خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۰/ توان ۳ برابر شدن صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۰۷۴

دبیر دومین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک با بیان اینکه ظرفیت تولید پلیمر ایران بیش از ۲۰ میلیون تن بوده این در حالی است که تولید این محصول در کشور سالانه ۵ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: با رفع موانع می‌توان در کوتاه‌مدت تولید را ۳ برابر کرد و درآمد را تا ۴.۵ میلیارد دلار در سال افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، برمک قنبرپور در نشست خبری دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک با اشاره به تولید سالانه ۵ میلیون تن پلیمر و صنایع پلاستیک در کشور گفت: از محل صادرات این محصولات، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در طول سال‌های اخیر اهمیت توجه به دانش اقتصاد برای گروه‌های اجتماعی و نقش‌آفرینان را پررنگ‌تر کرده است، امروز برای همه روشن‌شده که مهمترین ابزار برای مسیر توسعه و رشد، استفاده دقیق و موثر از علم اقتصاد است.  

وی با بیان اینکه صنایع پلیمر ایران بزرگترین مزیت رقابتی است، گفت: بنابراین هر چقدر از خام‌فروشی فاصله بگیریم و محصولات با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم، می‌توانیم به رشد و توسعه پیشرفت کمک کنیم. 

۱۵ میلیون تن از ظرفیت خالی است 

 قنبرپور با بیان اینکه صنایع پلاستیک ایران اشتغالزاترین صنعت با ۷۵۰ هزار نفر منابع انسانی است، تاکید کرد: با نگاهی به پروانه‌های تاسیس و بهره‌برداری وزارت صنعت، مشخص می‌شود که ظرفیت تولید پلیمر ایران بیش از ۲۰ میلیون تن است این در حالی است که تولید این محصول در کشور سالانه ۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری از صادرات صنایع پلاستیک

دبیر دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک میزان ارزآوری این صنعت از محل صادرات را ۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اکنون ۲۵ درصد از ظرفیت صنایع پلیمر و پلاستیک کشور فعال است و با از بین رفتن موانع و کمرنگ‌شدن مشکلات ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را می‌توان فعال کرد.

امکان ۳ برابر شدن درآمد 

وی با بیان اینکه درآمد صادراتی ۱.۵ میلیارد دلاری برای این صنعت با توجه به زیرساخت‌ها و فرصت‌ها، مطلوب نیست، افزود: با رفع موانع می‌توان در کوتاه‌مدت تولید را ۳ برابر کرد و درآمد را تا ۴.۵ میلیارد دلار در سال افزایش داد. 

چالش تحریم و صنعت پلیمر ایران

قنبرپور، یکی از مهمترین موانعی که در برابر رشد اقتصادی کشور وجود دارد را بحث عدم شفافیت در حوزه داده‌ها دانست و گفت: با این حال ارزیابی که از شهرک‌های صنعتی، تعداد صنایع و نگاه به پروانه‌های صادرشده بر مبنای کارشناسی‌ها و موانع بی‌شماری بعد از تحریم و بسیاری از شرکت‌ها با ظرفیت‌های کمتر کار می‌کنند و حتی تعطیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: در گام اول با از بین رفتن موانع جزئی و برقرار ارتباط موثر با جهان می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.   

ظرفیت تولید ۳ برابر می شود

دبیر دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک ادامه داد: اعتقاد داریم با بهبود قوانین و مقررات و به کارگیری مشوق‌ها و از بین رفتن موانع به راحتی به ظرفیت تولید بیش از سه  برابر می‌رسیم.  

وی افزود: برای توسعه صنعت پلاستیک، یکی از مهمترین سرفصل‌ها، بهسازی اقتصاد بنگاه‌ها و بهبود دانش و مهارت و انگیزه منابع انسانی و بالا بردن توان رقابت‌پذیری بنگاه‌ها است.

تفاوت ایران و کشورهای توسعه یافته در صنعت پلاستیک

قنبرپور تاکید کرد: صنایع پلاستیک برای کشور ما تکمیل زنجیره ارزش و پرهیز از خام‌فروشی است اما برای سایر کشورها مانند آلمان، ترکیه و ژاپن یک سرفصل جدید است و زمانی که می‌خواهند ثروت عادلانه توزیع شود به صنایع کوچک و از همه مهتر صنایع پلاستیک توجه می‌کنند.

تورم مانع توسعه صنایع پلاستیک

وی مهمترین مانع بر سر توسعه صنایع پلاستیک را تورم دانست و افزود: ثبات نرخ ارز و تعیین نرخ آن بر مبنای عرضه و تقاضا، ایجاد ارتباط درست و موثر با جهان برای دستیابی به دانش فنی و مواد اولیه مناسب، پرهیز از قوانین و مقررات خلق الساعه، تربیت منابع انسانی با انگیزه و واگذاری منابع مالی باید مورد توجه باشد.  

پلیمرها نشانی از توسعه‌یافتگی کشورها

قنبرپور درباره درآمدهای وارداتی و صادراتی صنایع پلیمرگفت: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی بحث مصرف پلیمرهاست، نگاه جامعه حهانی به پلیمر به عنوان کالایی در خدمت آسایش و بهداشت جوامع جهانی است که مثال بارز آن در دوران شیوع کووید ۱۹ است که از بسته بندی لوازم شوینده و پزشکی از جمله ماسک و گان و ... مصنوعات و محصولات پلیمری هستند.

وی ادامه داد: در جوامع توسعه یافته بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم مصرف پلیمر است و این رقم برای ایران حدود ٣٠ الی ۳۵ گرم و بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است اما برخی تبلیغات گسترده مبنی بر مصرف بالای پلاستیک در ایران به صورت غیر علمی صورت گرفته است.

قنبرپور در ادامه گفت: موضوع دیگر این است که قوانین و دستورالعمل هایی در کشور بدون در نظر گرفتن دیدگاه های کارشناسی و یاری گرفتن از تشکل های بخش خصوصی تدوین می شود که مانعی جدی برای توسعه محسوب می شود.

وی یادآور شد: منابع انسانی، یکی دیگر از موانع موجود برای توسعه است. متاسفانه در کشور ما در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های کشور، نیاز به دوره های آموزشی جدی دارند تا بتوانند وارد کار شوند. این مساله هزینه هایی را به بنگاه های اقتصادی تحمیل می کند و توان رقابتی صنایع ما را با سایر کشور ها کاهش می دهد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خاتمه نیز افزود: یکی دیگر از موانع موجود این است که موضوع واگزاری منابع مالی به صورت صحیح است. برای مثال می توان گفت که منابع مالی به بخش هایی واگزار می شود که توان ایجاد ارزش افزوده را ندارند. از این رو باید ساز و کاری دقیق برای واگزاری منابع مالی ایجاد شود که در این راستا می توان از ظرفیت های تشکل ها به صورت جدی کمک گرفت.

میربلوک مشاور و عضو کمیته علمی و اجرایی این همایش نیز در ادمه خاطر نشان کرد: صنایع پلاستیک هم در کشورهایی با منابع نفتی و هم کشورهایی بدون این منابع، صنایعی اشتغالزا و ثروت آفرین هستند و این صنایع برای کشور ما ادامه زنجیره خام فروشی است اما برای کشورهایی مثل آلمان، ترکیه و ژاپن سرفصل جدیدی محسوب شده و برای آنها صنایعی عدالت محور اقتصادی است، به عبارتی در توزیع ثروت در صنایع کوچک و متوسط صنعت پلاستیک در رتبه اول یا دوم قرار دارد.

وی افزود: قدمت صنایع پلیمر در ایران به سال ۱۳۳۶ برمی گردد و اولین پلیمر گرانولی ایران مربوط به سال ۱۳۷۱ است و البته پیش از این ها در اوایل دهه ۲۰ ما قطعه سازی در ایران داشتیم.

میربلوک گفت: رشد چنین صنعت ریشه داری نشان می دهد تداوم اجتماعی و فرهنگی این صنعت نیز بالاست و امتحان خود را در کشور پس داده است.

وی در خصوص موانع موجود در صنعت پلیمر برای رسیدن به اهداف افزایش تولید و توسعه ای گفت: مهم ترین عامل تاثیرگذار در سرمایه گذاری تورم است.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که شخص سرمایه گذار می تواند با قرار دادن سرمایه خود در بانک یا خرید ملک، سود بیشتری ایجاد کند، تمایل به سرمایه گذاری در صنایع کاهش پیدا می کند و این موضوع یکی از مهم ترین موانع توسعه در بسیاری از صنایع است. بر این اساس می توان گفت که بزرگترین تهدید صنایع پلاستیک، در داخل این صنعت نیست و سرمایه گذاران به دلیل این که در بازارهای موازی به شدت سود کسب می کنند، وارد این صنعت نمی شوند.

 میربلوک ادامه داد: این در حالی است که صنعت پلاستیک به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بسیار سرمایه بر شده است.

به گزارش ایلنا، دومین همایش چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود. این همایش در ۷ محور به صورت آنلاین خواهد بود.

این ۷ محور شامل پیش‌بینی شاخص‌های کلان اقتصاد در سال ۱۴۰۰، تاثیر روندهای جهانی بر روند صنایع تکمیلی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پلاستیک، نقش تجارت‌های منطقه‌ای، بررسی تاثیر سیاست‌های اقتصادی کشور بر صنایع تکمیلی و ... است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز