خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آیا بارورسازی ابرها مشکل کم‌آبی کشور را حل می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۰۷۲

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هنوز دست بشر برای تغییر اقلیم و تاثیرگذاری در میزان بارش کوتاه است، ضمن اینکه کشورها هم از این روش‌ها استقبال نمی‌کنند زیرا اگر کشوری زیاد از این تکنیک استفاده کند خود به خود دخل و تصرف در طبیعت است و مورد اعتراض کشورهای همسایه قرار خواهد گرفت.

مهدی قمشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر بارورسازی ابرها برای بهبود وضعیت بارندگی در کشور اظهار داشت: بارورسازی ابرها در دنیای امروز تکنیکی منسوخ شده است، حدود 40 سال پیش از این روش استفاده می‌شد و اکنون دیگر کاربردی ندارد. 

وی افزود: در گذشته از این روش برای افزایش بارندگی در برخی کشورها استفاده می‌شد، اما بعد از دریافت نتایج آن متوجه شدند که اثر بارورسازی روی میزان بارش هر منطقه‌ای تقریبا صفر است و اثر محسوسی ندارد به همین دلیل دنیا این پروژه‌ها را مگر در موارد بسیار خاص کنار گذاشته است، یعنی اگر شهری دچار آلودگی شدید هوا شود و ابرها هم شرایط لازم را داشته باشند صرفه دارد که با هزینه زیاد اقدام به بارورسازی کنند و بارش داشته باشند ولی بابت تغییر بارش‌ها در منطقه روی بارورسازی نمی‌توان حساب کرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ممکن است طرح و پروژه‌هایی مثل بارورسازی ابرها از سوی نهادهای مربوطه جهت دریافت بودجه باشد، اکنون کشور در اوضاع نابسامان بارشی و خشکسالی بسر می‌برد و از نظر اقلیمی فصل خشکی در پیش داریم و برای پاییز نیز در اغلب نقاط کشور بارش زیر نرمال پیش‌بینی شده، بنابراین نهادهای این چنینی که در معرض تعطیلی هستند فعال شده و دنبال جذب بودجه هستند، این در حالی است که از این روش در هیچ جای دنیا برای تغییر بارش استفاده نمی‌کنند، زیرا هم هزینه‌بر است و هم اینکه اثربخشی آن بسیار پایین و کند است، ضمن اینکه تغییر محسوسی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه برخی مواقع از نظر نوع بارش تاثیر بگذارند.

وی یادآور شد: هنوز دست بشر برای تغییر اقلیم و تاثیرگذاری در میزان بارش کوتاه است، ضمن اینکه کشورها هم از این روش‌ها استقبال نمی‌کنند زیرا اگر کشوری زیاد از این تکنیک استفاده کند خود به خود دخل و تصرف در طبیعت است و مورد اعتراض کشورهای همسایه قرار خواهد گرفت. به همین دلیل چندان روی آن کار نمی‌کنند. 

قمشی تاکید کرد: پروژه‌هایی مثل بارورسازی دست‌اندازی در طبیعت و میزان بارش است، زیرا ابرها ممکن است در کشور همسایه که دچار خشکی شده بارش داشته باشند و ما با این کار از چرخه طبیعی بارش جلوگیری می‌کنیم. امروز کشورها سعی می‌کنند طبیعت را دست‌کاری نکنند مگر اینکه شرایط خاص باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز