خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصادی:

کرونا دهک‌های کم‌درآمد را پایین‌تر کشید/ کرونا مصرف سیگار را افزایش داد اما کسی را سیگاری نکرد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۶۰۴

طبق تحقیقات انجام شده در شرایط کرونا ایرانی‌ها کمتر خرج‌ کرده‌اند و دهک‌های کم درآمد بیشترین آسیب را در این شرایط دیدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ناصر پاشاپورنیکو در نشست بررسی تاثیر ویروس کرونا بر تغییر رفتار مصرف‌کنندگان گفت: طبق تحقیقات و امارگیری های انجام شده پس از شیوع ویروس کرونا، 27 درصد خانه نشینی افزایش یافته است که این خانه نشینی باعث ضعف برخی از کسب کارها و تقویت برخی دیگر شده است.

وی با اشاره به تغیبر رفتار مصرف‌کنندگان در برخی از اقلام مانند خوراک، محصولات بهداشتی و سیگار اظهار داشت: در تغییر رفتارها شاهد آن بودیم که خرید از داروخانه ها تا 29 درصد افزایش داشت و بعد از آن با افزایش خرید از فروشگاه های محلی و بعد افزایش خرید آنلاین مواجه بودیم. اما طبق آمارگیری انجام شده برندها نتوانستند از فرصت کرونا برای تبلیغات خود استفاده کنند.

این پژوهشگر و کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به جهش استفاده از تکنولوژی های آنلاین برای خرید گفت: کرونا باعث شد تا جهشی در برخی از کسب و کارهای انلاین اتفاق بیفتد به طوری که با کرونا 5 سال در این زمینه جلو افتادیم.

پاشاپورنیکو درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفت: عملی نشدن برجام آنقدر موج بلندی در اقتصاد داشت که آثار اقتصادی کرونا در برابر آن قابل توجه نبود. آن چیزی که در اقتصاد ایران پس از شیوع کرونا رخ داد جابه جایی پول از یک گروه کسب و کار به گروه دیگر بود. از آنجایی که ایران با بحران اقتصادی مواجه است اثرگذاری کرونا بر اقتصاد کشورمانبه شدتی که در دیگر کشورها رخ داد، نبوده است.

همچنین سعید نبویان، پژوهشگر اقتصادی با اشاره به شباهت‌های ایران و فرانسه در تغییر مصرف در شرایط کرونا گفت: ایران قبل از کرونا در زمان شیوع کرونا با بحران اقتصادی مواجه بوده و هست و شاهد تورم بالایی در اقتصاد به ویژه در محصولات ضروری خانوار هستیم. فرانسه هم با بحران اقتصادی البته نه به اندازه ایران درگیر است و شاهد آن هستیم مردم هر دو کشور رفتار یکسانی در تغییر مصرف خود بعد از کرونا داشتند.

وی با تاکید بر اینکه خریدها از اقلام غیر ضرور به اقلام ضروری تغییر کرده است، ادامه داد: ایران به غیر از کرونا درگیر بحران بزرگتر اقتصدی است و لغزش دهک های کم درآمد به سمت پایین کاملا مشهود است و نمود آن را می توان در کاهش چشمگیر برخی از کالاها دید و الگوی مصرف نشان می دهد که مردم کمتر خرج می کنند.    

نبویان همچنین با اشاره به افزایش 18 درصدی سیگار گفت: هر چند کرونا مصرف سیگار را افزایش داد اما کسی را سیگاری نکرد به این معنا که به دلیل کرونا فرد جدیدی به جامعه مصرف‌کنندگان سیگار اضافه نشد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر پذیری صنعت گردشگری از شیوع ویروس کرونا گفت: سفر و گردشگری در خط مقدم آسیب های ناشی از کرونا بودند و این شرایط را نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا می توان دید به طوری که دولت فرانسه اعلام کرده که گردشگری این کشور با خاک یکسان شده است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز