خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:

مشوق‌ها باعث جهش صادرات خواهد شد/ توانایی ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات را داریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۱۶۴

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: کشور 80 میلیونی ما توانایی 600 میلیارد دلار صادرات دارد وقتی جامعه ایرانی خارج از کشور 800 میلیارد دلار را مدیریت می‌کنند به راحتی ما می‌توانیم به این رقم صادرات برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است محمدرضا انصاری رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اهمیت صادرات در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: رونق تولید سطح توسعه زندگی و رفاه مردم همگی وابسته به صادرات است در هفتاد سال اخیر کشورهایی که خود را از عقب‌ماندگی نجات دادند همگی به بحث صادرات توجه ویژه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: از سال 1960 کره جنوبی و سال 1980 ترکیه و مالزی همگی بر روی یک فعالیت متمرکز شدند و آن توجه ویژه به صادرات بود. مالزی در آن سال‌ها سه میلیارد دلار صادرات داشت اما اکنون به 270 میلیارد دلار رسیده ترکیه نیز فقط سال گذشته 170 میلیارد دلار صادرات داشته که فقط 30 میلیارد دلارآن در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است. ما نیز می‌توانیم با این جهش قیمت ارز که به وجود آمده تحولی در صادرات کشور به وجود آوریم. ما امروز هشت هزار نفر صادرکننده داریم که تحریم‌ها نتوانسته جلوی آنها را بگیرد.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته همگی وزارت صادرات داشتند اکنون نیز سازمان توسعه تجارت فعالیت‌های خوبی دارند اما آیا می‌توان گفت در سایر وزارتخانه‌ها نیز نفوذ دارند. اکنون چندین سال است که بحث افزایش سرمایه صندوق توسعه صادرات مطرح شده است. آن هم در شرایطی که ضمانت‌نامه این صندوق جواهر شده است، آن هم در شرایطی که تحریم بانکی هستیم.

وی با اشاره به جایزه صادراتی و نقش آن در توسعه صادرات گفت: هنگامی که بحث جوایز صادراتی مطرح شد فقط در انجمن ما صادرات از 12 درصد در یک سال به 45 درصد رسید. زیرا به مشتری تخفیف دادند و توانستند بازار را از رقبای ترک بگیرند اما این جایزه سال 90 متوقف شد. مشوق‌ها به ما در رقابت کمک می‌کنند اما دولت به جای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات بحث مشوق‌ها را نادیده می‌گیرد. کشور 80 میلیونی ما توانایی 600 میلیارد دلار صادرات دارد وقتی جامعه ایرانی خارج از کشور 800 میلیارد دلار را مدیریت می‌کنند به راحتی ما می‌توانیم به این رقم صادرات برسیم. اکنون صادرکنندگان ما در شرایطی به سر می‌برند که اگر حساب آنها مشخص شود بازداشت می‌شوند اما با این مشکلات هنوز هشت هزار صادرکننده داریم.

وی در انتها گفت: با این شرایط تحریم و مشکلات ما باز هم می‌توانیم افزایش صادرات داشته باشیم به شرطی که دولت از صادرات حمایت کند و بروکراسی‌های اداری را کم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز