خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ارزش ۸۰ میلیارد دلاری تولیدات کشاورزی ایران

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۱۱۲

هفتمین نشست از نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این نشست، ابتدا به برخی آمار تولید در بخش کشاورزی اشاره و یکی از اقدامات اصلی این وزارتخانه طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را توسعه بهره‌وری در حوزه آب و خاک عنوان کرد.

محمود حجتی، سرمایه‌گذاری در این حوزه را در طول چند دهه گذشته در کشور، بی‌سابقه دانست و افزود: به رغم تمام مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد، بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت سیستم‌های آبیاری قرار گرفته و در جنوب و شرق کشور نیز سرمایه‌گذاری عظیمی برای بهبود سیستم آبیاری و آب‌رسانی صورت گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵ درصد بهره‌وری آب در کشور افزایش پیدا کرده ‌است، افزود: در سال ۹۲ به ازای هر متر مکعب آب، ۱.۰۲ کیلوگرم ماده خشک کشاورزی تولید می‌شد در حالی که هم‌اکنون این میزان به ۱.۳۴ کیلوگرم رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه به‌رغم ادعای دولت آمریکا مبنی بر تحریم نبودن غذا و دارو برای ایران، محدودیت‌ها در نقل و انتقالات مالی عملاً این دو بخش را در تحریم فرو برده است، افزود: بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی حوزه کشاورزی کشور از جمله نهاده‌های واسطه‌ای، وابسته به قاره آمریکاست که نیاز به ارز دلار و یورو نیز برای آن مبرم است، با این حال برای تامین دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام و ذرت هیچ‌گونه نگرانی نداریم. برای مثال ذخیره ذرت در حال حاضر به ۲ میلیون تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی سپس با بیان اینکه ارزش تولیدات بخش کشاورزی ایران در حدود ۸۰ میلیارد دلار است، به برخی چالش‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: نوسانات و تغییر و تحولات نرخ ارز که از سال گذشته تشدید شد، نظام کشت برخی محصولات را در داخل کشور بر هم زد به طوری که وزارت جهاد کشاورزی به ناچار مجبور شد تنها طی ۴۰ روز گذشته، ۳۶۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولیدی در کشور را از کشاورزان خریداری کند. عرضه گوجه‌فرنگی در سال جاری بیش از یک میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حجتی سپس یکی از برنامه‌های این وزارتخانه را استقرار نظام زنجیره تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی عنوان کرد و افزود: طرح استقرار جامع صنایع تبدیلی در سطح کشور از دیگر برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش کشاورزی کشور، باید به سمت نظام قراردادی پیش رود و در این رابطه نیز، وزارت جهاد کشاورزی برنامه دارد، گفت: در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی وضعیت خوبی نداریم و یکی از دلایل مهم این اتفاق نیز عدم عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

حجتی سپس با اشاره به برنامه دولت برای الحاق کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را فرصتی ایده‌آل برای صنعت کشاورزی و غذایی کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر عمده محصولات کشاورزی و غذایی کشور به عراق صادرات می‌شود و این در حالی است که به دلیل برتری ارزی که این کشور همسایه نسبت به ایران دارد، عراقی‌ها عملا صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران را مدیریت می‌کنند و آنها هستند که به دلیل این تفوق ارزی، کشاورز ایرانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند که چه محصولی تولید کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اعمال ممنوعیت و آزادسازی واردات محصولات کشاورزی از ایران که هر از گاهی از سوی دولت عراق اعمال و دیکته می‌شود، بخش کشاورزی را دچار بحران کرده ‌است، گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان فرآورده‌های کشاورزی و غذایی کشور باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار، تولید داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به افزایش تولیدات در برخی محصولات از جمله زعفران، مرکبات و سیب طی سال جاری اشاره کرد و گفت: میزان تولید زعفران از ۳۵۰ تن، در سال جاری از مرز ۵۰۰ تن عبور کرد و تولید سیب نیز به فراتر از ۴۰۰ میلیون تن رسید.

حجتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به استفاده و به کارگیری استارت‌آپ‌ها در نظام توزیع محصولات کشاورزی و غذایی تاکید کرد و آن را موجب سامان‌بخشی توزیع در این حوزه دانست.

در ادامه این نشست، وزیر جهاد کشاورزی به سوالات و نظرات مطرح شده از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران پاسخ داد. محمود حجتی ابتدا با بیان اینکه او خود از ظهور انواع معضلات و گرفتاری‌ها برای بخش خصوصی در رنج و غذاب بیشتری است، گفت: این‌طور تصور نکنید که ما در دولت نشسته‌ایم و از اینکه نارسایی‌ها و ممنوعیت‌هایی برای بخش خصوصی و کسب وکار فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود، لذت می‌بریم. مکاتبات و نامه‌نگاری‌ها من با برخی وزرای کابینه و حتی رییس‌جمهوری نشان می‌دهد که با هرگونه اعمال ممنوعیت و محدودیت‌ مخالفت کرده‌ و بارها اعلام کرده‌ام که برای رفع نیاز داخل باید از طریق و روش دیگری غیر از ممنوعیت صادرات برخورد کرد.

حجتی در ادامه با بیان اینکه او طرفدار تولید هندوانه برای صادرات نیست، افزود: مصرف آب برای تولید هندوانه در کشور به ۳۰ تا ۴۰ لیتر کاهش یافته است و در حال حاضر اغلب جالیزهای هندوانه در کشور، کشت دیم است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در همه دنیا، مرغ منجمد سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین نوع این تولید است در حالی که در ایران فرهنگ مصرف مردم متفاوت است.

وی همچنین در خصوص وضعیت گندم در کشور گفت: با وجود افزایش تولید گندم طی سال جاری در کشور، گندم‌کاران تولیدات خود را به دولت در مقایسه با سال‌های گذشته، کمتر فروختند به گونه‌ای که سال گذشته به‌رغم خشکسالی که پیش آمده بود، یک میلیون تن بیشتر از امسال توانستیم از گندم‌کاران خرید کنیم. حتی در برخی استان‌های گندم‌خیز کشور، به اندازه کشت آبی هم به دولت گندم نفروختند و مناطق غرب و شمال‌غرب جزو این مناطق بودند.

به گفته وی، تفاوت قیمت گندم در داخل و کشورهای همسایه، عاملی بود که گندم کمتری به دولت فروخته شد.

وزیر جهاد کشاورزی سپس از تصمیم دولت برای واردات گندم (برای افزایش ذخایر راهبردی) طی سال جاری خبر داد و گفت: مسئولیت این واردات نیز با شرکت بازرگانی دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حجتی همچنین با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای خرید گندم با قیمت تمام شده توسط نانوایی‌های آزادپز، گفت که با این مصوبه، مصرف سرانه کاهش خواهد یافت.

او ادامه داد: سال گذشته که به دلیل افزایش قیمت ارز، دولت تلاش کرد قیمت برخی محصولات را پایین نگاه دارد، سرانه مصرف به شدت افزایش یافت و بخشی این افزایش مصرف ناشی از فرار از مرزها بود. به هر حال، سیاست دولت این بوده که نان با قیمت پایین به دست مردم برسد و قیمت گندم هم متاثر از همین سیاست است.

او با اشاره به سخنان اعضای هیات نمایندگان در خصوص اختلاط شن با گندم عنوان کرد که این اقدام از سوی بخشی از فروشندگان گندم انجام ‌می‌گیرد و نباید آن را به کل کشاورزان تعمیم داد. ضمن آنکه ۹۰ درصد گندم تحویل داده شده از طریق کمباین به طور مستقیم توسط کامیون‌ها بارگیری ‌می‌شود و به مراکز خرید ‌می‌رود.

حجتی همچنین گفت که سامانه بازارگاه برای ثبت واردات نهاده‌هاست و در این سامانه قیمت مشخص ‌می‌شود. در عین حال ورود واسطه‌ها به این سامانه نیز منعی ندارد.

او با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اکنون مسئول تولید و نه تامین گوشت است، ادامه داد: کدام کشور گوشت را به قیمت هر کیلو ۲ دلار به فروش ‌می‌رساند؟ قیمت گوشت برزیلی ۷.۵ دلار و در مغولستان قیمت گوشت در کشتارگاه ۵ دلار است. بنابراین گوشت با قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان واقعیت ندارد و اگر کسی گوشت قرمز با این قیمت سراغ دارد، ‌می‌تواند وارد کند و منعی در مقابل آن وجود ندارد.

حجتی هم‌چنین توضیح داد که ارز برخی کالاها از قبیل گوشت قرمز، حبوبات و کره به سمت نیمایی شدن سوق یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد مانده سموم در محصولات کشاورزی اعلام کرد که استفاده از سموم و کود در حوزه کشاورزی در سال‌های گذشته لجام‌گسیخته بوده و از حدود ۶ سال قبل، وزارتخانه به طور جدی در حال ساماندهی این بخش است. او گفت: ما با جامعه چهار میلیون نفری کشاورزان روبه‌رو هستیم و استفاده بهینه از سموم از طریق آموزش کشاورزان و قراردادی شدن تولید محصولات کشاورزی تحقق ‌می‌یابد. در عین حال توسعه تولید محصولات ارگانیک نیز از جمله راه‌حل‌های مورد توجه وزارتخانه است. تلاش ما این است که با استفاده بی‌حد و حصر از سموم و کود کشاورزی مقابله کنیم. اکنون کمیته‌ای ۷ نفره با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی در مورد واردات سموم و میزان استفاده از آن تصمیم‌گیری ‌می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز