خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

در تلاش برای کاهش عوارض آزادراه تهران_شمال هستیم/ صرفه‌جویی ۱۵ لیتری مصرف سوخت

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۱۸۹

با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران شمال پیشرفته‌ترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و به زودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود.

به گزارش ایلنا، امیرمحمود غفاری در جریان بازدید از آزاد راه تهران – شمال اظهار داشت: طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

امیر محمود غفاری با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.  

وی در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای این پروژه تصریح کرد: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ کیلومتر وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی ادامه داد: طولانی‌ترین تونل کشور به نام تالون به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.

وی افزود: با توجه به عدم وجود مسیرهای دسترسی، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره ۶ به طول ۳۲۰ متر با کنسول به طول ۱۶۰ متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این پروژه بیش از آنکه یک پروژه راهسازی باشد یک پروژه ابنیه پیچیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازاء هر سفر – خودرو می‌شود.

غفاری تصریح کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های کشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونل‌ها، احداث سیستم تهویه تونل‌های بلند واستفاده از تکنولوژی‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.

وی افزود: ایجاد ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث ۲۰۰ کیلومتر کانال‌های تاسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل ها از دیگر خصوصیات این پروژه هستند.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر آثار این پروژه مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است،کاهش حجم ترافیک آزاد راه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود که تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی درخصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن اظهار داشت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.

وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.  در این پروژه براساس قرارداد موضوعه که در تاریخ ۱۳۸۲/۳/۳ به تصویب هیات وزیران وقت رسیده، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود.

 وی تصریح کرد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.

وی افزود: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می کنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.

غفاری ادامه داد: به همین خاطر با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر پروژه مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه مبارک فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.

وی در پایان گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات ۲ و ۳  به طول مجموعا ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز