خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح‎های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت فلات قاره با اعتبار ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۱۸۷

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت:‌ طرح های توسعه و نگهداشت تولید این شرکت با اعتباری بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و با هدف افزایش تولید حدود ۸۵ هزار بشکه نفت در روز اجرا می شود.

به گزارش  ایلنا از شرکت ملی نفت ایران، علیرضا سلمان زاده اظهار کرد: هم اکنون طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میادین منطقه عملیاتی سیری واقع در خلیج فارس با عقد قراردادی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت ایرانی به منظور حفاری ۱۲ حلقه چاه جدید، تعمیری و تزریقی در دو میدان سیوند و اسفند در حال اجرا است.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون با استقرار یک دستگاه دکل حفاری دریایی داخلی، حفاری دو حلقه چاه در میدان نفتی سیوند در حال انجام است.

وی افزود: از نکات حائز اهمیت این قرارداد، تأمین حداقل ۶۰ درصد کالای حفاری مورد نیاز مطابق با استانداردهای بین المللی از سازندگان داخل کشور است که قدمی موثر در مسیر توانمند سازی سازندگان داخلی کالای حفاری در توسعه میادین دریایی محسوب می شود.

بهره مندی حداکثری از توان داخل

سلمان زاده با بیان اینکه در این پروژه، در کلیه مراحل عملیات اجرایی و در بخش مهندسی، راهبری شناورها، ترابری و خدمات ویژه حفاری دریایی از نیروهای متخصص داخلی استفاده می شود که نقطه عطفی در نمایش توان متخصصان و سازندگان خواهد بود، گفت: با اتمام این پروژه و بر اساس برنامه پیش بینی شده در میدان سیوند ۷۲۰۰ بشکه در روز و در میدان اسفند حدود ۸۸۰۰ بشکه در روز و در مجموع نزدیک به ۱۶ هزار بشکه در روز به تولید نفت منطقه سیری افزوده خواهد داد که افزایش گاز خوراک کارخانه گاز و گاز مایع را نیز به همراه خواهد داشت.

شایان ذکر است اجرای این قرارداد در قالب شکل جدید قراردادهای نفتی طرح وساخت با تأمین مالی غیر از منابع داخلی شرکت ملی نفت و بخشی از آن توسط پیمانکار در حال انجام است.

افزایش توان مدیریت یکپارچه پروژه های دریایی بزرگ

سلمان زاده افزود: با توجه به شرایط خاص این میادین از لحاظ ساختار زمین شناسی و در نتیجه پیچیدگی حفاری در این منطقه، اجرای این پروژه علی رغم مشکلات عملیاتی باعث افزایش توان مدیریت یکپارچه پروژه های دریایی بزرگ در شرکت ملی نفت ایران و پیمانکاران ایرانی می شود و زمینه حضور آنها در عرصه های بین المللی را فراهم می سازد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: با توجه به تجربه های کسب شده از اجرای قراردادهای اولیه طرح و ساخت با ساختار جدید، طی جلسات متعدد با حضور نمایندگان شرکت های تولیدی و معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و بررسی نحوه پیشرفت طرح ها، راهکارهایی با هدف ایجاد تحرک بیشتر، ارتقای نظام اجرایی از حالت امانی کاری به ساختار نظام مند با قابلیت کنترل کیفیت و هزینه ها، ایجاد معیارهای قابل سنجش و بهینه سازی در نحوه پرداخت با حفظ ماهیت و اهداف کارفرما در اتمام زیر پروژه ها و تامین مالی حداقل ۲۰ درصد هر یک از بسته های کاری (زیر پروژه ها) توسط پیمانکار در سه مناقصه دیگر توسعه میادین رسالت، رشادت و فروزان این شرکت با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعمال شد.

سلمان زاده اظهار کرد: با اجرای این پروژه ها مشتمل بر حفاری، تعمیر و تکمیل ۴۰ حلقه چاه،ساخت ونصب ۲ سکوی سرچاهی، تکمیل و نصب ۵ سکوی دریایی، احداث خطوط لوله و کابل دریایی و ایجاد تسهیلات گازرانی در حدود ۷۰ هزار بشکه در روز به توان تولید نفت شرکت فلات قاره ایران افزوده خواهد شد که علاوه بر ایجاد اشتغال متخصصین داخلی صنعت نفت دریایی، پویایی و تحرک در پیمانکاران و سازندگان را در پی دارد.

بهینه سازی در روش پرداخت ها

وی همچنین افزود: با بهینه سازی در روش پرداخت ها در طرح توسعه میادین رسالت و فروزان (در مرحله برگزاری فرآیند مناقصه) و رشادت (در مرحله تهیه اسناد مناقصه )، ضمن اصلاح نظام اجرا، بهبود روش تامین مالی در نظر است که با حفظ کلیت شرایط پرداخت در هر یک از بسته های کاری هر طرح تا تحویل موقت تدوین شود.

سلمان زاده با بیان اینکه در شرایط قبلی نحوه پرداخت های طرح، تامین مالی از طریق پیمانکار تا ۲۰ درصد و تا زمان تحویل موقت صورت می گرفت و باقیمانده از منابع پیش بینی شده تامین می شد، افزود: در روش جدید ۲۰ درصد کالای طرح توسط پیمانکار تهیه و علیرغم تامین و پرداخت ۱۰۰ درصد برای آن توسط پیمانکار تا اتمام اجرای هر بسته کاری قابل پرداخت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است پیمانکار حداقل در بخش تامین کالا توان مالی ۲۰ درصدی را تا پس از راه اندازی و تحویل موقت داشته باشد؛ همچنین در بخش حفاری ۲۰ درصد هزینه عملیات حفاری پس از راه اندازی و به تولید رسیدن چاه قابل پرداخت است و برای ساختمان و نصب ۲۰ درصد باقی مانده فعالیت ها پس از راه اندازی و تحویل موقت پرداخت خواهد شد و این تمهیدات به منظور کمک به پیشرفت طرح ها و بازنگری در جریان نقدینگی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان گفت: تدوین بسته های جدید برای فاز دوم در سایر میادین دریایی شرکت نفت فلات قاره نیز در حال تدوین و به روز رسانی شرح کار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز