خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

قیمت جدید گندم پیش پایه قیمت کشت پاییزه می‌شود/ ۸۵۰ هزار تن گندم، خوراک دام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۹۱۴

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم پیش پایه قیمت محصولات کشت پاییزه می‌شود اظهار کرد: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم به خواست و پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران به عنوان نماینده اصلی آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم خاوازی امروز در نشستی با خبرنگاران ساعتی پس از تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: شاید یکی از بزرگترین اتفاق‌ها در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دوره ما اتفاق افتاده باشد.

وی یادآور شد: معمولا دولت قیمت‌های خرید تصمینی را حداکثر صد تا دویست تومان اضافه می‌کرد در حالی که ما توانستیم قیمت خرید تضمینی گندم را از 2500 تومان به 4 هزار تومان و امروز به پنج هزار تومان افزایش دهیم.

خاوازی با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی جاری افزود: امسال 42 تا 43 درصد کاهش بارندگی در کشور اتفاق افتاده است که نتیجه آن کاهش تولید به ویژه در بخش دیم و گندم دیم خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما بیش از 800 هزار کشاورز گندمکار داریم که به صورت دیم کشت می‌کنند و افزایش 20 هزار تومانی قیمت خرید تضمینی در شرایطی که آنها با بحران کم آبی و خشکسالی روبرو شده است می‌تواند این گندمکاران را خوشحال و به آینده امیدوار کند تا با انگیزه بیشتری به تولید بپردازند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نهایی پنج هزار تومان با تایید شورای قیمت گذاری و همچنین بنیاد ملی گندمکاران تعیین شده اند اظهار کرد: رییس بنیاد ملی گندمکاران پنج هزار تومان را عدد خوبی برای خرید تضمینی گندم می‌داند و این نشان دهنده ان است که گندمکاران از این عدد راضی هستند.

خاوازی قیمت تضمینی گندم را پیش پایه قیمت محصولات کشت پاییزه دانست و افزود: این قیمت می‌تواند پیش پایه قیمت محصولات کشت پاییزه شود به این معنی که هر چه قدر به گندم به عنوان ستون اصلی محصولات کشاورزی بپردازیم به سایر محصولات در راستای تعیین قیمت مناسب برای آنها پرداخته‌ایم.

وی یادآور شد: مجموع سطح کشت گندم در کشور شش میلیون هکتار است که چهار میلیون هکتار آن به کشت گندم دیم اختصاص یافته است و حمایت از این بخش از کشاورزان که کشت دیم گندم را انجام می‌دهند حرکت در راستای سخنان رهبری در خصوص حمایت از پشتیبانی از تولیدکننده داخلی در شرایط سخت کرونا است.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در استان‌های شمالی کشور با کمبود گندم و آرد مواجه هستیم گفت: تامین، و عرضه ذخایر گندم با شرکت بازرگانی دولتی ایران است که اکنون زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند ما، از مدیرعامل این شرکت خواسته‌ایم که آخرین وضعیت ذخایر را اعلام کند اما تا این لحظه پاسخی نداده‌اند.

خاوازی ادامه داد: البته با توجه به میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته نباید مشکلی در تامین و عرضه داشته باشیم.

وی پیش بینی کرد: میزان تولید گندم در سال جاری به 12 میلیون تن برسد.

خاوازی میزان خرید تضمینی از کشاورزان در سال جاری نیز هشت میلیون تن پیش بینی کرد.

وی دلیل پیش‌بینی کاهش میزان خرید تضمینی گندم نسبت سال گذشته را کاهش بارندگی و خشکسالی عنوان کرد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر کاهش بازندگی عوامل دیگری مانند خود مصرفی استفاده به عنوان بذر استفاده به عنوان خوراک دام و ... عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان خرید تضمینی گندم هستند.

به گفته خاوازی در سال 98 ، 850 هزار تن گندم از مسیر خرید تضمینی خارج و خوراک دام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز