خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بانک‌ها باید از مصوبه مجلس برای پرداخت وام ساخت مسکن تبعیت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۶۸۱

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید که طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، مصوبه‌ای بود که در مجلس برای سرو سامان دادن به بازار مسکن و رونق در این بخش و همچنین اقتصاد کشور به تصویب رسید.

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: این مصوبه اکنون به صورت قانون تبدیل شده، به این ترتیب که وزارت راه و شهرسازی باید یه صورت سالانه یک میلیون مسکن ساخته و تحویل مردم دهد. خوشبختانه دولت جدید با این طرح همراه بوده و از زمانی که کار خود را شروع کرده، استارت اجرای این طرح نیز زد شده، یعنی تاییدیه های وزارت راه وشهرسازی و هماهنگی های لازم با همه بخش های مربوط به این طرح در دولت انجام شده و اکنون در حال اجراست.

نماینده مردم خاش در خانه ملت همچنین در خصوص تامین منابع مالی این طرح نیز گفت: منابع مالی این طرح به صورت دقیق پیش بینی شده که  360 هزار میلیارد تومان در سال است و به بانک مرکزی هم ابلاغ شده و بانک مسکن به عنوان متولی اجرای آن با تاسیس صندوقی به صورت هیات امنایی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی کار پرداخت  تسهیلات ساخت مسکن کلید خورده است. منابع نیز از قبل برداشت هایی که با سرسید اقساط مسکن مهر انجام می شود، تامین و به متقاضیان ساخت مسکن پرداخت می شود. 

وی در ادامه متذکر شد: ما معتقدیم که این طرح شدنی است، اگر دولت نیز با پرداخت وام بدون دردسر به مردم انگیزه بدهد قطعا قابل اجراست ، یعنی وام های بدون بهره یا بهره پایین به مردم بدهد و در سازندگان برای ساخت مسکن ایجاد انگیزه کند. دولت باید ردیف های اعتباری در اختیار بانک ها قرار دهد و در عین حال آنها را موظف به تمکین کرده تا بتوانند این منابع را با سود کم در اختیار مردم قرار دهند، یعنی همانطور که به روستاییان برای ساخت  با 4درصد سود وام  پرداخت می شود، به شهری ها نیز با این میزان پرداخت شود تا انگیره ساخت  مسکن در مردم ایجاد شود.باید دولت را مجاب کنیم که بانک ها با بهره کمتری به سازندگان و خریداران وام و تسهیلات بدهد. طرح مسکن ملی به دلیل همین مساله بهره های وام های بانکی موفق نبود.

حسین زهی در ادامه توضیح داد: ما برای ایجاد انگیزه و تسهیل برای خانه دارشدن مردم مانع فرم«ج» را نیز برداشتیم،یعنی  اگر کسی زمانی خانه داشته و مجبور به فروش آن شده و اکنون مسکن ندارد، بتواند بدون در نظر گرفتن فرم «ج» از این تسهیلات استفاده کند. ما همه تلاشمان این است که مردم همه در این نهضت شرکت کنند و بحث جهش تولید مسکن محقق شود.

نایب رییس کمیسیون عمران در ادامه تاکید کرد: ما می توانیم به درستی اذعان کنیم که رونق بازار مسکن می تواند تورم را کنترل و اشتغال را رونق دهد، چرا که برای مشارکت در ساخت مسکن بسیاری از صنایع از تولید پروفیل گرفته تا سیمان و آجر و فولاد همه دخیل هستند و بالای 70 تا 80 صنعت درگیر می شوند و قاعدتا مسکن محلی برای سرمایه گذاری بدون ضرر و با سود ثابت است.

نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی در خصوص ارائه سایر تسهیلات برای ساخت مسکن غیر از وام نیز بیان کرد: ما در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی کردیم که به غیر از ارائه تسهیلات به مردم برای خرید و ساخت در مواقعی نیز زمین رایگان در اختیار سازندگان قرار دهند، یعنی ما در این قانون پی بینی کرده ایم کسی می خواهد از طریق زمین صاحب مسکن شود به صورت رایگان زمین در اختیار وی قرار داده شود.بانک ها هم موظف اند که از مصوبه مجلس و بانک مرکزی برای پرداخت مسکن برای ساخت و خرید به مردم تبعیت کنند. البته در حال حاضر نیز 20درصد ازتسهیلات بانکی برای این منظور بر اساس مصوبه مجلس برای جهش تولید مسکن اختصاص می یابد اما مبلغ مصوب مجلس برای این منظور باید در اختیار سازندگان قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز