خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تخصیص ارز نیمایی به برنج، قیمت را دو برابر می‌کند/ فصل گرما سلامت برنج‌های رسوبی را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۴۳۶

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تخصیص ارز نیمایی به برنج موجب افزایش قیمت و خروج آن از سبد اقشار آسیب پذیر خواهد شد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص حذف ارز دولتی برای واردات برنج گفت: از بهمن ماه سال گذشته به دلیل نیاز کشور به تامین برنج، حدود 500 هزار تن برنج براساس ارز 4200 تومانی وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه برنج در گروه یک کالاهای وارداتی است، ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی علیرغم فشارهای وارده از وزارت صمت برای تخصیص ارز در این موضوع به حدی تعلل کرده است که برنج‌ها در گمرک رسوب کرده و واردکنندگان آن را متضرر کرده است.

کشاورز با بیان اینکه با ورود به فصل گرما، سلامت برنج تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، گفت: این موضوع به بانک مرکزی اعلام شده و مقرر گشت که ارز نیمایی به برنج تخصیص یابد. علیرغم پیش‌بینی‌های ما مبنی بر عدم موافقت رئیس جمهور با این طرح بانک مرکزی، متاسفانه با این طرح موافقت شده و ارز نیمایی به برنج تخصیص یافت.

وی افزود: تخصیص ارز نیمایی به برنج به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود، زیرا در این صورت قیمت برنج حدود دو برابر شده و از سبد کالای اقشار ضعیف خارج می‌شود. در نتیجه تقاضای خرید به شدت در بازار کاهش یافته و واردکنندگان نیز سهم گذشته خود را نخواهند داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه حتی ارز نیمایی نیز تاکنون به دست واردکنندگان نرسیده است، گفت: بر همین اساس نامه سرگشاده‌ای به بانک مرکزی نگاشته شد تا هرچه سریع‌تر ارز نیمایی را به ما برسانند و حتی پیشنهاد کرده‌ایم که یا ارز را به ما تخصیص دهند و یا آن را آزاد کنند تا بتوانیم برنج را وارد کنیم اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام و جوابی به ما ارائه نشده است.

وی ادامه داد: ما به دلیل تامین ارز فروشندگان برنج و عدم تصمیم آنها برای خروج کالاهای خود از ایران به شدت تحت فشار هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه بانک مرکزی باید به مسائل اقتصادی نگاه بلندمدت داشته باشد گفت: باید سیاست‌گذاری بانک مرکزی براساس منابع باشد تا اعتبار کشور از بین نرود چراکه ما همواره نیاز به تامین برنج خواهیم داشت و این مسائل امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز