خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی تهران:

می‌توانیم صادرات را به ۱۰۰میلیارد دلار در سال برسانیم/ باید مخاصمه با دنیا را پایان دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۳۷۴

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از نیمه دوم سال 97 تا سال 99 نه تنها صادرات در رشد کشور نقشی نداشته بلکه رشد آن منفی بوده است. در همه شاخص‌ها از جمله واردات، صادرات، صادرات بدون نفت خام و غیره با کاهش مواجه بوده‌ایم و در هر دو سال 98 و 99 تراز تجاری کشور منفی بوده یعنی میزان صادرات کشور نسبت به واردات کمتر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود خوانساری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از نیمه دوم سال 97 تا سال 99 نه تنها صادرات در رشد کشور نقشی نداشته بلکه رشد آن منفی بوده است. در همه شاخص‌ها از جمله واردات، صادرات، صادرات بدون نفت خام و غیره با کاهش مواجه بوده‌ایم و در هر دو سال 98 و 99 تراز تجاری کشور منفی بوده یعنی میزان صادرات کشور نسبت به واردات کمتر بوده است.

وی ادامه داد: بخشنامه‌های متعدد، متناقض و غیرکارشناسی و روند واردات و صادرات کشور را دچار نوسانات زیادی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران در ادامه تصریح کرد: مقاصد عمده صادراتی کشور، چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و پنج کشور دیگر هستند. برای افزایش صادرات باید به بازارهای دیگر هم توجه کنیم، گرچه همیشه باید همسایه‌های خود را مورد توجه قرار دهیم اما ظرفیت ما بیشتر از این است که فقط به این 10 کشور صادرات کنیم.

وی افزود: اگرچه قیمت ارز دو برابر شد اما صادرات ما کاهش داشت یعنی ما نتوانستیم از این موقعیتی که ایجاد شده استفاده کنیم، علت آن نیز تنگ‌نظری‌های حاکم بر اقتصاد کشور است.

خوانساری همچنین بیان کرد: باید یک روز تصمیم بگیریم که نمی‌شود با دنیا در مخاصمه باشیم بلکه باید این مسئله را حل کنیم. در اقتصاد نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف در موضوعات مربوط به تجارت کشور دخالت می‌کنند. باید سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت باید به عنوان تنها متولیان این امر باشند اما متاسفانه در عمل اینگونه نیست که این موضوع باعث نابسامانی‌های بسیاری شده است. یکی از مشکلات اصلی ما در صادرات نوسانات در مقررات است. از سال 97 که بانک مرکزی سکان ارز و تجارت را به دست گرفت صادرات دچار نابسامانی‌هایی شد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به جای برخورد قهری، برخورد تشویقی صورت می‌گرفت، می‌شد با کاهش ارزش پول ملی، صادرات را تا دو برابر افزایش داد. ما می‌توانیم صادرات را حتی به مقدار 100 میلیارد دلار در سال برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز