خبرگزاری کار ایران

در نه ماه نخست سال ۲۰۱۹؛

کاهش ۱۴۵ درصدی ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۹۵۴

براساس این گزارش، تراز تجاری کالایی ایران با اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ با کسری ۲.۸ میلیارد یورویی همراه بوده است، که علت افزایش ۴.۵ میلیارد یورویی کسری تجاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ را می‌توان کاهش ۹۴ درصدی ارزش صادرات ایران به این کشورها، با وجود افت ۵۱ درصدی ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نسبت داد.

به گزارش ایلنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران به واکاوی تجارت ایران و اتحادیه اروپا در نه ماه نخست سال ۲۰۱۹ پرداخته است. براساس این گزارش، تراز تجاری کالایی ایران با اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ با کسری ۲.۸ میلیارد یورویی همراه بوده است، که علت افزایش ۴.۵ میلیارد یورویی کسری تجاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ را می‌توان کاهش ۹۴ درصدی ارزش صادرات ایران به این کشورها، با وجود افت ۵۱ درصدی ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نسبت داد.

موثرترین عامل در کاهش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، کاهش صادرات به کشورهای ایتالیا (با سهم حدود منفی ۲۹ واحد درصد)، اسپانیا (با سهم حدود منفی ۲۱.۳ واحد درصد)، فرانسه (با سهم حدود منفی ۱۷.۵ واحد درصد) و یونان (با سهم حدود منفی ۱۲.۷ واحد درصد) بوده است.

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۵.۴میلیارد یورو بوده است که این مقدار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۴۵ درصد کاهش یافته که علت آن، کاهش توام صادرات و واردات ایران از اتحادیه اروپا، بوده است.

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ با کسری ۲.۸ میلیارد یورویی همراه بوده؛ این در حالی است که تراز تجاری ایران در نه ماهه نخست ۲۰۱۸ مثبت و برابر با ۱.۷ میلیارد یورو بوده است. علت منفی شدن تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ ،کاهش ۹۴ درصدی صادرات و کاهش حدود ۵۱ درصدی واردات نسبت به نه ماهه نخست ۲۰۱۸ بوده است.

صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا

ایران در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰۰ میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده که این رقم با کاهش حدود ۹۴ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بوده است.

ارزش صادرات کالایی ایران در کلیه ماه‌های ۲۰۱۹ (از ژانویه تا سپتامبر) از مدت زمان مشابه سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر بوده و از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۱۹ نیز روند نزولی را طی کرده است.

علاوه بر کاهش شدید ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، مقدار وزنی صادرات ایران به این اتحادیه نیز با کاهش چشمگیری همراه بوده به طوری که مقدار صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی نه ماهه نخست ۲۰۱۹ حدود ۳.۵ هزارتن بوده که با افت حدود ۹۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.

صادرات ایران به اتحادیه اروپا به تفکیک گروه کالایی

مقایسه گروه کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ و مدت مشابه سال قبل حاکی از تغییر قابل توجه در گروه کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در سال جاری است. به طوری که سهم صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط از کل صادرات، از حدود ۸۹ درصد در نه ماهه سال ۲۰۱۸ به حدود  ۰.۵ درصد در نه ماهه سال ۲۰۱۹ کاهش یافته که این امر موجب افزایش سهم صادرات در سایر گروه‌ها طی نه ماهه سال ۲۰۱۹ شده است.

صادرات ایران به اتحادیه اروپا به تفکیک مقاصد صادراتی

چهار مقصد عمده صادراتی ایران در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ به ترتیب ارزش صادرات، کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و رومانی هستند. شایان ذکر است در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به جز ۴ کشور) کاهش یافته است. بیشترین کاهش صادرات ایران طی نه ماهه نخست ۲۰۱۹ نسبت به نه ماهه سال ۲۰۱۸، متعلق به کشورهای فرانسه، یونان، اسپانیا و اتریش بوده است. موثرترین عامل در کاهش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، کاهش صادرات به کشورهای ایتالیا (با سهم حدود منفی ۲۹ واحد درصد)، اسپانیا (با سهم حدود منفی ۳.۲۱ واحد درصد)، فرانسه (با سهم حدود منفی ۵.۱۷ واحد درصد) و یونان (با سهم حدود منفی ۷.۱۲ واحد درصد) بوده است.

در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ ،صادرات ایران به کشورهای دانمارک، استونی، لتونی و بلغارستان افزایش یافته است.

واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا

 ایران در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۳ میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا وارد کرده که این رقم با کاهش حدود ۵۱ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بوده است.

ارزش واردات کالایی ایران در کلیه ماه‌های ۲۰۱۹ (از ژانویه تا سپتامبر) در مقایسه با مقادیر مشابه سال ۲۰۱۸، به طور قابل توجهی پایین‌تر بوده و از ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۹ نیز روندی نزولی را طی کرده است. روند مقداری واردات ایران از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با نوسان همراه بوده به گونه‌ای که در ماه‌های فوریه، مارس، ژوئن، ژوئیه و اوت این سال با افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل روبرو بوده و در سایر ماه‌ها با کاهش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل همراه بوده است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا به تفکیک گروه کالایی

مقایسه گروه کالاهای واردات ایران از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ و مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد سهم واردات گروه کالایی ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل و کالاهای گروه ساخته شده طبقه‌بندی شده توسط مواد، در نه ماهه نخست سال۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش یافته و سهم سایر گروه‌های کالایی در مدت مذکور افزایش یافته است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا به تفکیک مبادی وارداتی

 چهار مبدا عمده وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ترتیب ارزش واردات شامل آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه بوده است. شایان ذکر است در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ واردات ایران از اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به جز ۵ کشور بلغارستان، یونان، کرواسی، قبرس و مالت) کاهش یافته است. بیشترین کاهش واردات ایران در نه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به ترتیب از کشورهای لوکزامبورگ، لتونی، سوئد، فنلاند، اسلواکی و رومانی بوده است. همچنین موثرین عامل در کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا، کاهش واردات از کشورهای آلمان (با سهم حدود منفی ۱۴ واحد درصد)، ایتالیا (با سهم حدود منفی ۵.۸ واحد درصد)، فرانسه (با سهم حدود منفی ۵.۶ واحد درصد) و اسپانیا (با سهم حدود منفی ۵ واحد درصد) بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز