خبرگزاری کار ایران

منابع آبی جهان؛ در معرض تهدید بی سابقه/محدودیت دسترسی به آب برای بیش از سه تا چهار میلیارد نفر تا 2025

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۴۷۵

منابع آبی جهان در معرض تهدید بی سابقه ای قرار دارند. امروز، حدود دو میلیارد و 200میلیون نفر فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و چهار میلیارد و 200 میلیون نفر نیز بدون دسترسی به سیستم دفع بهداشتی فاضلآب مناسب زندگی می کنند.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آب، 22 مارس 2020  برابر با 3 فروردین ماه جاری هشدار داد تا 2050 ، بین  سه میلیارد و 500میلیون تا چهار میلیارد و 400 میلیون نفر با دسترسی محدود به آب زندگی خواهند کرد که بیش از یک میلیارد نفر از آنان در شهرها ساکن خواهند بود.

  متن کامل پیام پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:      

منابع آبی جهان در معرض تهدید بی سابقه ای قرار دارند. امروز، حدود دو میلیارد و 200میلیون نفر فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و چهار میلیارد و 200 میلیون نفر نیز بدون دسترسی به سیستم دفع بهداشتی فاضلآب مناسب زندگی می کنند. تا زمانی که با فوریت عمل نکنیم ، تأثیرات تغییرات اقلیمی این ارقام را بیشتر خواهد کرد. تا 2050 ، بین  سه میلیارد و 500میلیون تا چهار میلیارد و 400 میلیون نفر با دسترسی محدود به آب زندگی خواهند کرد که بیش از یک میلیارد نفر از آنان در شهرها ساکن خواهند بود.                                                         

روز جهانی آب در سال جاری بر روی آب و تغییرات اقلیمی تمرکز دارد. با توجه به 2020  یعنی سال سرنوشت ساز در حوزه اقدامات اقلیمی ، این تمرکز بهنگام است. آب عامل اصلی است که از طریق آن  متوجه اثرات  بی نظمی اقلیمی می شویم ، از حوادث شدید مانند خشکسالی و سیل گرفته تا ذوب شدن یخ های قطبی، نفوذ آب شور و بالا رفتن سطح دریا.                                                                                       

گرمایش جهانی و استفاده ناپایدار باعث ایجاد رقابت بی سابقه ای برای منابع آبی و منجر به آواره شدن میلیون ها نفر از مردم خواهد شد. این امر بر سلامتی و بهره وری تأثیر منفی خواهد گذاشت و تهدیدی روزافزون برای بی ثباتی و درگیری است. راه حل مشخص است. باید فوراً سرمایه گذاری ها در حوزه های آبخیز سالم و زیرساخت های آبی با پیشرفت های چشمگیر در بهره وری در مصرف آب، را افزایش دهیم.

باید در هر سطح از مدیریت آب،  خطرات اقلیمی  را پیش بینی کرده و پاسخ دهیم. باید بی درنگ تلاش های خود را برای تقویت تاب آوری و سازگاری افراد آسیب دیده از اختلالات اقلیمی ، افزایش دهیم. مهمتر از همه ، باید از امسال و کنفرانس تغیرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به COP26  درگلاسگو بهره ببریم تا منحنی انتشار( گازهای گلخانه ای) را کاهش دهیم و بنیادی مطمئن برای پایداری آب ایجاد کنیم.

در روز جهانی آب ، همه نقش دارند. اینجانب از همه ذینفعان می خواهم که اقدامات اقلیمی را افزایش داده وجهت پایداری آب، در اقدامات سازگاری، قاطعانه سرمایه گذاری کنند. با محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد، برای مدیریت و حل بحران آب که همه با آن روبه رو هستیم، جهان در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز