خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اسبق راه‌آهن در گفت‌وگو با ایلنا؛

ایران با دیپلماسی اقتصادی خط‌آهن آذربایجان - ارمنستان را احیا کند/ احداث مسیر ریلی جدید به ارمنستان صرفه و ارزش اقتصادی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۷۱۹

مدیرعامل اسبق راه‌آهن ایران اظهار داشت: اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.

محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ایجاد خط ریلی ایران و ارمنستان و دور زدن آذربایجان با توجه به تحرکات اخیر این کشور در انسداد ارتباطات مرزی ایران و ارمنستان اظهار داشت: بین ایران و ارمنستان خط آهن قدیمی وجود داشت که از مسیر جلفا به آذربایجان و از آنجا به ارمنستان متصل می‌‍شد اما بخشی از این خط آهن که سه کشور ایران، آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کرد در جنگ سه دهه گذشته بین ارمنستان و اذربایجان منفجر و مسیر بین سه کشور قطع شد.

وی با بیان اینکه به جز این مسیر خط آهن دیگر و مسیر دیگری از ایران به این دو کشور وجود ندارد، گفت: تا زمانی که بین دو کشور صلح برقرار نشود و این خط آهن قدیمی احیا نشود نمی‌توان خط آهن مستقیمی به ارمنستان داشت.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال‌های گذشته با ارمنستان مذاکراتی برای احداث خط راه آهن جدید انجام شد و ارمنستان بسیار متقاضی این بوده که خط آهن جدید بین دو کشور کشیده شود اما مساله این است که ارمنستان باید برای ثابت کردن علاقه‌مندی خود باید پروژه ساخت خط آهن جدید در خاک خود را آغاز کند و تا مرز مورد نظر خط آهن را احداث کند و این گونه نباشد که ایران به تنهایی مشغول به اجرای این پروژه باشد.           

پورسیدآقایی افزود: در آن زمان که مذاکرات بین ایران و ارمنستان برای ساخت خط آهن جدید جدی بود، مساله‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه اگر ارمنستان به ساخت این پروژه علاقه دارد، تا مرز ایران خط آهن بکشد و غیر این صورت هزینه گزافی که ایران برای اتصال ریلی دو کشور انجام می‌دهد، فایده‌ای نخواهد داشت و یک ریسک محسوب می‌شود و در آن سال‌ها هم هیچ تفاهمنامه‌ای بین دو کشور به امضا نرسید.

وی با تاکید بر اینکه نکته بسیار مهم این است که در بخش ریلی تقاضا بار قابل توجهی هم بین دو کشور وجود ندارد یعنی حجم بار آنقدر قابل توجه نیست که توجیهی برای ساخت خط جدید داشته باشد، اظهار داشت: طبق مطالعاتی که انجام شد حجم بار بین دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین حجم بار ترانزیتی بین دو کشور آنقدر بالا نیست که ارزش ساخت و هزینه‌های بالای پروژه ریلی جدید را داشته باشد.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز