خبرگزاری کار ایران

فارس به مرکز انتقال پهنای باند استان های جنوبی تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۵۸۱

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان رشد دو پله ای این استان در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) و ارتقای این استان به رتبه هشتم کشور، از بهره برداری از پروژه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان در سال 98 با هزینه ای بالغ بر 943 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهردادسهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با اشاره به رشد شش درصدی توسعه فیبرنوری در استان فارس، گفت: در حوزه فیبر نوری شاهد توسعه قابل توجهی در استان بوده ایم به نحوی که استان فارس به مرکز توزیع و انتقال پهنای باند به استان های جنوبی تبدیل شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته، توسعه زیرساخت‌های شبکه انتقال استان با 166 درصد رشد به 3330 Gbps، پهنای باند بین‌المللی (اینترنت) با رشد 358 درصدی به 550 Gbps ، پهن باند ورودی با رشد 220 درصدی به 220 Gbps و ظرفیت پهن باند خروجی با 303 درصد رشد به 1110 Gbps ارتقا پیدا کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: عملیات طرح توسعه ارتباطات فیبرنوری روستایی (تار) در استان به طول 354 کیلومتر در حال اجراست و هم اکنون فاز اول پروژه به طول 76 کیلومتر در محور اوز، کهنه و بیدشهر در شهرستان لارستان به اتمام رسیده است و دسترسی روستاهای بیدشهر، هیرم، کوره، قلات، گلار، کهنه قدیم و جدید، اسلام آباد، هود و هشت سایت اپراتور اول و دو سایت اپراتور دوم به شبکه پر ظرفیت فیبر نوری متصل شده است و مجوزهای لازم برای اجرای طرح در سایر محورها گرفته شده است و با اتمام این پروژه زمینه برای توسعه خدمات الکترونیکی در سایر مناطق فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه دسترسی شهروندان و کسب و کارها به شبکه فیبر نوری (FTTH) مخابرات منطقه فارس در حال اجرا است، افزود: تاکنون 1517 پورت برای این منظور نصب شده است.

سهرابی اظهار کرد: نسبت به سال 97 تعداد سایت های نسل دو از دو هزار و 133به دو هزارو 264، سایت های نسل سه از دو هزار و 170 به دو هزار و 507 و تعداد سایت های نسل چهار نیز از یک هزار و 328 به یک هزار و 950سایت افزایش داشته است.

وی ضریب نفوذ اپراتور اول در فارس را 78 درصد، اپراتور دوم را 62 درصد و اپراتور سوم را چهار درصد اعلام کرد و افزود: با فعال شدن سرویس رومینگ اپراتورها در نقاط مختلف استان، ضریب نفوذ تلفن همراه در فارس به بیش از 80 درصد رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در خصوص وضعیت پوشش تلفن همراه در جاده های فارس گفت: از هفت هزار و 70 کیلومتر جاده اصلی و فرعی استان، میزان شش هزار و 925 کیلومتر تحت پوشش اپراتور اول و پنج هزار و 73 کیلومتر تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به دسترسی تمامی شهرهای استان به اینترنت پرسرعت نسل سه و چهار افزود: هم اکنون 66 درصد از روستای استان فارس به اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند و تا پایان برنامه ششم توسعه طبق پیش بینی بیش از 93 درصد از روستاهای استان از اینترنت پرسرعت برخوردار می شوند.

  سهرابی همچنین در مورد ارائه خدمات بانکداری الکترونیک توسط پست بانک در روستاها گفت: 54 خود پرداز طرح وزارتی از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت در روستاهای محروم و کمتر برخوردار استان نصب و بهره برداری شده است که با احتساب خودپردازهایی که قبل تر و به صورت مستقل توسط پست بانک در روستاهای استان راه اندازی شده است. در مجموع 182 روستای استان فارس دارای خودپرداز است و خدمات پولی و بانکی از طریق خودپردازهای نصب شده در دفاتر ICT روستایی ارائه می شود.

وی تعداد دفاتر پیشخوان خدمات شهری را 480 تعداد دفاتر ICT روستایی فعال را 388 دفتر اعلام کرد و افزود: در زمینه برون سپاری خدمات دستگاه های اجرایی به دفاترپیشخوان، تاکنون 800 خدمت در استان فارس شناسایی شده که از این تعداد نیز دستورالعمل حدود 700 خدمت پیاده سازی شده و390 خدمت نیز در حال ارائه در دفاتر است و از این نظر فارس استان پیشرو در کشور است.

سهرابی همچنین از آماده شدن کارخانه نوآوری شیراز برای افتتاح به عنوان دومین کارخانه نوآوری کشور خبر داد و گفت: تفاهم نامه پنج جانبه ایجاد و راه اندازی دومین کارخانه نوآوری کشور بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت مهد تجارت گستران عطار، در محل کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) خرداد ماه سال 97 به امضا رسید و با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته کارخانه نوآوری شیراز هم اکنون آماده بهره برداری است.

وی افزود: این کارخانه پس از راه اندازی، فضایی پویا برای هم افزایی و رشد ایده های نخبگان، ذینفعان حوزه فناوری و استارت آپ ها فراهم می کند و بر اساس برنامه بهره برداری 10 ساله حداقل یک هزار و 500 نفر اشتغال پایدار ایجاد می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز