خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت‌وگو با ایلنا؛

نگران ورود دلالان به بازار گندم هستیم/ هنوز ۳۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۵۴۶

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه بیش از دو هفته است که مطالبات گندمکاران به حساب آنها واریز نشده است، گفت: این مسئله موجب ایجاد نگرانی ورود دلالان گندم به این بازار و خارج شدن گندم از چرخه خرید تضمینی دولت شده است.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه تا به امروز بیش از 2 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: در گذشته، از ابتدای امر خریداری گندم پرداخت‌ها به طور مناسب و در طی چند روز صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر بیش از دو هفته است که مطالبات گندمکاران به حساب آنها واریز نشده است و این مسئله موجب ایجاد نگرانی از جهت ورود دلالان گندم به این بازار و خارج شدن گندم از چرخه خرید تضمینی دولت شده است.

 وی ادامه داد: بنابراین از دولت تقاضا داریم که پرداخت‌های کشاورزان به طور متناوب صورت بگیرد. چرا که با نزدیک شدن به فصل برداشت گندم در استان‌های معتدل سقف خرید گندم افزایش خواهد یافت و اگر این روند ادامه یابد گندم از چرخه خرید دولتی خارج شده و در نتیجه پای دلالان خرید گندم به راحتی در این بازار باز شده و این مسئله موجب چالش و نابسامانی در حوزه گندم خواهد شد.

ایمانی با اشاره به شروع فصل کشت گندم از فصل پاییز گفت:‌ با توجه به این امر می‌توان پیش‌بینی‌ها و اعتبارات لازم را انجام داد و با توجه به آنکه بخشی از تامین اعتبارات مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم توسط دولت در قانون برنامه و بودجه مجلس و بخشی دیگر توسط بانک مرکزی و نیز توسط منابع داخلی بازرگانی دولتی تامین می‌شود، نباید در تامین اعتبارات لازم مشکلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه از بیش از 5 هزار میلیارد تومان مطالبات کشاورزان حدود 70 درصد پرداخت شده و مابقی آن مانده است. با توجه به آنکه کشاورز برای برداشت این محصول حدود 8 ماه زمان، زحمت و هزینه پرداخت می‌کند و همه عوامل درگیر در برداشت آن از جمله سم، کود، کمباین و یا کامیون‌های حمل و نقل پول خود را نقدا دریافت می‌کنند و کشاورزان اغلب دارای سپرده و سرمایه زیاد نیستند، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود بربیایند. بنابراین نیاز است که مطالبات آنها به طور منظم پرداخت شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور تاکید کرد: با توجه به آنکه این محصول به طور تمام و کمال به دولت پرداخت می‌شود، بنابراین تعلل دولت در پرداخت هزینه‌های کشاورزان به لحاظ شرعی نیز دارای مشکل است و انتظار داریم تا متولیان خرید تضمینی گندم پیش‌بینی اعتبارات لازم را انجام می‌دادند تا امروز با خریداری گندم کشاورزان نهایتا در یک هفته مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز