خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا بررسی شد:

چگونه «جهش تولید» در کشاورزی محقق می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۷۵۴

مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید نامگذاری کردند تا نیروهای فکری و یدی، بیش از پیش نگاه به داخل و منابع موجود در کشور داشته باشند. از نظر کارشناسان با توجه به ظرفیت بالای بخش کشاورزی در کشور در صورت شناخت چالش‌های پیش رو و مرتفع ساختن آن‌ها، این بخش می‌تواند به راحتی به جهش تولید دست یابد و حتی جایگزین درآمد نفتی در آشفته بازار آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ یک تحقیق علمی که در سال 96 توسط مجله نیچر منتشر شدن نشان داد که 142.8 میلیون هکتار از زمین های ایران قابلیت کشاورزی دارد. مرکز آمار در سال 97 در گزارش تحقیقی خود با عنوان طرح آمارگیری زراعت سطح زیر کشت را کمی بیش از 15.5 میلیون هکتار اعلام کرد. تنها مقایسه نتایج حاصل از این دو تحقیق نشان می‌دهد چه ظرفیت بزرگی در بخش کشاورزی ایران وجود دارد که با شناخت چالش‌ها و رفع موانع توسعه آن می‌تواند از آن بهره برد و شاهد جهش تولید قابل توجه در این بخش بود.

اما چگونه می‌توان به جهش تولید در بخش کشاورزی دست یافت؟ موانع توسعه در این بخش و راهکارهای رفع آن ها چیست؟

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به این پرسش ها پاسخ داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 130 تا 160 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور این رقم به چندین برابر قابل افزایش است.

نورانی ادامه داد: نگرانی برای بازار مصرف افزایش تولید نیز وجود ندارد چرا که ایران در منطقه‌ای قرار دارد که علاوه بر بازار کشورهای منطقه امکان دسترسی به بازارهای کشورهای دیگر در چهارگوشه جهان را دارد.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و نوسان‌های بازار آن، اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده که ایران نقطه قابل اتکای  دیگری را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد که با توجه به ظرفیت‌های موجود کشاورزی می‌تواند این نقطه اتکا باشد.

نورانی یادآور شد: تامین غذا در تمام کشورهای جهان حرف اول را می‌زند و هیچگاه نمی‌توان اهمیت آن را در پایداری کشورها نادیده گرفت در نتیجه بازار آن همیشه رونق دارد و کافیست جایگاه خود را در آن تعریف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای جهش تولید ما باید کار را ابتدا از رفع مشکلات تولید در داخل کشور شروع کنیم، افزود: رفع مشکلات سخت اما امکان پذیر است و با همت مسئولان و بخش خصوصی می‌تواند در مدت کوتاهی مرتفع شوند.

نورانی از جمله این مشکلات را فساد و رانت دانست که به ویژه در بخش تامین نهاده‌های کشاورزی کاملا احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: برای جهش تولید باید به طور جدی با رانت و فسادهای موجود مبارزه کرد چرا این عوامل مانع بزرگی برای توسعه تولید هستند

 نورانی استفاده از بخش تحقیق، استفاده از دانش و علم روز، توسعه فضای کسب و کار را از دیگر مواردی برشمرد که باید برای جهش تولید باید به آن‌ها توجه شود.

وی هدفمند کردن تسهیلات و تشویق‌ها و تولید صادرات محور از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرند.

به اعتقاد نورانی؛ حذف بروکراسی های خسته کننده اداری برای سرمایه گذاران موضوعی است که بارها مطرح شده اما هیچگاه به آن توجه نشده است.

وی تصریح کرد: برای تسهیل امور لازم است تمام ارگان‌های مربوطه زیر یک سقف جمع شده تا در کمترین زمان صدور مجوزهای صورت پذیرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، از دیگر موانع توسعه و جهش تولید را عدم هماهنگی قوای سه گانه دانست که باید در سطوح بالای تصمیم گیری درباره آن به جد بحث شود.

نورانی تاکید کرد: رفع موانع جهش تولید در بخش کشاوری می‌تواند به سرعت نتایج مثبت خود در ارتقاء سطح اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور نشان دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز