خبرگزاری کار ایران

یک مسئول وزارت کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تجهیز ۳۰ درصد از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری/ بودجه کافی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۱۵۰

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش کافی نیست و حتی بودجه‌ای که برای این مهم در مجلس تصویب می‌شود به این بخش تخصیص داده نمی‌شود. در سال گذشته 50 درصد بودجه تصویب شده در مجلس به این بخش داده شد، باید تلاش شود که این بودجه و اعتبار افزایش پیدا کند و به موقع در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

فریبرز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به میزان تجهیز شدن اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری، گفت: در حال حاضر حدود 2.5 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به انواع سامانه‌های نوین آبیاری شده‌اند یعنی حدود 30 درصد از اراضی آبی از دهه 70 به بعد به انواع این سامانه‌ها تجهیز شده‌اند.

به گفته مشاور وزیر کشاورزی، حدود 5.5 میلیون هکتار از اراضی کشور پتانسیل این را دارند که به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

وی اثربخشی سامانه‌های نوین آبیاری را غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: در 10 سال گذشته دولت به این بخش توجه ویژه کرده است و اعتباراتی نیز برای آن در نظر گرفته است.

این مقام مسئول درپاسخ به این پرسش که آیا بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کافی است؟ گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش کافی نیست و حتی بودجه‌ای که برای این مهم در مجلس تصویب می‌شود به این بخش تخصیص داده نمی‌شود. در سال گذشته 50 درصد بودجه تصویب شده در مجلس به این بخش داده شد، باید تلاش شود که این بودجه و اعتبار افزایش پیدا کند و به موقع در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه انتخاب نوع سامانه بر اساس سنجش آب و هوا، اقلیم و نوع گیاه تعیین می‌شود، خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوایی مشخص می‌کند که چه سامانه‌ای برای محصول مناسب است؛ ممکن است در منطقه‌ای یک سامانه برای کشت یک محصول جواب بدهد اما آن سامانه در منطقه موثر نباشد.

عباسی با بیان اینکه سامانه‌های نوین آبیاری حدود 30 تا 40 درصد عملکرد‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از این سامانه‌ها میزان مصرف آب را کاهش و حدود 30 درصد بهره‌وری‌ها را ارتقا می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، در اقلیم  خشک که میزان تبخیر آب زیاد است و بارندگی سالانه کمتر از 350 میلی لیتر است نباید از روش آبیاری موضعی استفاده شود چراکه امکان شور شدن اراضی وجود دارد. در زمان طراحی سامانه‌های آبیاری باید در سال یک یا دو نوبت آب‌شویی برای کنترل شوری خاک صورت بگیرد؛ اگر بهره‌بردار اصولی و باتوجه به دفترچه طراحی از سامانه استفاده کند خاک شور نخواهد شد.

عباسی طرح سامانه‌های نوین آبیاری را بهره‌بردار محور عنوان کرد و افزود: بهره‌برداران بخشی از اعتبارات را تامین می‌کند در سال جاری عمدتا اعتبارات به صورت اوراق و اسناد خزانه با سررسید 3 ساله داده شد و همین موضوع سرعت اجرای طرح‌ها را کند کرد. امیدواریم باتوجه به اثربخشی که این سامانه‌ها دارند در تخصیص‌های بعدی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات نقدی به این ما داده شود.

وی با بیان  اینکه یکی از راههای کاهش اثرات خشکسالی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است، تصریح کرد: سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش راندمان بهره‌وری و عملکردها موثر است؛ یکی از راه‌های تامین امنیت غذایی در کشور توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

به گفته این مقام مسئول، 90 تا 95 درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور تولید می‌شود وکمتر از 10 درصد از تجهیزات وارداتی هستند. 5 قلم از تجهیزات آبیاری وارداتی هستند که برنامه ریزی کرده‌ایم با همت شرکت‌های دانش بنیان این اقلام نیز در کشور تهیه و تولید شود. من پیش‌بینی می‌کنم تا 2 سال آینده ما در این بخش به خودکفایی برسیم.

مشاور وزیر در پایان بیان کرد: آمریکا، اسپانیا و فرانسه در این حوزه پیشرو هستند و موفقیت‌های زیادی در سامانه‌های نوین آبیاری به‌‌دست آورده‌اند و این تکنولوژی را به خارج مرزهای خود صادر می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز