خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود مجلس به استخراج رمزارزها/ نگران از دست رفتن سرمایه مردم هستیم/ بستر حضور خارجی‌ها باید فراهم شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۲۳۳

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما در این حوزه این است که سرمایه مردم مانند بورس از دست برود و در داخل و خارج از کشور این نگرانی مطرح شده است. مردم باید دقت کنند چراکه کنترلی روی این رمزارزها نیست و بسیاری از آنها در خارج از کشور کنترل می‌شود، جایی هم نیست که که بتوان شکایت مطرح کرد.

علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد طرح مجلس برای رمزارزها اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی گزارش و پیشنهادهایی در زمینه رمزارزها تهیه کرده بود که قرار بود روز گذشته در مجلس قرائت شود. مجلس به دنبال این است که به موضوع رمزارزها پرداخته شده و مقرراتی در این حوزه تدوین شود تا تکلیف کسانی که در این حوزه فعال هستند، مشخص شود. دولت هم باید کنار مجلس قرار گیرد تا این فضا مدیریت شود در غیر این صورت ممکن است به تهدید تبدیل شود. البته رمزارزها به این صورت تعریف شده‌اند که نتوان به راحتی آن را کنترل کرد ولی همین رمزارزها می‌تواند تبدیل به فرصت شود تا هم در صنایع مرتبط و هم واردن کردن سرمایه و دور زدن تحریم کمک‌کننده باشد.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما در این حوزه این است که سرمایه مردم مانند بورس از دست برود. در داخل و خارج از کشور این نگرانی مطرح شده است. مردم باید دقت کنند چراکه کنترلی روی این رمزارزها نیست و بسیاری از آنها در خارج از کشور کنترل می‌شود و جایی هم نیست که که بتوان شکایت مطرح کرد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به استخراج‌های پنهانی گفت: از آنجا که برای بسیاری اصلا تعریف نشده که باید چه کنند، به صورت پنهانی فعالیت می‌کنند که این فعالیت پنهانی نگران‌کننده است. باید فضا را فراهم و قوانین را تعریف کرد به علت همین کارهای پنهان آماری از فعالیت‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: باید بستری فراهم شود تا خارجی‌ها در حوزه رمزارز وارد کشور شوند و صنایع مرتبط را ایجاد کنند. سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور می‌شود و می‌تواند در حوزه تولید برق و غیره از آنها کمک گرفت و بخشی از آن را وارد شبکه مصرف برق کشور کرد تا مشکل برق کمتر شود. بنابراین اگر از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم به جای اینکه برق پنهان مصرف شود، می‌توان از آن کمک نیز گرفت. الان فقط یک مزرعه در کشور وجود دارد که خارجی‌ها در آن فعال هستند. البته مردم کشور خودمان نیز بسیار متمایل هستند که سرمایه‌گذاری کنند ولی باید بستر فراهم شود.

جدی با اشاره به امکان ایجاد مشکل برق خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند باید پیش از آن به برق آن فکر کند. ممکن است کسی بخواهد نیروگاهی تاسیس و برق مورد نیاز خود را تامین کند، یا 10 درصد از آن را هم به شبکه بدهد. در این صورت هم سرمایه‌گذاری انجام شده و هم به انرژی شبکه کمک می‌کند. ولی اگر قانون تعریف نشده و فعالیت‌های پنهانی ادامه پیدا کند یا افزایش هم بیابد چراکه با این تعرفه برق استفاده از آن برایشان صرفه اقتصادی دارد و ممکن است در شبکه مصرف برق هم با مشکل برخوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز