خبرگزاری کار ایران

کاهش ۴۰۰۰ مگاواتی تراز تولید و مصرف برق

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۵۷۳

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و در اختیار نداشتن بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در سال جاری گفت: بر همین اساس ۳۶ درصد از منابع آبی کشور کمتر شده که با کاهش فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، تراز تولید و مصرف به میزان چهار هزار مگاوات کمتر شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، در نشست شورای پایایی سال ۱۴۰۰ در شرکت برق باختر در اراک، افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، فروردین‌ماه امسال پنج درجه نسبت به مدت مشابه پارسال گرم‌تر شده و از طرفی به‌دلیل کاهش بارش‌های بهاری چاه‌های کشاورزی نیز زودتر از سال‌های قبل فعالیت خود را آغاز کردند که این موضوع، مصرف برق را به‌صورت غیرمتعارف بالا برده است.

رخشانی‌مهر اظهار کرد: مصارف خانگی و وسایل سرمایشی به‌خصوص در جنوب کشور نیز به‌دلیل گرمای شدید زودتر از سال گذشته وارد مدار شده که جبران تداوم مصرف بی‌رویه انرژی یا باید از طریق خاموشی دادن به مشترکان صورت گیرد و یا با مدیریت بهینه مصرف و همراهی هدفمند مردم، متوسط مصرف کاهش یافته و تعادل در تولید و مصرف برق ایجاد شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نیز امسال در اختیار نیست و بر همین اساس ۳۶ درصد از منابع آبی کشور کمتر شده که با کاهش فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، تراز تولید و مصرف به میزان چهار هزار مگاوات کمتر شده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: حدود ۲۶ هزار مگاوات از ۶۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز در پیک تابستان فقط صرف وسایل سرمایشی می‌شود و درخواست از مشترکان برق این نیست که این وسایل را به طور کلی از مدار خارج کنند، بلکه انتظار می‌رود کولرهای اضافی را از مدار خارج کنند و کولرهای گازی را نیز روی دمای ۲۵ درجه به بالا تنظیم کرده و کولرهای آبی را در دور کند استفاده کنند.

رخشانی‌مهر افزود: بخش صنعت و کشاورزی در سال‌های گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی، همکاری بسیاری با شرکت توانیر داشتند که بر اساس این قراردادها صنایع و کشاورزی متعهد می‌شوند مصرف خود را از بار اوج مصرف به یک ساعت دیگر منتقل کنند و از این بابت پاداش‌هایی هم داده می‌شود که سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال به صنایع همکار و کشاورزان پرداخت شد.

«فرهاد شبیهی» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز در این نشست گفت: امسال تابستان بسیار سختی در پیش است، چرا که علاوه بر کاهش بارش‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های برق‌آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی و استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز هستیم که همگی باعث شده تا تراز تولید و مصرف به‌هم خورده و منفی باشد.

وی افزود: ذخایر سدها به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی کم شده و میزان مصرف هم با افزایش دما به میزان قابل توجهی بالا رفته که مدیریت این شرایط نیازمند همکاری مسئولان، دستگاه‌های اجرایی، مشترکان خانگی، صنایع و کشاورزان است.

وی ادامه داد: در حوزه خانگی مسئله جابه‌جایی مصارف غیر ضروری یا پر مصرف به ساعت غیر پیک بسیار کمک می‌کند تا دست کم میزان خاموشی‌ها به حداقل ممکن رسیده و مشترکان از استمرار خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و توزیع و شبکه انتقال برق باختر در حوزه سه استان مرکزی، همدان و لرستان وجود دارد که به منظور مدیریت بهتر از مردم انتطار می‌رود در صورت مشاهده استفاده‌های نامتعارف، رمز ارزها و برق‌های غیرمجاز، موضوع را گزارش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز