خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کرونا باعث بهبود محیط کسب وکار شد/ حذف ۷.۵ هزار تردد در تهران فقط با برخط سازی یک استعلام

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۳۷۸

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد گفت: روزانه حدود 2500 گواهینامه صادر می‌شود. از آنجایی که برای هر گواهی دو بار رفت و آمد انجام می‌شد با برخط سازی این اقدام روزانه 5 هزار رفت و آمد حذف شد که اگر هر رفت و آمد را در تهران 1.5 ساعت در نظر بگیریم، این میزان تردد به 7 هزار و 500 نفر ساعت در تهران می‌رسد.

علی فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در دوران قرنطینه کرونا اظهار داشت: در سبد کسب و کارهای اینترنتی تمام گروه‌ها سود و رشد نداشتند در عین حال که کسب و کارهای حوزه کالاهای زود فروش رشد بیشتری داشتند، کسب و کارهایی مانند سایت‌های فروش اینترنتی خدمات سفر بیشترین آسیب را دیدند. همچنین تاکسی‌های اینترنتی هم در دوره‌ای افت قابل توجهی داشتند.

وی افزود: اما در کنار این کسب و کارها، فروشگاه های اینترنتی سود و رشد قابل توجهی داشتند.

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار با تاکید بر اینکه سبک کسب و کارها در دوران کرونا و پس از کرونا تغییر خواهد کرد، گفت: از آنجایی که سبک زندگی مردم تغییر کرده است، کسب و کارها هم راهی جز تغییر و تطابق با محیط جدید را ندارند. بنابراین هر چند برای تغییر سبک کسب و کار نیازی به قوانین خاصی نیست اما کسب و کارها پس از تغییر در شرایط کرونا باید از حمایت از جنس قانون برخوردار شوند.    

فیروزی با اشاره به پیشرفت دولت الکترونیک در دوران کرونا اظهار داشت: معتقدم هر چند شیوع ویروس کرونا به کسب و کارها آسیب وارد کرده اما موجب بهبود محیط کسب و کار هم شده که این‌ها دو مقوله جدا از هم هستند. برای مثال پیش از کرونا گاردی در برابر تمدید خودکار دفترچه‌های تامین اجتماعی وجود داشت یا اینکه مقاومتی در برابر از اقدامات اینترنتی و برخط وجود داشت اما تغییر سبک زندگی در شرایط کرونا باعث روان‌تر شدن برخی از کارها شد که در نهایت به بهبود محیط کسب و کار انجامید.   

وی افزود: در این شرایط پیشرفت اجرای اقدامات دولت اکترونیک بسیار زیاد است و می‌توان به صراحت گفت در همین دوران شیوع ویروس کرونا دولت الکترونیک به اندازه سه سال گذشته پیشرفت داشت.   

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار ادامه داد: برای مثال در همین مدت امکان حذف مراجعه حضوری برای بحث مالیات نقل و انتقالات ملک ایجاد شد و مالیات نقل و انتقالات املاک را برخط کردیم.همچنین در پرونده سلامت و مالیات در حوزه دولت الکترونیک به زودی شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.      

فیروزی با بیان اینکه با مجموعه اقدامات به دنبال این هستیم که مراجعات حضوری مردم را در شرایط کرونا به حداقل برسانیم، اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت کرونا بهبود محیط کسب و کار متناسب با شاخص‌های بانک جهانی است.  

وی درباره کاهش هزینه‌ها با استقرار دولت الکترونیک، گفت: اثر دولت الکترونیک بسیار زیاد و گسترده است. برای مثال با برخط‌سازی گواهی ماده 186 سازمان امور مالیاتی بر درگاه ملی مجوزهای کشور، زمان فرایند اجرا از 15 روز به 3.4 روز رسید.

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار ادامه داد: پیش از برخط سازی، از زمان درخواست تا اعلام نتیجه 15 روز زمان می‌برد، در این مدت دو بار نیاز به مراجعه حضوری متقاضی بود، یکبار برای ارایه درخواست و یکبار هم برای دریافت نتیجه اما در حال حاضر افرادی که درخواست مجوز صفنی را از طریق درگاه ملی صدور مجوزها ارایه می‌کنند،‌ در لحظه یک نسخه از آن به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

وی افزود: روزانه حدود 2500 گواهینامه گواهی صادر می‌شود. از آنجایی که برای هر گواهی دو بار رفت و آمد انجام می‌شد با برخط سازی این اقدام  روزانه 5 هزار رفت و آمد حذف شد که اگر هر  رفت و آمد را در تهران 1.5 ساعت در نظر بگیریم، این میزان تردد به 7 هزار و 500 نفر ساعت در تهران می‌رسد.

فیروزی گفت: از سوی دیگر اگر نرخ دستمزد یک  کارگر را هر ساعت 10 هزار تومان  حساب کنیم، فقط با حذف فیزیکی این استعلام، روزانه 750 میلیون تومان صرفه جویی در زمان انجام شده است که این عدد بدون احتساب هزینه ترافیک، محیط زیست و سوخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز