خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حجم زیادی از گندم تولیدی به مصرف دام رسید/ خشکسالی باعث کاهش ۴۰ درصدی کشت دیم شد/ خرید ۴.۵ میلیون تن گندم از خارج کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۴۰۲

رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنایع غذایی ایران گفت: بخش خصوصی قبل از گران شدن نرخ گندم در بازارهای جهانی به دولت پیشنهاد خرید گندم مورد نیاز کشور را داد که طبق اطلاعات من ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

محمد رضا مرتضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در خصوص نیازمندی کشور به واردات گندم، گفت: خشکسالی در سال جاری، کشور را نیازمند واردات گندم کرده است. علاوه براین حجم قابل توجهی از تولید گندم به مصرف دام و طیور رسید از این‌رو باید برای تامین نیاز کشور اقدام به واردات کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت گندم از سایر خوراک طیور ارزان‌تر است، افزود: سال‌های گذشته مرغ‌دارها و سایر دامداران برای خوراک دام خود از ذرت کیلویی 1500 تومان استفاده می‌کردند این در حالیست که قیمت ذرت افزایش یافته و مصرف گندم برای دامداران به صرفه‌تر است.

مرتضوی در ادامه با اشاره به پایین بودن بازدهی زمین‌های کشت دیم، خاطر نشان کرد: خشکسالی سبب کاهش 40 درصدی کشت دیم شده است. بخش خصوصی قبل از گران شدن نرخ گندم در بازارهای جهانی به دولت  پیشنهاد خرید گندم مورد نیاز کشور را داد که طبق اطلاعات من 4.5 میلیون تن گندم خریداری شده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سالانه 12 میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود، افزود: طبق اطلاعاتی که بدست من رسیده است در ماه‌های آینده بقیه گندم مورد نیاز کشور وارد می‌شود.

مرتضوی با اشاره به گران بودن هزینه‌های کشاورزان، گفت: کشاورزان برای خرید تراکتور، سم، کود و علوفه به حمایت نیاز دارند. در این شرایط حاضر که هزینه‌ها تا این میزان بالا رفته است کشاورزان جانی ندارند.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت منابع مالی با بحران مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: قوانین مربوط به صادرات همواره در حال تغییر است و این بی‌برنامه‌گی درون حوزه صنایع غذایی وجود دارد و باید به دولت جدید فرصت داد تا شاید بتواند به این شرایط سامان بدهد.

وی در ادامه با بیان مثالی بی‌برنامه‌گی در حوزه منابع مالی را توضیح داد و خاطر نشان کرد: موز از کشورهای آفریقایی وارد کشور می‌شود اما نرخ آن از هلو انجیری، ارزان‌تر است. در این بی‌سامانی‌ها دست‌های زیادی از جمله میدانی‌ها دخیل هستند.

مرتضوی با اشاره به لزوم فرصت دادن به بخش خصوصی در کشور گفت: باید مجال بیشتری اتاق بازرگانی و دیگر بخش‌های خصوصی داده شود و آنها را در تصمیمات دخیل کنند. اما هر روز شاهد تصمیمات یک شبه هستیم.

این فعال حوزه صنایع غذایی با اشاره به بازار 90 میلیونی در کشور، افزود: چند سال اخیر در حوزه صنایع شکلات و پاستا رشد قابل توجهی کرده است. سال گذشته  700 میلیون دلار شکلات به کشورهای چون روسیه و عراق و امارات صادر کردیم که این میزان موفقیت قابل ذکری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز