خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت:

حجم بالای کالا در گمرکات ناشی از درایت است/رشد مثبت صنعت در 3 ماه دوم سال جاری

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۱۹۰

وزیر صنعت گفت: برخی از کالاهای اساسی که اکنون در گمرکات کشور موجود است را فعلا توزیع نخواهیم کرد زیرا تولید داخل کفاف بازار را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور وزیر صمت برگزار شد، رضا رحمانی پس از شنیدن سخنان روسای تعدادی از تشکل‌ها اظهار داشت: اگر کالایی در زمانی که محدودیت واردات نبوده به کشور وارد شده و اکنون ممنوع شده است، مشکلی برای ورود به بازار از نظر ما ندارد و این نظر به بانک مرکزی نیز اعلام شده است. خوشبختانه در جلسات آتی که با آقای همتی خواهیم داشت این موارد مطرح و به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.

وی با اشاره به حجم بالای کالا در گمرکات کشور گفت: این امر ناشی از درایت است به این معنا که ما با پیش‌بینی شرایط آینده کشور از فعالان اقتصادی خواستیم که کالاها را بیش از حد نیاز معمول وارد کنند تا در زمان تحریم‌ها مشکلی نداشته باشیم. البته ازدیاد کالا بیشتر مرتبط با کالاهای اساسی است پس نباید به آن نگاه منفی داشت.

تولید داخل کفاف بازار را می‌دهد

وی ادامه داد: برخی از کالاهای اساسی که اکنون در گمرکات کشور موجود است را فعلا توزیع نخواهیم کرد زیرا تولید داخل کفاف بازار را می‌دهد.

وی در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: از نظر ما اگر این مدل واردات به صورت محدود و کنترل‌شده صورت بگیرد مشکلی نیست اما بانک مرکزی با هرگونه واردات بدون ارز مخالف است و در این حوزه با یکدیگر اختلاف نظر داریم.

5 آبان ماه آغاز تجارت با اتحادیه اوراسیا

وزیر صمت با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: از 5 آبان ماه تعرفه 502 قلم کالای ایرانی برای این کشورها برداشته می‌شود و ما نیز در 360 قلم کالا به آنها امتیاز داده‌ایم. این در حالی است که ما در بسیاری از کالاها مزیت داریم.

رحمانی در خصوص رشد صنعت در سه ماه آخر سال 97 گفت: ما این سال را با رشد منفی به پایان بردیم و در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت صفر بود و پیش‌بینی می‌کنیم که در سه ماه دوم مثبت باشد. در شهریور ماه شاخص بهای تولیدکننده کاهش یافت و بانک جهانی نیز اعلام کرده که رشد اقتصادی ایران در سال آینده مثبت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز