خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان شیلات ایران در پاسخ به ایلنا:

پرورش تیلاپیا در کشور قانونی است/ حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل آ‌لا

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۴۶۱

رییس سازمان شیلات ایران گفت:‌ با توافقی که سازمان شیلات ایران و سازمان محیط زیست داشته‌اند پرورش تیلاپیا در کشور قانونی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح اله خون میرزایی امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اینکه با جلب موافقت سازمان محیط زیست پرورش تلاپیا در همه استان‌هایی که امکان آن فراهم باشد انجام می‌گیرد اظهار کرد:‌ بر اساس دستور العمل فنی اگر در هر استانی پساب پرورش ماهی تیلاپیا وارد آب‌های جاری نشود و محیط زیست در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشد پرورش تیلاپیا توسعه خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرورش این گونه ماهی در یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم در حال انجام است.

خونه میرزایی با تاکید بر اینکه توسعه پرورش تلاپیا جزو تکالیف سازمان شیلات ایران نیست افزود: به رغم اینکه توسعه پرورش تلاپیا جزو تکالیف ما نیست اما آن را در برنامه خود قرار دادیم و مجوزهایی نیز برای آغاز پرورش این گونه ماهی در شمال کرمان، شرق استان اصفهان و خراسان رضوی برای سرمایه گذاران صادر کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: پرورش تیلاپیا در کشور ما فعالیت نوپایی است و نیازمند به بیوتکنیک‌های مربوط به خود است که اکنون با کمک مرکز تحقیقات شیلات کشور در حال انجام است.

رییس سازمان شیلات ایران میزان تولید ماهی تلاپیا در داخل کشور در 10 ماهه ابتدای امسال را 70 تن اعلام کرد.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود از حذف ارز 4200 تومانی برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت ارزی که وزارت جهاد کشاورزی دارد تخم چشم زده ماهی قزل آلا از لیست کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومانی خارج شد.

خون میرزایی ادامه داد:‌ از این به بعد واردات این کالا برای پرورش ماهی قزل آلا با ارز نیمایی انجام می‌شود اما تخم چشم زده‌هایی که قبل از این دستورالعمل با ارز 4200 تومانی وارد شده باشند با قیمت قبلی به تولیدکنندگان عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تخلف در این زمینه مراقبت و نظارت انجام خواهد شد، اظهار کرد: سازمان شیلات کشور همراه با دستگاه‌های دیگر بر عدم گران فروشی تخم چشم زد‌ه‌هایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند نظارت دقیق و با متخلفان برخورد خواهند کرد.

خون میرزایی در پاسخ به این پرسش که تغییر نرخ ارز برای واردات این کالا به چه میزان بر هزینه تمام شده تولید تاثیر خواهد گذاشت گفت: تاخیر آن چشمگیر نیست اما تغییر نرخ هر نهاده‌ای بر هزینه تمام شده آن تاثیر گذاشته و قیمت نهایی متناسب با آن افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان شیلات ایران میزان تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در 10 ماهه امسال را 200 میلیون قطعه عنوان کرد.

خون میرزایی گفت: نیاز کشور به این نهاده حدود 450 تا 800 میلیون قطعه است که از منابع تولید داخل و به صورت عمده از طریق واردات تامین می‌شود.

وی میزان خوداتکایی تولید تخم چشم زده قزل آ‌لا در کشور را در سال گذشته 25 درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی ما این است که میزان خوداتکایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در سال جاری به حدود 34 درصد برسد.

خون میرزایی اضافه کرد: حذف ارز 4200 تومانی برای واردات این نهاده اساسی می‌تواند فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی باشد تا با توسعه کار خود درصد خوداتکایی کشور را نیز افزایش دهند.

وی با رد ادعای برخی از تولیدکنندگان مبنی بر توان تولید 50 درصدی نیاز کشور در داخل اظهار کرد: بررسی ما نشان می‌دهد که در حال حاضر امکان تولید 50 درصدی نیاز کشور در داخل وجود ندارد و خوشبینانه‌ترین رقم برای تولید این نهاده در کشور 33 تا حداکثر 34 درصد است.

رییس سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره ادامه فعالیت‌های کشتی‌های چینی برای صید فانوس ماهیان در جنوب کشور اظهار کرد:‌ همانطور که قبلا نیز گفته‌ایم مجوز صید فانوس ماهیان به شرکت‌های ایرانی داده شده و کشتی‌های چینی مورد استفاده در صید به شکل اجاره‌ای یا اجاره به شرط تملیک است.

خون میرزایی ادامه داد: این کشتی‌ها اجازه دارند به روش ترال میانی به صید فانوس ماهیان در محدوده تعیین شده اقدام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اما تصاویر منتشر شده نشان می‌د هد که علاوه بر صید فانوس ماهیان دیگر آبزیان دریا نیز توسط این کشتی‌ها صید می‌شوند گفت: تورهای مورد استفاده در این کشتی‌ها منافذ ریزی دارند که امکان صید سایر آبزیان نیز همراه با فانوس ماهیان وجود دارد. در نتیجه نمی‌توان گفت تخلفی صورت گرفته است.

خون میرزایی با تاکید بر اینکه در مباحث مربوط به صید فانوس ماهیان توسط کشتی‌های چینی اظهارنظرهای غیرکارشناسی زیادی مطرح بوده است افزود: از جمله وزیر امور خارجه که مباحث موجود را با عنوان اجازه نه اجاره عنوان کرده بود.

وی تصریح کرد: البته اینکه آقای ظریف در سخنان خود گفته بود که ما دریای جنوب را اجاره نداده‌ایم و تنها اجازه صید داده‌ایم به خاطر این است که  سازمان شیلات اطلاعات و آگاهی کافی را به ایشان نداده است.

رییس سازمان شیلات ایران اشتباه وزیر امور خارجه در نحوه توضیح مسائل مربوط به حضور کشتی‌های چینی در جنوب ایران از قصور ما بوده است.

خون میرزایی درباره آخرین وضعیت تولید ماهیان خاویاری اظهار کرد: در حال حاضر ایران در رتبه سوم تولید گوشت و خاوریار ماهیان خاویاری قرار دارد و چین رتبه اول را از آن خود کرده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر صید ماهیان خاویاری از دریای خزر ممنوع است و آنچه در بازار جهانی عرضه می‌شود مربوط به خاویار پرورشی است که چین با بیشترین تولید خاویار ماهیان پرورشی در رتبه اول دنیا قرار گرفته است.

خون میرزایی یادآور شد: کشور چین علاوه بر تولید خاوریار در سایر محصولات آبزی پروری نیز در جایگاه بالایی در دنیا قرار دارد.

رییس سازمان شیلات ایران میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در سال 97 در کشور را 2800 تن و خاویار را 6 تن عنوان کرد که همگی پرورشی هستند.

خون میرزایی در پایان سخنان گفت: در حال حاضر 130 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان افزایش تعداد مزارع به رقمی بسیار بیشتر فراهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز