خبرگزاری کار ایران

گزارشی اجمالی از آنچه حوزه صنعت و معدن پشت سر گذاشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۵۱۵

سازمان برنامه و بودجه گزارشی منتشر کرده که طبق آن سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی بر اساس آمار حساب‌های ملی بانک مرکزیْ طی دوره ۳۷ ساله از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۳ از ۴.۷ درصد به ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا از سازمان برنامه و بودجه؛ سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی بر اساس آمار حساب‌های ملی بانک مرکزی طی دوره ۳۷ ساله از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۳ از ۴.۷ درصد به ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است. بر این اساس این بخش یکی از منابع مهم رشد اقتصادی کشور عمل کرده است.  متوسط نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در این دوره ۵.۲ درصد بوده است. سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی به قیمت سال ۱۳۹۰ از ۱۳.۱ در سال ۱۳۹۲ به ۱۳.۵  درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. متوسط نرخ زشد در این حوزه ۱.۳ درصد بوده است.

فولاد خام:‌ تولید این محصول در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱۶۵۰ هزار تن بوده است. هدف‌گذاری تولید این محصول در سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ معادل ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده بود.

پتروشیمی: مقدار تولید واقعی محصوولات پتروشیمی با روند افزایشی ۱.۶ میلیون تن در سال ۵۷ به ۵۵  میلیون تن در سال ۹۸ رسیده که متوسط رشد تولید در این دوره حدود ۹ درصد بوده است. ظرفیت اسمی ایجاد شده در این مدت ۶۴ میلیون تن بوده که با توجه به اهداف برنامه ششم باید به مقدار فروش ۱۰۰ میلیون تن برسد. همچنین میزان تولید این محصول در ۹ ماهه ۱۳۹۹ حدود ۴۶ میلیون تن بوده است.

خودروی سبک: تولید خودروی سبک تا سال ۱۳۹۰ به ۱۶۱۰ هزار دستگاه رسیده است که متوسط نرخ رشد سالانه ۱۸.۶ درصدی را تجربه کرده است. با آغاز تحریم‌ها این صنعت تحت تاثیر قرار گرفت ولی با روی کار آمدن دولت در سال ۹۲ تا سال ۹۶ نرح رشد سالیانه ۱۵.۵ درصد رشد را ادامه داد اما با شدت گرفتن تحریم‌ها در سال ۹۷ میزان تولید این محصول کاسته شد.

محصولات فولادی: محصولات فولادی با متوسط نرخ رشد ۸.۷ درصدی در طی دوره از ۶۷۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۲۰۵۱۵ هزار تن در سال ۹۸ افزایش یافته است.

مس کاتد: تولید مس کاتد با متوسط نرخ رشد سالیانه ۲۰.۶ درصد در طی دوره از ۰.۳ هزار تن در سال ۶۲ به ۲۵۲ هزارتن در سال ۹۸ افزایش یافته است. مس کاتد از سال ۶۲ در کشور تولید شده است.

شمش آلومینیوم: تولید شمش آلومینیوم با متوسط نرخ رشد سالیانه ۶.۱ درصد در طی دوره از ۲۵ هزار تن در سال ۵۷ به ۲۸۶ هزار تن در سال ۹۸ افزایش یافته است.

سیمان: میزان تولید سیمان با متوسط نرخ رشد سالیانه ۵.۴ درصد در طی دوره از ۷۱۵۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۶۱۳۶۹ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.

روغن نباتی:‌ تولید روغن نباتی با متوسط نرخ رشد سالانه ۴.۳ درصدی از ۳۱۷ هزار تن در سال ۵۷ به ۱۸۰۹ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.

پودر شوینده: این محصول با ۴.۵ درصد متوسط نرخ رشد سالیانه از ۱۰۱ هزار تن در سال ۵۷ به ۱۸۰ هزار تن در سال ۹۸ افزایش یافته است.

لاستیک خودرو:‌ میزان تولید این محصول در سال ۵۷ حدود ۴۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۸ به ۲۳۲ هزار تن رسید. این حوزه در این دوره متوسط نرخ رشد سالیانه ۴.۴ درصدی را تجربه کرد.

تلویزیون رنگی: میزان تولید تلوزیون رنگی در مدت مشابه با متوسط نرخ رشد سالیانه ۲.۷ درصد از ۲۷۷ هزار دستگاه به ۸۲۵ هزار دستگاه افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز