خبرگزاری کار ایران

دبیر کل انجمن کشترانی در پاسخ به ایلنا:

اجرای کاهش تعرفه ارزی دیرکرد کانتینر کشتی‌های خارجی از فردا/ ناآرامی‌های منطقه توانست مانع از ورود لاینرهای خارجی به بنادر ایران شود

کد خبر : ۸۴۰۴۰۰

دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: در گذشته فرمولی برای دیرکرد تخلیه کانتینرها در نظر گرفته می‌شد که با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی در حال حاضر این تعرفه‌ها توجیه اقتصادی ندارند و تصمیم گرفتیم نرخ دیرکردها را بر اساس توافق کاهش دهیم و از فردا این سیاست در بنادر ایران در قبال خطوط کشتیرانی خارجی به اجرا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود پلمه در نشست خبری امروز با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به تصمیمات اخذ شده از سوی ستاد تنظیم بازار به عنوان یک تشکل تصمیم گرفتیم حداکثر همکاری را با بدنه دولت داشته باشیم از این رو نسبت به کاهش نرخ برخی از تعرفه خدمات اقدام کردیم.

وی با اشاره به کاهش نرخ تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر خطوط کشتیرانی خارجی گفت: از فردا نسبت به اعمال کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد محموله‌های کانتینری ویژه لاینرهای کشتیرانی خارجی اقدام می‌کنیم که این کاهش و یکپارچه‌سازی تعرفه‌ها منجر به کاهش 60 درصدی هزینه تمام شده حمل و نقل خواهد شد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: در گذشته فرمولی برای دیرکرد تخلیه کانتینرها در نظر گرفته می‌شد که با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی در حال حاضر این تعرفه‌ها توجیه اقتصادی ندارند و تصمیم گرفتیم نرخ دیرکردها را بر اساس توافق کاهش دهیم و از فردا این سیاست در بنادر ایران در قبال خطوط کشتیرانی خارجی به اجرا می‌رسد.

پلمه با بیان اینکه با این اقدام بخش قابل توجهی از هزینه‌های حمل و نقل کالا را کاهش می‌دهیم، گفت: تعرفه‌ها یا به صورت توافقی تغییر می‌کنند یا اینکه هر سال بر اساس مصوبه شورای عالی ترابری اعلام می‌شوند. تشکل‌های صنفی این اختیار را دارند که در صورت توافق تعرفه یکسان وضع کنند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی ادامه داد: طبق آرماهای سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان آ‌بان ماه یک میلیون و 9 هزار تی ای یو کانتیتر کالا وارد کشور شده است که این رقم تا پایان سال به یک و نیم میلیون تی ای یو خواهد رسید بنابراین کاهش تعرفه برای دیرکرد تخلیه کالا در بخش کانیتری می‌تواند بخش قابل توجی از هزینه‌های کالا برای مصرف کننده نهایی را کاهش دهد.

پلمه افزود: بعضا برخی از کالاها 90 روز در ا نتظار ترخیص هستند که تعرفه دیرکرد آنها بسیار افزایش پیدا می‌کند که این افزایش نرخ مستقیم به قیمت تمام شده کالا و در نهایت به نرخ تورم وارد می‌شود و به همین دلیل نسبت به کاهش نرخ تعرفه دیرکرد کانتینر شرکت‌های خارجی اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ‌این نرخ تسعیر برای فرمول تعرفه دیرکرد کالاهای کانتینری بر اساس ارقام تصویب شده از سوی بانک مرکزی است و البته باید یادآور شد این فرمول فقط به شرکت های خارجی تعلق می‌یابد.

پلمه با اشاره به ضرورت توسعه شبکه ریلی و انتقال حمل بار به راه‌آهن اظهار داشت: در حال حاضر راه‌آهن سهم کمتر از پنج درصدی در حمل بارهای بندری دارد به همین دلیل برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیاز به توسعه شبکه ریلی داریم.

دبیر کل انجمن کشتیرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت رفت و آمد خطوط کشتیرانی خارجی پس از ناآرامی‌های اخیر در منطقه اظهار داشت: با 20 شرکت کشتیرانی خارجی برای نقل و انتقالات کالاها در تعامل بودیم که این شرکت‌ها از شرکت‌های چند ملیتی محسوب می‌شوند که با کشور آمریکا تعاملات گسترده‌ای دارند بنابراین تعدادی از این شرکت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بنادر کشور را ترک کردند.

وی تاکید کرد:‌ البته شرکت‌های بخش خصوصی داخلی با استفاده از توان ناوگان ایرانی توانستند نبود این شرک‌ها را جبران کنند.

وی افزود: واقعیت این است که پس از این اتفاقات میزان صادرات و واردات کالا و حضور شرکت‌های خارجی در بنادر ایران تغییر نکرد چرا که انتقال کالاهای اساسی به بنادر ایران آنقدر جذابیت دارد که هر اتفاقی در منطقه بیافتد شرکت‌های خارجی این بازار را از دست نمی‌دهند هر چند هزینه‌ها کمی افزایش پیدا کرد اما شرکت‌های خارجی تحت تاثیر اتفاقات تصنعی منطقه قرار نگرفتند.

پلمه با اشاره به اجباری شدن استفاده از سوخت کم سولفور برای تردد کشتی‌ها در دنیا گفت: از مدت‌ها قبل نهادها و موسسات بین المللی زمان اجرای استفاده از سوخت کم سولفور را اعلام کرده بودند و در ایران هم پالایشگاه‌ها برای تولید سوخت کم سولفور اعلام آ‌مادگی کرده‌اند البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و متاسفانه در تولید سوخت کم سولفور کوتاهی‌هایی شده‌ است.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ادامه داد: از دولت درخواست داریم موضوع استفاده سوخت کم سولفور برای تردد کشتی‌ها را جدی بگیرند تا خللی در حمل و نقل کالا وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز