خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

آمریکا اجازه آزادی پول‌های ایران در عراق را نمی‌دهد/ بغداد ملاحظه تحریم و FATF را می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۳۹۹

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مشکل در بازپس‌گیری بین 5 تا 6 میلیارد پول ایران در عراق مساله‌ای است که چند علت دارد؛ کسری بودجه، مشکلات داخلی و سایه‌ تحریم‌ها علل موثر در این موضوع هستند.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد مشکلات بازپس‌گیری پول‌های بلوکه شده ایران در عراق اظهار کرد: درست است که سیستم عراق صراف‌محور است اما پول‌هایی که باید به عنوان بدهی‌های دولتی پرداخت کنند نیاز به سیستم بانکی دارد. عراق هم عضو FATF است و هم تحت نظارت‌های امریکا است، بنابراین در ذیل تحریم ایران مشکلاتی برای آنجا هم ایجاد می‌شود. لذا عراق با توجه به همکاری‌های گسترده با ایران در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصاد کلان و انرژی دارد، سعی می‌کند دراین مورد تعامل داشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که هنوز تحریم‌ها برداشته نشده، عراقی‌ها سعی می‌کنند از طریقی که برایشان تبعات نداشته باشد این کار را انجام دهند. اما اینکه نتیجه نمی‌دهد مشکلی است که در همه جای دنیا وجود دارد، من فکر نمی‌کنم که عراقی‌ها دست کم در حوزه انرژی تمایل داشته باشند که پول ایران را ندهند.

وی با اشاره به مشکلات سیاسی عراق افزود: ترکیب سیاسی عراق بسیار پیچیده است و چندصدایی وجود دارد، مشکلات با اقلیم کردستان، بحث‌های شیعه و سنی و دیگر مسائل باعث شده که محورهای قدرت تفکیک شده باشد. یکی از مشکلاتی که عراق در چند سال اخیر دارد مشکل مناطق کردنشین و عرب‌نشین است که باهم درگیر هستند. 25 درصد جمعیت در اقلیم کردستان است که با دولت مرکزی مشکل دارند و بودجه 17 درصدی که برایشان تصویب شده هنوز عملیاتی نشده، دولت فعلی عراق هم یک دولت امنیتی است که تمایلات غرب‌گرایانه آن نسبت به دولت قبلی بیشتر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه آمریکا اجازه بازپس‌دهی پول‌های ایران را به عراق را صادر نکرده گفت: آنچه گفته می‌شود با آنچه عمل می‌شود متفاوت است، به اعتقاد من اینطور نیست که آمریکا اجازه بازپس‌دهی پول‌های ایران توسط عراق را داده باشد و مشکل تنها نخواستن عراق باشد. آمریکا حرف‌های دیگری از جمله اینکه غذا و دارو تحریم نیست را هم زده است اما از کسانی که واکسن وارد می‌کنند بپرسید که با چه مشکلاتی این کار را انجام می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: عراق در چند ماه گذشته مجبور شده تورم 20 درصدی و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار داشته باشد تا بتواند کسری بودجه را که به واسطه کاهش نرخ ارز به وجود امده بود را جبران کند. بنابراین مشکل در بازپس‌گیری بین 5 تا 6 میلیارد پول ایران در عراق مساله‌ای است که چند علت دارد؛ کسری بودجه، مشکلات داخلی و سایه‌ تحریم‌ها علل موثر در این موضوع هستند. موضوع دیگر این است که قرض گرفتن همیشه شیرین و پس دادن آن سخت است.

شریعتی با اشاره به روند مثبت این موضوع خاطرنشان کرد: سایه تحریم رو به کاهش است، ارزش نفت و درآمدهای نفتی عراق رو به بهبود است و تعاملات موثری در حوزه انرژی انجام شده است. بنابراین فکر می‌کنم که پرداخت بدهی با شیب بهتر و بیشتری انجام شود. اینطور نیست که به یک باره چند میلیارد دلار آزاد کنند ولی اینطور هم نیست که بدهی را پس ندهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین موانع تجارت ایران و عراق گفت: یکی از مهمترین عوامل ایجادکننده مانع در رتجارت ایران و عراق نوسانات نرخ ارز در ایران است، برای تاجری که از 5 ماه پیش با عراق کار می‌کند بحرانی ایجاد شد که طی آن دلار از 121 به 146 دینار رسید، در نتیجه 20 درصد قدرت خرید عراقی‌ها کاهش یافت و کالاهای ما برایشان گران شد. قیمت دلار در ایران هم 20 درصد نسبت به 5 ماه گذشته افزایش یافته است بنابراین 40 درصد نوسان و بحران ایجاد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز