خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

برندینگ، ریبرندینگ و HR branding

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۳۲۶

سید حسین فاضل مشاور منابع انسانی شرکت آسیا ناما، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید بانک سپه، در یادداشتی به تعریف برندینگ، ریبرندینگ وHR branding می‌پردازند.

ایلنا، در این یادداشت بر آنیم با تعریف اجمالی از فرآیندهای ذکر شده در عنوان،درجه اهمیت و برتری یکی از فرآیندها -البته به گمان نویسنده –که نقش اساسی‌تری در تعالی و پیشبرد اهداف سازمان داراست را بررسی نماییم.

قبل از شروع یاد آور می‌شود برتری یک فرآیند به معنی بی اهمیت یا کم اهمیت بودن دیگر فرآیندها نبوده و در واقع نگارنده بعنوان یک دانش آموخته نظر شخصی خود را ارائه نموده و نظر اساتید و صاحب نظران حوزه منابع انسانی را محترم و ارجح میشمارد.

برند که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی معادل آنرا ویژند اعلام کرده در انگلیسی به معنی نشان یا علامت می‌باشد اما مفهوم برند در کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی حاصل فرآیندیست بنام برندینگ که آن عبارت است از: وعده دادن درخصوص یک نشان و انجام تعهدات پس از آن.

برندینگ در حقیقت یکی از محوریترین اصول هر کسب و کار در هر حد واندازه ای میباشد.

برندینگ یا همان برندسازی فزآیند منظم و مبتنی بر اصول کسب و کار برای ایجاد آگاهی مشتریان و نهایتا افزایش وفاداری مشتریان  و یا کاربران که منجر به بالا بردن فروش یا خدمت به آنان میباشد.برندینگ هدفش در یک مجموعه ایجاد ذهنیت مثبت ، مطمئن و کارا و نیز ترسیم چشم انداز شفاف نسبت به محصول و تجارت خود در عمق جامعه هدف یا همان مشتری یا کاربر میباشد، تا آنجا که رفع نیاز خود را در گرو مراجعه آن سازمان یا مجموعه بداند.سازمان با برندسازی محصول یا خدمت خود را ارزش گذاری کرده و به جامعه هدف خود این فکر را القا میکند که اهم فعالیت سازمان برای رفاه و رضایت آنها ست و نه کسب درآمد صرف.

با تعاریف فوق مشخص میشود که برند لزوما شهرت یا معروفیت نیست چه بسا کسب و کاری مشهور باشد ولی هیچگاه برند نباشد و یا حتی در مقاطعی از حیات یک برند حسن شهرت دیده نشود، که در اینصورت سازمان نیاز به باز نگری و اصلاح در برند خود دارد که به این فرآیند ریبرندینگ گفته میشود.ریبرندینگ میتواند تنها به جنبه بصری ختم شود و یا به مسایل اصولی تری مانند کیفیت خدمت یا محصول و ... بپردازد.

اما آنچه مقصود نویسنده از این یادداشت است HR Branding یا  برند سازی منابع انسانی میباشد.

اماHR Branding چیست؟

در  واقع محیط آرام ، پر انرژی ، خاص،پویا و همراه با احترام برای کارکردن نیروی انسانی است که باعث میشود افراد شاغل در سازمان به کار کردن در آن افتخار کرده و برای پیشرفت سازمان و پیشبرد اهدافش از هیچ کوششی دریغ نکرده و در حقیقت عرق سازمانی ایجاد شده در آنها باعث اعتلای سازمان و بهره وری بیشتر آن میگردد.

در عصر حاضر و با وجود شبکه های اجتماعی،سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که برای اینکه برند  خود را به جامعه هدف بشناسانند باید کارمندان شاغل  به برند سازمان اعتقاد و اعتماد کامل داشته باشند.

بیایید یک مثال ساده بزنیم.اگر ما به طور اتفاقی با یک شرکت خدمات بیمه  ای گمنام  مواجه شویم  و کارمند آن شرکت خدمات بیمه ای را برای ما توضیح دهد بطور نا خود آگاه از او سوال میکنیم که آیا واقعا این خدماتی که بر شمردید را شرکت ، بی کم و کاست و طبق گفته شما ارائه میدهد؟ و اینجاست که نقش HRبرندینگ بوضوح به چشم می آید.اگر سازمان مربوطه توانسته باشد خود را به کارمند خود اثبات کند و به عبارت دیگر اگر کارمند خود را مالک سازمان بداند ، قطعا شما مشتری دائم آن شرکت بیمه ای خواهید شد.

علاوه بر رویارویی مستقیم کارمندان در برخی سازمانها با مشتریان حضوری،در سازمانهایی که جامعه هدف لازم نیست در محل سازمان حاضر شده و خدمات بگیرد نیز همانطور که گفته شد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی میتواند محلی برای شناسایی کسب و کار ها از طریق پرسنل آن مجموعه باشد یعنی در عالم واقع کارمندان هر یک نقش سفیر تجاری سازمان را ایفا میکنند.نتیجتا اینکه با وجود توسعه شبکه های اجتماعی و جهت حفظ جایگاه رقابتی و نیز ارتقا سازمانها تنها رضایت مشتریان و تمرکز بر فروش مستمر کافی نیست اگرچه مهم است.

خوشنامی شرکت هایی چون ژنرال موتورزو آی بی ام پیش از آنکه ناشی از عملکردشان در ارائه خدمات به مشتریان باشد ناشی از ذهنیت کارمندان این شرکتهاست که از فضای داخلی شرکت در خصوص انسان محور بودن و محترم شمرده شدن پرسنل ،ارائه داده اند بطوریکه همه افراد جویای شغل آرزوی کار کردن در اینچنین سازمانهایی را دارند و بدیهیست وقتی سطح رضایتمندی کارکنان یک سازمان تا این حد بالا رود همانطور که گفته شد کارمندان خود را ملزم به حمایت همه جانبه در هر شرایط زمانی و مکانی از سازمانشان میدانند واین امر بسیار تاثیرگذاری بیشتری بر ذهن مشتریان خواهد داشت تا اینکه سازمان در مورد خدماتش،خود تبلیغ نماید.

HR برندینگ بدنبال نوعی تعهد در منابع انسانی سازمان میباشد که بر توسعه همه جانبه منابع انسانی بعنوان سرمایه اصلی و ایجاد نگرش مثبت به سازمان متمرکز است و بدین ترتیب  کارکنان سازمان را محیطی مطلوب دانسته و اهداف سازمان را شناسایی و در جهت نیل به آن اهداف  تمام تلاش خود را بکارخواهند گرفت.

نکته پایانی اینکه درخت برند ریشه در منابع انسانی سازمان دارد نه ذهن و روح کاربران و مشتریان و این یعنی HR برندینگ مقدم بر برندینگ میباشد.

سید حسین فاضل مشاور منابع انسانی شرکت آسیا ناما-گروه مدیریت سرمایه گذاری امید،بانک سپه-

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز