خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد:

تمرکز صرف بر انرژی‌های تجدیدپذیر ساده‌انگارانه است

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۷۶۶

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هر کس بگوید نفت و گاز را کنار بگذاریم و تنها به انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازیم افکار ساده‌انگارانه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا اسپهبد امروز در گردهمایی هم‌اندیشی شرکت و موسسات پژوهشی و دانش بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که هم اکنون در صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است با بیان اینکه ما عقیده داریم که استارت‌آپ‌ها جای کار زیادی در حوزه نفت و گاز دارند اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها کسب وکارهای ارزشمندی هستند که باید به طور جدی‌تر به حوزه نفت و گاز ورود کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر تولیدات نفتی ما به صورت خام از کشور خارج می‌شود در حالی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی به همراه داشته باشد.

اسپهبد با تاکید بر اینکه تولید مواد پتروشیمی یکی از راهکارهای ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه نفتی است افزود: صنایع پتروشیمی در بیشتر کشورهای نفتخیز حرف اول را در ارزآوری می‌زند به نحوی که بیش از دو هزار ماده پتروشیمی از مواد هیدروکربن قابل استحصال است که بازار صادراتی بسیار خوبی را دارد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دیگر منابع ارزشمند طبیعی در کشور اظهار کرد: ما در رتبه ششم معادن مس و همچنین رتبه سوم تا چهارم معادن سرب و روی قرار داریم ضمن اینکه رتبه ما در سایر معادن بسیار مناسب است.

به گفته اسپهبد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با ورود به عرصه ارزش افزوده در حوزه انرژی و صنایع معدنی تحولات بزرگی را در بخش اقتصادی کشور ایجاد کنند.

در ادامه این گردهمایی عبدالرحیم نجمی مشاور شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به سابقه پژوهش در حوزه نفت و گاز اظهار کرد:‌ پژوهش در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از سال 85 با رویکرد توسعه و فناوری فعالیت خود را ادامه داد چرا که ما معتقد بودیم قدم‌های درست در این زمینه بومی‌سازی فناوری‌های موجود در دنیا است که بیشتر کشورهای توسعه یافته به آن دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: در سال 89 با همین رویکرد آیین‌نامه‌ای ابلاغ شد که اساس آن کاربردی کردن پژوهش در حوزه نفتی و گاز بود.

نجمی با تاکید بر اینکه پژوهش نباید محدود به کتابخانه‌ای باشد افزود: از نظر ما مطالعات کتابخانه‌ای کاربرد چندانی ندارد و باید پژوهش به تولید محصول بیانجامد.

مشاور شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با یادآوری اینکه در آن سال‌ها اعتبار موجود در سبد پژوهش حوزه نفت و گاز کم‌نظیر بود گفت: دو میلیارد دلار اعتبار در حوزه پژوهش نفت و گاز برای ما در نظر گرفته شده بود که معدل کل آن از تمام اعتبار سبدهای پژوهشی در سایر شرکت‌ها بیشتر بود.

نجمی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حال اجرا است که نتایج آن می‌تواند دستاوردهای بزرگی را برای کشور به همراه دا شته باشد.

وی در تصریح برنامه‌هایی که هم اکنون در دست اقدام است اظهار کرد: بومی سازی شیرهای گاز، انتگراسیون انرژی و جایگزینی الکترو مترو از جمله اقداماتی است که اکنون در حال اجرای آن هستیم.

نجمی با تاکید بر اینکه پس از بومی‌سازی تکنولوژی قدم بعدی ما باید صادرات خدمات فنی مهندسی باشد اظهار کرد: با پایان یافتن طرح‌های عنوان شده بسیاری از شرکت‌هایی که هم اکنون با ما در حال همکاری هستند می‌توانند اقدام به صادرات خدمات فنی مهندسی کنند اما برای این کار نیازمند بروز کردن تکنولوژی هستند.

مشاور شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: واقعیت این است که بخش خصوصی ما  به روز نبوده و عملا با این شرایط خریداری نخواهند داشت و باید به دنبال اقدام به بروز کردن خود مطابق با تکنولوژی دنیا باشند.

نجمی در پایان سخنان خود گفت: شرکت‌های مهندسی حوزه نفت و گاز ما باید این قدر قدرتمند باشند که در آینده در مناقصه‌های بین المللی شرکت و خدمات خود را برای ادامه بقا ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز