خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کرونا بهانه‌ای جدید برای کم کاری شده است/ کود اوره به گندم نرسد نانواها نمک نان را زیاد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۴۵۷

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه کرونا بهانه‌ای برای کم کاری در برخی از بخش‌ها شده است، گفت: تقریبا از نیمه اسفندماه تا امروز توزیع کود اوره متوقف شده است که با توجه به اهمیت آن در تغذیه گندم می‌تواند بر کیفیت و کمیت محصول و آرد حاصل از آن تاثیرات منفی داشته باشد.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌های سردسیر و معتدل حاکی از نبود کود اوره حتی در بازار سیاه است، اظهار کرد: تا قبل از نوروز کود اوره در بازار سیاه با دو برابر قیمت مصوب کم و بیش پیدا می‌شد، اما اکنون کشاورزان حتی در بازار سیاه نیز این کود را پیدا نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در استان‌های جنوبی گندم به مرحله خوشه روی رسیده و دیگر تامین کود اوره دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند، اما در استان‌های سردسیر و معتدل نیاز به این کود برای بهبود کمی و کیفی محصول به شدت احساس می‌شود.

خان‌محمدی استان‌های که اکنون با شرایط بحرانی نبود کود اوره مواجه هستند را گیلان، زنجان، آذربایجان غربی، ارومیه و کرمانشاه نام برد.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی از افزایش قیمت مصوب هر کیسه 50 کیلوگرمی کود اوره از 54 هزار تومان به 62 هزار تومان خبر داد.

خان‌محمدی قیمت کود اوره قبل از کمیاب شدن در بازار سیاه را بیش از دو برابر قیمت مصوب جدید حدود 120 تا 125 هزار تومان عنوان کرد.

وی نسبت به تاثیر عدم مصرف کود اوره در گندم بر کیفیت آرد و نان هشدار داد و گفت: کمبود کود اوره در گندم آردی را به دست می‌دهد که خمیر حاصل از آن از کشسانی پایینی برخوردار بوده و نانواها به ناچار برای تولید نان باید از نمک بیشتر استفاده کنند.

خان‌محمدی اضافه کرد: به عبارت دیگر تغذیه ضعیف گندم می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت نان مصرفی مردم موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا بهانه‌ای جدید برای کم کاری شده است، افزود: علاوه بر مشکلات مربوط به پتروشیمی‌ها کرونا نیز بهانه جدیدی برای کم کاری شده و پایان اسفند ماه تا امروز توزیع کود اوره متوقف شده است.

عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی میزان کود ازته مورد نیاز برای 6 میلیون هکتار گندم در کشور را 3 میلیون تن عنوان کرد.

خان‌محمدی یادآور شد: میزان مصرف کود در کشور ما نسبت به استاندار جهانی کمتر است و مشکلات جدید مصرف این نهاده را بیش از گذشته کاهش داده که تاثیر مستقیمی بر کمیت و کیفیت محصولات دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز