خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نگران تامین سوخت نیروگاه‌ها هستیم/ آیا زمستان خاموشی خواهیم داشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۸۶۱

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی با بیان اینکه به جهت کسری منابع سوخت مایع و گاز نگرانی‌هایی وجود دارد، گفت: خاموشی در فصل زمستان بستگی به برودت هوا و میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری دارد، اگر میزان مصرف از رقم پیش‌بینی شده بیشتر شود، مجبور می‌شوند گاز ارسالی به نیروگاه‌ها را کم کنند.

به گزارش ایلنا، بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، از مجموع 233 میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی کشور در سال گذشته؛ در حدود 122میلیارد مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، 24 میلیارد مترمکعب در صنایع عمده و 66 میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌های کشور مصرف شده که البته علاوه بر 66 میلیارد متر مکعب گاز در سال 99 ، حدود 15 میلیارد لیتر مازوت و گازوئیل نیز برای تولید برق در فصل زمستان در نیروگاه‌های کشور مصرف شده است.

موضوع سوخت نیروگاهی با توجه به روند افزایش مصرف گاز و همچنین خاموشی‌هایی که سال گذشته در فصل غیرپیک مصرف برق با آن مواجه بودیم، بدان حد دارای اهمیت بوده که وزیر نفت در روزهای ابتدایی ورود به وزارتخانه متبوعش تامین آن را در اولویت کاری خود قرار داده است.

 جواد اوجی ضمن پیش‌بینی افزایش 10 درصدی مصرف گاز در زمستان سال جاری تاکید کرده است: تامین سوخت برای زمستان یکی از اولویت‌های کنونی صنعت نفت به شمار می‌آید.

وی ابراز نگرانی کرده است که در زمستان 200 میلیون متر مکعب کسری گاز داشته باشیم.

وزیر نفت همچنین گفته است: سال گذشته نیروگاه‌ها 2.2 میلیارد لیتر ذخیره سوخت داشتند، اما این رقم در سال جاری به 1.7 میلیارد متر مکعب رسیده است.

از همین رو شاید زمستان پیش‌رو برای صنعت گاز و البته نیروگاه‌های کشور شروع دوران پچیده و دشواری باشد که علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق مسئولین برای جلوگیری از بروز چالش احتمالی؛ لزوم مراعات مصرف بخصوص در حوزه گاز را می‌طلبد.

در همین ارتباط محسن طرزطلب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها برای فصل زمستان اظهار داشت: اکنون میزان ذخیره مخازن سوخت نیروگاهی نسبت به سال گذشته 30 درصد پایین‌تر است که  شرکت پالایش و پخش در تلاش است تا آبان ماه سطح ذخایر گازوئیل و مازوت به میزان سال‌های گذشته برسد. 

وی تاکید کرد: برنامه این است که مخازن سوخت نیروگاه‌ها تا قبل از شروع فصل سرما به میزان حداکثر خود برسد. برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و ما نیز به صورت روزانه و هفتگی با مجموعه پالایش و پخش و شرکت گاز جلساتی هماهنگی برای تامین سوخت داریم.

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی درباره احتمال خاموشی در زمستان به دلیل کمبود سوخت تصریح کرد: خاموشی در فصل زمستان بستگی به برودت هوا و میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری دارد، اگر میزان مصرف از رقم پیش‌بینی شده بیشتر شود، مجبور می‌شوند گاز ارسالی به نیروگاه‌ها را کم کنند، اما ما سناریوهای مختلفی داریم که اگر این اتفاق بیفتد دچار مشکل نشویم. 

وی با بیان اینکه به جهت کسری منابع سوخت مایع و گاز نگرانی‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم، تامین سوخت مایع زودتر انجام شود، ضمن اینکه امیدواریم مصرف‌کنندگان بخش خانگی و تجاری مراعات کنند تا با کسری گاز مواجه نشویم و مجبور نباشیم سوخت مایع بسوزانیم، زیرا هزینه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز