خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

تصمیمات ترامپ باعث عدم تمایل تعهدسپاری کشورها شد/ تراز تجاری مثبت ۸۵ میلیارد دلاری مناطق آزاد

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۵۴۶

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: عملکرد ۱۳۰ میلیارد دلاری صادرات به خارج از کشور در برابر ۴۵ میلیارد دلار واردات حاکی از تراز تجاری خارجی مثبت مناطق آزاد به میزان ۸۵ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی بانک در همایش اوراسیا با بیان اینکه موافقتنامه‌های تجاری بین‌المللی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باثبات‌ترین ابزارهای توسعه تجارت بین کشورها مطرح هستند، گفت: امکان نفوذ محصولات تولیدی کشورها به بازارهای مقصد را از طریق کاهش قیمت و افزایش توان رقابت‌پذیری محصولات می‌توان دنبال کرد که زمینه آن از طریق همین موافقتنامه‌های تجاری مهیا می‌شود.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های یک‌جانبه اظهار داشت: برخی کشورهای توسعه طلب در قبال امتیازات سیاسی و نظامی موافقتنامه‌های تجاری یک‌جانبه را با کشورهای تحت سلطه خود امضا می‌کنند که عملا برای واحدهای تولیدی خود بازارهای جدیدی را احیا کنند.

وی افزود: اما مرسوم‌ترین روش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های تجاری توافقتنامه‌های تجاری است که دولت‌ها با هدف حمایت حساس اقدام به اعمال ترجیحات تعرفه‌ای، متناظر کرده و با واگذاری بخشی از بازار خود مزیت ایجاد می‌کنند. اما مطلوب‌ترین موافقتنامه‌ها از نوع چندجانبه و منطقه‌ای است که چندین کشور به طور متناظر اقدام به اعمال ترجیحات تعرفه‌ای می‌کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه این موافقتنامه‌های تجاری منطقه‌ای به عنوان کلیدی‌ترین ابزار مبادلات تجاری بین کشورها هستند، گفت: طبق آمارهای تجارت جهانی طی سه دهه اخیر رشد چشمگیری در انعقاد موافقتنامه‌های بین‌المللی حاصل شده و در حال حاضر ۴۸۴ موافقنامه بین‌المللی در حال اجرا است.

وی افزود: با این حال بی‌ثباتی حاکم بر اقتصاد بین‌المللی در دو سال گذشته به دلیل تصمیمات نابخردانه رئیس جمهور آمریکا باعث عدم تمایل تعهدسپاری کشورها شده است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا و کشورهای آمریکای جنوبی بیشترین موافقتنامه‌های تجاری منطقه را به امضا رسانده‌اند، گفت: از میان کشورهای اطراف ایران، ترکیه و هند بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را به موافقتنامه‌های منطقه‌ای وابسته کردند به طوری که حدود ۷۳ درصد از صادرات ۱۶۸ میلیارد دلاری ترکیه و حدود ۶۷ درصد از صادرات ۳۲۳ میلیارد دلاری هند در سال ۲۰۱۸ به بازارهای ایجادشده توسط موافقتنامه‌های بین‌المللی برمی‌گردد.

بانک با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با حدود ۴۶ کشور از طریق سه موافقتنامه‌ معتبر همکاری‌های تجاری خود را توسعه داده است، گفت: موافقتنامه تجاری بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا از آبان ماه امسال وارد فاز عملیاتی شده و دسترسی فعالان اقتصادی کشور به بازار ۳۳۰ میلیارد دلاری پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان برای صادرات را محیا کرده است.

وی گفت: همچنین با توجه به ظرفیت ۵۴۰ میلیارد دلاری این کشورها امکان تامین بخش قابل توجهی از نیازهای ضروری کشور با قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر کشورها به وجود آمده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: مناطق آزاد و ویژه به عنوان پیشرو در اقتصاد کشور در راستای تحقق اهداف این موافقتنامه با تکیه بر مزیت‌های قانونی خود عمل کردند و در حال حاضر هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و نقاط مرزی و ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی فعالیت می‌کنند که میزبان بیش از ۱۸۵۰ واحد تولیدی فعال و ۱۲۸۰ واحد خدماتی هستند که برای بیش از ۵۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی تاکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان و ۲۲ میلیارد دلار سرمایه داخلی در کنار ۵.۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب این مناطق شده است.

بانک با بیان اینکه طی این سال‌ها بیش از ۳۲ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به سرزمین اصلی صادر شده، گفت: عملکرد ۱۳۰ میلیارد دلاری صادرات به خارج از کشور در برابر ۴۵ میلیارد دلار واردات حاکی از تراز تجاری خارجی مثبت این مناطق به میزان ۸۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز