خبرگزاری کار ایران

قطع آب، از خطوط قرمز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۵۶۰

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه با یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها طی 50 سال گذشته رو به رو بوده‌ایم، گفت: موضوع قطع آب از خطوط قرمز در برنامه‌های وزیر نیرو است و بر اساس بدترین سناریو یعنی شرایطی مشابه امسال باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در پیک مصرف، در هیچ نقطه‌ای از کشور مشکلی ایجاد نشود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "حمیدرضا جانباز" در نشست وزیر نیرو با مدیران آب و آبفا گفت: برنامه‌های بسیاری برای مدیریت تنش آبی در این دوره در نظر گرفته شده است که در بخش راهکارها و روش‌های تامین متاسفانه توفیق چندانی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: مقایسه سهم هزینه آب و فاضلاب در سبد خدمات نشان می‌دهد که در بدترین شرایط هستیم، فقط 0.6 درصد سهم هزینه خانوار مربوط به خدمات آب و فاضلاب بوده و در سال‌های گذشته شکاف قیمتی بین قیمت فروش و قیمت تمام‌شده رو به افزایش بوده است.

وی با اشاره به موضوع هزینه‌های آب در بخش شهری و روستایی بیان کرد: نسبت پوشش هزینه‌های آب در بخش شهری به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است که باعث می‌شود به حوزه تامین، نگهداری و استهلاک پرداخته نشود.

یارانه 4000 میلیارد تومانی صنعت آب و فاضلاب

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، صنعت آب و فاضلاب در بخش آب شهری حدود 3200 میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع کرده که این رقم در بخش روستایی معادل 800 میلیارد تومان است، به عبارت دیگر صنعت آب و فاضلاب رقمی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان از پول خود را دریافت نکرده یا به عبارتی یارانه داده است که این رویه باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1401 توجه خوبی به این موضوع شده است، تاکید کرد: ایران کشور کم‌آبی است، بخش زیادی از مرکز فلات ایران از نظر اقلیمی آب ندارد و اینکه در این کشور سرانه مصرف با کشورهای پرآب مقایسه شود، اتفاق خوبی نیست.

58 درصد مشترکان شهری و 55 درصد روستاییان طبق الگو مصرف می‌کنند

جانباز با مقایسه تعداد مشترکان به تفکیک مناطق شهری و روستایی تصریح کرد: در بخش شهری 58 درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند که این رقم در مشترکان روستایی 55 درصد است. در بخش شهری 37 درصد مشترکان مصرفی تا دو برابر الگو دارند و رقم در میان مشترکان روستایی، 33 درصد است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود تمام مشکلات تامین آب در روستاها، 12 درصد مشترکان روستایی بیش از دو برابر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند که این رقم در شهرها 5 درصد است و نشان می‌دهد که مصارف دیگری مانند شرب دام و کشاورزی هم از این محل انجام می‌شود.

جانباز با بیان 12 درصد مشترکان در بخش شهری از نظر حجمی مصرف بیش از الگو دارند، یادآور شد: این رقم در بخش روستایی 31 درصد است که باید شاهد تغییر و کاهش آن باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌های ویژه صنعت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم به صورت کلی در چند بخش از جمله توجه به طرح‌های ویژه و اولویت‌دار، مدیریت تنش آبی در روستاها، بازچرخانی طرح های فاضلاب دیده شده است و موضوع مهم دیگر آبرسانی به 10 هزار روستا در قالب جهاد آبرسانی است.

کاهش 5 درصدی هدر رفت آب شهری تا پایان سال 1403

جانباز بیان کرد: در مدیریت تنش آبی یک‌هزار و 984 پروژه داریم که اغلب در حوزه بازسازی و ارتقای تاسیسات آب و کاهش هدررفت دیده شده و بر اساس آن تا پایان سال 1403 به طور میانگین 5 درصد میزان هدررفت آب شهری کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: افزایش ذخیره سازی مخازن آب در شهرها و همچنین پروژه‌های اضطراری از دیگر برنامه‌ها در بحث مدیریت تنش آبی است. در خصوص طرح‌های آبرسانی نیز 87 طرح آبرسانی در 21 استان کشور اجرا خواهد شد که بیش از دو میلیون و 600 هزار مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تامین آب در شهرها اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: از سوی دیگر 101 طرح فاضلاب در 25 استان اجرایی و  بیش از 1.7 میلیون مترمکعب تصفیه‌خانه جدید راه‌اندازی می‌شود که به موجب آن سطح بهره‌مندی از 52 درصد به بالای 56 ارتقا پیدا می‌کند.

آغاز طرح جهاد آبرسانی از هفته آینده

جانباز آبرسانی روستایی را نیز به عنوان یکی از برنامه‌های حوزه مهندسی آبفا مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تنظیم شد، 10 هزار روستا با بیش از 30 هزار میلیارد تومان طی 15 ماه آبرسانی می شوند که جمعیتی معادل 4میلیون و 750 هزار نفر را تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار می‌دهد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت تامین بودجه سال 1400، بیش از هفت هزار روستا هدف‌گذاری شده است که از هفته آینده اجرای طرح در بیش از هزار روستا شروع می‌شود و به موجب آن شاخص تحت پوشش آب شرب و بهداشتی روستایی از 82 درصد به 90 درصد ارتقا پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره تامین منابع مالی بیان کرد: در این زمینه موضوع استفاده از آب‌های نامتعارف در دستور کار است که از تاکیدات وزیر نیرو است. براساس آن حجم آب استحصال شده از آب‌های نامتعارف افزایش پیدا می‌کند و در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد، حدود یک میلیون مترمکعب در شبانه روز نمک‌زدایی و انتقال آب هدف‌گذاری شده که از این میان 600 هزار مترمکعب از بخش صنعت است.

جانباز با اشاره به این که اقدامات خوبی در این باره در حال تمهید است، افزود: در بازتخصیص طرح‌های فاضلاب و استفاده صنعت از این آب به جای آب شرب اجرای 150 هزار مترمکعب نمک‌زدایی را در نظر داریم که از روش تهاتر نفتی انجام شود و 400 هزار مترمکعب نیز از محل خرید تضمینی تامین خواهد شد.

وی گفت: در همین مدت کوتاه دو آب شیرین‌کن در آبادان و خرمشهر و یک آب شیرین‌کن دیگر به ظرفیت بیش از 15 هزار مترمکعب در چابهار اضافه می‌شود که در نهایت 20 هزار مترمکعب در حال کارسازی است.

جانباز در پایان تاکید کرد: برای مدیریت تامین آب در سال 1401، سه رویکرد را باید توجه قرار دهیم. موضوع سیاست‌های مدیریت تامین، پروژه‌های احداث سد و طرح‌های آبرسانی که بیش از 87 پروژه عملیاتی شده است، اما این راهکار اساسی نیست و باید به مدیریت توزیع و مدیریت مصرف توجه کنیم.

وی ادامه داد: در بخش مدیریت توزیع با کاهش هدررفت، حدود 5 درصد تا پایان دولت هدف‌گذاری شده و در بخش مدیریت مصرف هم باید به بند «ی» تبصره هشت توجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز