریم نیست گفت: در حال حاضر 80 درصد مرزها باز است و مشکلات حاصل از کرونا در حال برطرف شدن است.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا صادرات محصول دیپلماسی تجاری است گفت:‌ باید چه کار کنیم که تمام کشورها از امریکا می‌ترسند و در شرایطی که نقل و انتقالات مالی مسدود است به سیستم‌های قبلی برگشتیم تا تجارت ما ضربه نخورد.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: وقتی سرپرست وزارت صمت شدم برخی از قطعه‌سازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در دفتر من نشستند و گفتند که دیگر قطعه نداریم اما امروز تمام مشکلات را برطرف  کردیم و از 80 هزار خودروی ناقص کف پارکینگ امروز 43 هزار خودرو بیرون آمده است.

وی تاکید کرد: کره‌ها و فرنسوی‌ها فکر می‌کردند اگر از بازار ایران بروند بازار تعطیل می‌شود اما به کوری چشم آنها خودروسازی ایران باقی ماند و تولید خودور هم افزایش یافت.

مدرسی خیابانی با خطاب به آقای حسینی‌چیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آقای حسینی‌چیا بنده دیدم که افرادی را جمع کرده بودید و به من گفتید اگر به موقع نیایم کمیسیون را تعطیل می‌کنم چرا من نباید در مجلس حضور داشته باشیم و چرا نباید به کمسیون اجتماعی بروم به قدرت مجلس ایمان دارم و می‌دانم که با همکاری مجلس در کنار دولت می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

مدرس خیابانی گفت: اگر خدا کمک کرد نوکری مردم را می‌کنم و اگر نه به زندگی خود می‌رسم.

وی ادامه داد: در این مدت عده‌ای تلاش کردند بین من و آقای رحمانی را شکرآب کنند اما نتوانستند و باید همین  جا بگویم آقای رحمانی تمام اختیارات بازرگانی را به من تفویض کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز