خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیران شرکت‌ها دست به دامن هکرها شده‌اند/ در کشور خبری نیست اما اینترنت قطع است/ رسانه‌های عبری-عربی وضعیت کشور را جنگ زده نشان می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۰۹۱

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: با وصل اینترنت و از سرگیری فعالیت‌های بین‌المللی خصوصا توسط بخش خصوصی، دنیا متوجه خواهد شد که هیچ خبری در ایران نیست و روال عادی زندگی ادامه دارد.

علی شریعتی تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص قطع اینترنت و اثرات آن بر سیاست خارجی گفت: در دنیای امروز اینترنت را نمی‌توان فقط در حوزه تجارت استفاده کرد بلکه این پدیده تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما شده که زندگی بدون آن تقریبا محال است.

وی ادامه داد: در داخل کشور ارگان‌هایی مانند تامین اجتماعی، بانک‌ها و دولت الکترونیک از این پدیده استفاده می‌کنند که در چند روز اخیر با انتقال بر روی اینترانت توانستند به فعالیت خود ادامه دهند زیرا اطلاعات و دامنه کاری آنها محدود است اما در تجارت به خصوص در حوزه واردات و صادرات که لازمه آن ارتباط با دنیای بیرون است در این چند روز شاهد یک پدیده نادر بودیم و به نوعی در این حوزه یک سکته را تجربه کردیم.

شریعتی افزود: در عراق نیز پس از آغاز درگیری‌ها چند روز اینترنت قطع شد اما امکان ارسال ایمیل وجود داشت.

وی افزود: در بحث صادرات؛ اطلاع از وضعیت بار، پیگیری وصول مطالبات، رصد بازار و ارتباط با مشتری همگی نیاز به اینترنت دارد. آقایان نباید فراموش کنند که ما تحریم هستیم و امکان سوئیفت نداریم برعکس تمام کشورها که با فشار دادن یک دکمه پول را به هر کجای دنیا ارسال می‌کنند، حداقل باید 8 تا 9 تماس بگیریم تا این اتفاق صورت بگیرد. یک بازرگان ایرانی برای صادر کردن یک محموله باید اسناد را تغییر دهد، گواهی مبدا و پروفورمای صوری درست کند یعنی حداقل نسبت به دیگر بازرگانان حداقل 5 مرحله بیشتر کار انجام دهد.

شریعتی در خصوص نقل و انتقال بانکی گفت: در بحث مالی نیز وضعیت به همین گونه است جدا از نقل و انتقالاتی که توسط صرافی‌ها انجام می‌گیرد ما امکان ارسال و دریافت پول را نداریم در واقع هیچ بانکی کارهای مالی که مبدا، مقصد یا به نوعی به ایران مرتبط باشد را انجام نمی‌دهد به طور کلی تجارت بین المللی برای یک تاجر ایرانی در شرایط فعلی سخت و پیچیده است و برای گذر از این شرایط نیاز به اینترنت است.

وی در خصوص استفاده برخی افراد و نهادها از اینترنت در شرایط فعلی گفت: اکنون برخی افراد و سازمان‌ها به اینترنت متصل هستند وزرا و معاونین آنها در توییتر که فیلتر است حضور دارند و حتی الان هم توییت می‌کنند اما شرکت‌های صادراتی که به فرمایش رهبر انقلاب سربازان جنگ اقتصادی هستند بیش از یک هفته است که اینترنت ندارند. از همین جا می‌توان فهمید که اولویت شرکت‌های صادراتی برای مسئولین چقدر است و به جای اینکه برای ادامه فعالیت آنها بستر مناسب فراهم کند شرایطی را ایجاد کرده که مدیران شرکت‌ها دست به دامن هکرها شده‌اند تا بتوانند یک ایمیل بزنند یا بفهمند بار آنها کجا است.

وی با بیان اینکه اگر قرار است که این وضعیت ادامه پیدا کند لازم است دولت تمهیداتی برای تجار اتخاذ کند، ادامه داد: دولت می‌تواند با کمک اتاق بازرگانی و وزارت صمت، شرکت‌هایی که نیاز به اینترنت دارند را شناسایی کنند و با مسئولیت مدیر شرکت ارتباط آنها را با جهان خارج برقرار کند. ما در طول سال 52 هفته کاری داریم که با توجه به تعطیلات مذهبی مانند محرم و ماه رمضان اکنون در بهترین زمان برای کار کردن قرار داریم اما اکنون وضعیت ما مانند فردی است که با چشمان بسته رانندگی می کند.

شریعتی افزود: روز گذشته مشتری عراقی ما پس از ساعت‌ها تلاش پیغام داد شما زنده‌اید؟ مردم سایر کشورها تحت تاثیر رسانه‌های عبری-عربی وضعیت کشور را جنگ زده می‌بینند حال وقتی اینترنت قطع باشد و امکان ارتباط با جهان خارج وجود نداشته باشد عملا در  خط دشمنان حرکت می‌کنیم و به این تصویر  کمک می‌کنیم. با وصل اینترنت و از سر گیری فعالیت‌های بین المللی خصوصا توسط بخش خصوصی دنیا متوجه خواهد شد که هیچ خبری در ایران نیست و روال عادی زندگی ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز