خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

ساخت مسکن در زمین‌های غیرحاصلخیز کلید می‌خورد/ پیازکاران به ابلاغیه‌های کشت توجه نکردند/ طراحی سامانه جدید برای ارائه نهاده‌های دامی

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۲۱۴

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: مساله مسکن برای مردم بسیار مهم است و امروزه یکی دغدغه‌های تمام مردم است و یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند به این موضوع کمک کند جهاد کشاورزی است و برای این مساله اعلام آمادگی کردیم توجه شود که برای این منظور اراضی فاقد ارزش کشاورزی یا فاقد آب در حومه شهرها اختصاص خواهد یافت که این زمین‌ها غیرحاصلخیز بوده و در کلاس کشاورزی وجود ندارند. وزارتخانه این زمین‌ها را شناسایی کرده و تقدیم وزارت مسکن خواهد کرد تا این وزارتخانه بتواند با تولید مسکن مشکل مردم را حل کند. توجه شود که زمین‌های کشاورزی حاصلخیز به هیچ عنوان در اختیار این طرح قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم خاوازی در اولین نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کشاورزی با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا و تشدید تحریم‌های ظالمانه کشاورزان با تلاش‌های فراوان امنیت غذایی را به وجود آوردند، گفت: به همین دلیل از تمام تلاش‌های کشاورزان سپاسگزاریم و با این اتفاق نقش کشاورزی در توسعه و رشد اقتصاد کشور مشخص شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته توانستیم علیرغم همه فشارها تاب آوری کشور را افزایش دهیم و رشد اقتصادی کشور به 8.8 درصد رسید و بنا بر اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی مثبتی است.

خاوازی با بیان اینکه سیاست‌های فعلی وزارتخانه ادامه سیاست‌های قبلی در اقتصاد مقاومتی و توجه به جهش تولید در بخش کشاورزی است، در خصوص گرانی میوه گفت: در این خصوص ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت مسئولیت قیمت‌گذاری را بر عهده دارد. برنامه‌های جهاد کشاورزی برای کمک به این موضوع استفاده از استارت‌آپ‌های جوان در بخش کشاورزی است و در تلاشیم که برای این استارت‌آپ‌ها مکان مشخص و صنف مشخصی را تشکیل دهیم و به این واسطه بتوانیم دانش فنی محصولات غذایی را پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: حذف واسطه‌هایی که هیچ ارزش افزوده‌ای برای محصول ایجاد نمی‌کنند می‌تواند به قیمت‌گذاری کمک کند ضمن اینکه شرایط آب و هوایی از جمله سرمازدگی بر قیمت محصولات موثر است به همین منظور یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده از استارت‌آپ‌ها برای عرضه محصولات کشاورزی است.

وی تاکید کرد: تمام برنامه‌های مصرفی و پتانسیل‌های تولید و مصرف بررسی می‌شود و نتایج بررسی‌ها به کشاورزان ابلاغ می‌شود تا تولید در کشت زراعی بر اساس این ابلاغیه‌ها صورت گیرد. وظیفه فعلی ما توجه به تولید بوده و تمام محصولات در زمین‌های کشاورزی با قیمت مناسب عرضه می‌شود. ما متوجه دغدغه‌های کشاورزان و مصرف‌کنندگان هستیم و امیدواریم که با برنامه‌هایی که در دست داریم بتوانیم تا حدودی این مشکلات را رفع کنیم.

وی در خصوص دستور رییس جمهور مبنی بر اختصاص اراضی کشاورزی برای تولید مسکن گفت: مساله مسکن برای مردم بسیار مهم است و امروزه یکی دغدغه‌های تمام مردم است و یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند به این موضوع کمک کند جهاد کشاورزی است و برای این مساله اعلام آمادگی کردیم توجه شود که برای این منظور اراضی فاقد ارزش کشاورزی یا فاقد آب در حومه شهرها اختصاص خواهد یافت که این زمین‌ها غیرحاصلخیز بوده و در کلاس کشاورزی وجود ندارند. وزارتخانه این زمین‌ها را شناسایی کرده و تقدیم وزارت مسکن خواهد کرد تا این وزارتخانه بتواند با تولید مسکن مشکل مردم را حل کند. توجه شود که زمین‌های کشاورزی حاصلخیز به هیچ عنوان در اختیار این طرح قرار نخواهد گرفت.

خاوازی در خصوص صنایع تبدیلی و برنامه‌های صادراتی گفت:‌ از برنامه‌های مهم در بخش کشاورزی شناسایی زنجیره‌ها و حلقه‌های کشاورزی است و یکی از قسمت‌هایی که مورد آزار کشاورزان است مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی است بنابراین تصمیم به ارائه وام‌های کم بهره به این صنایع بر اساس اولویت از طرح‌های بسیار مهم این وزارتخانه است که کشاورزی در بخش زعفران، گیاهان دارویی و ... اولویت‌های اولیه را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که اگر در این خصوص سرمایه‌گذاری نیز آمادگی همکاری داشته باشد می‌توانیم با ارائه تسهیلات به آنها کمک کنیم.

وی با اشاره به حلقه‌های مفقوده به عنوان مشکل اصلی فعلی در بخش کشاورزی مهم‌ترین معضل را بازار دانست و گفت: نگاه ما در بخش کشاورزی در دهه‌های گذشته صرفا توجه به تولید بوده است و اکنون چاره‌ای جز توجه به کل زنجیره نداریم. دقت شود که مشکل در تولید برخی از محصولات مانند پیاز به دلیل عدم توجه کشاورزان به ابلاغیه‌های کشت است در صورتی که اگر این پیازکاران در قالب یک زنجیره عمل می‌کردند می‌توانستند ثمره و سود خود را در کل زنجیره مشاهده کنند. بنابراین سیاست‌گذاری ما باید بر این اساس باشد تا سیاست‌گذاری زنجیره‌ای را در کشاورزی حاکم کنیم. در این نوع کشاورزی زنجیره‌ای میزان تولید، تعداد مورد نیاز گلخانه‌ها و مسافت زمین‌های مورد نیاز و تعداد کارگران مشخص می‌شود و سود کشاورز فقط در تولید محصول نخواهد بود بلکه می‌تواند در تمام زنجیره سود دریافت کند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شیوه کشاورزی حفاظتی نیز گفت: این نوع شیوه می‌تواند علاوه بر حخفاظت از خاک به حفاظت از آب نیز کمک کند.

وی با اشاره به نگرانی مصرف‌کنندگان از میزان مصرف کود شیمیایی در کشاورزی گفت: توجه شود که مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما بسیار کمتر از سایر کشورهای در حال توسعه کشاورزی مانند ترکیه است به طوری که میزان مصرف ما تنها دو لیتر بوده در صورتی که در کشورهای اروپایی این میزان بیش از دو تا سه برابر مصرف ما و در هلند 12 برابر و در چین نیز 5 برابر است اما مشکل ما در مصرف کودهای شیمیایی بدمصرفی است بنابراین نیاز است که به کشاورزان آموز‌ش‌های لازم ارائه شود لذا هیچ نگرانی‌‌ای از بابت مصرف کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی برای مردم نباید وجود داشته باشد.

وی در خصوص برنامه اقدام یکساله خود نیز گفت: بر همین اساس برنامه‌ای تدوین کرده و به رییس جمهور ارائه دادیم تا بتوانیم در یک سال حدود یک میلیون تن تضمین افزایش تولید داشته باشیم و به خودکفایی در برخی از محصولات مانند کره دست یابیم. با این اتفاق می‌توانیم علاوه بر جلوگیری از خروج ارز حدود 500 میلیون دلار نیز افزایش صادرات داشته باشیم.

وی در خصوص مشکلات نهاده‌ دامی و ارائه توسط سامانه بازارگاه نیز گفت: در نشست‌های متعدد عیوب این سامانه بررسی شده و در حال تدوین سامانه جدیدی هستیم که ممکن است نام آن با همین عنوان بازارگاه قید شود و تا یکی دو هفته آ‌ینده این سیستم راه‌اندازی شده تا نهاده‌های دامی عمدتا به صورت خام وارد چرخه تولید نشود و بخشی از آن در اختیار زنجیره‌ها قرار گیرد. بخش دیگر نیز در اختیار صاحبان صنایع سنگین بخش طیور و بخش دیگر نیز در اختیار کارخانجات تولید دام قرار گیرد. بر این اساس می‌توان به ضریب تبدیل کمک کرد و ردیابی این محصولات بسیار ساده‌تر خواهد بود. به محض ارائه ابلاغیه این طرح در اختیار نهادها قرار خواهد گرفت که به توزیع نهاده‌ها در این سیستم کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز