خبرگزاری کار ایران

ابوالفضل روغنی تاکید کرد:

واردات ماشین‌آلات دست‌دوم کمر هپکو را شکست/ رفتار بانک‌ها ظالمانه است/نگذاریم برندکشی در کشور باب شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۸۶۴

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معتقد است واردات ماشین‌آلات دست‌دوم در سال‌های گذشته کمر شرکت هپکو را شکسته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ابوالفضل روغنی‌ گلپایگانی با اشاره به آغاز تحریم‌ها علیه ایران گفت: 12 سال پیش زمانی که تحریم‌ها علیه کشورمان آغاز شد خبرنگار ای‌بی‌سی از کلینتون پرسید آیا در دنیای باز امروز ممکن است کشوری نتواند نیازهای حداقلی خود را تامین کند، گفت: به‌طور حتم امکان تامین وجود دارد اما کاری که ما می‌کنیم این است که هزینه آن را بالا می‌بریم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها برای ما فرصت و محدودیت ایجاد کرده است. برخی صنایع ما در این دوران سود خوبی بردند. این در حالی است که افزایش نرخ ارز و نزدیک به‌قیمت واقعی نیز یکی از اتفاقات مثبت این دوران است .

روغنی‌ افزود: صنایعی که حداقل 30 تا 40 درصد مواد اولیه یا تکنولوژی  آنها به خارج وابستگی داشت آسیب زیادی دیدند اما از همه مهم‌تر این است که ما از مسیر تکنولوژی روز دنیا عقب ماندیم. امروز امکان خرید تکنولوژی برای کشور نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر تحریم داخلی گفت: این واژه که امروز گسترش پیدا کرده و اتفاقا مورد خوشایند برخی مقامات نیست یک واقعیت است. تحریم‌های داخلی مانند بانک و تامین‌اجتماعی به مراتب آثار زیان‌باری نسبت به تحریم‌های خارجی دارد. صادرات نفت ما دو سال پیش 8 /2 میلیون بشکه در روز بود که امروز به کمتر از 300 هزار بشکه رسیده؛ پس ما راهی جز ریاضت اقتصادی نداریم.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: زمانی که قیمت ارز 4200 تومان بود 18 میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفت و کالایی که مورد نیاز کشور نبود به آن ارز تخصیص یافت. هر چند امروز گفته شد که هیچ‌کدام از این پول‌ها گم نشده و ما منتظریم لیست این 18 میلیارد دلار منتشر شود.

وی افزود: امروزه بسیاری از کشورها توسط سیستم مالیاتی اداره می‌شوند. ما نیز این اصل را قبول داریم اما بحث اصلی این است که هنوز در کشور ما عدالت مالیاتی اجرا نشده است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: سبک و سیاق رفتار بانک‌ها کاملا ظالمانه است. به‌طور مثال با افزایش قیمت ارز نیاز واحدها به سرمایه در گردش افزایش پیدا کرد در حالیکه بانک‌ها فقط سند ملک یک‌متر در داخل شهر را قبول دارند. تامین اجتماعی و بیمه نیز همین رفتار دیکتارمآبانه را دارند.

مدیرعامل شرکت هپکو گفت: پس از حاشیه‌های فراوان اکنون دو ماه است مسوولیت این شرکت را به عهده گرفته‌ام. شرکتی که سالانه 3 هزار دستگاه ماشین تولید می‌کرد اکنون سالانه به سه دستگاه رسیده و ما این مدت کم سعی کردیم تغییرات ساختاری ایجاد کنیم.

وی افزود: یک گروه از کارشناسان ژاپنی که هفته‌های اخیر از این مجموعه بازدید کردند اعلام کردند هپکو به لحاظ فنی هیچ کمبودی ندارد بلکه در مقایسه با شرکت‌های هم‌رسته خود در منطقه امکانات بیشتری نیز دارد. آسیب اصلی را به این شرکت واردات ماشین‌آلات دست دوم زد. من امروز از تمام فعالان اقتصادی می‌خواهم نگذاریم برندکشی در کشور باب شود. باید همه کمک کنیم شرکت‌هایی مانند هپکو و آذرآب دوباره فعالیت خود را شروع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز