خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۸۶ میلیارد دلار یارانه؛ برای تشویق به اسراف بیشتر/ چگونه تجدیدپذیرها گاز را صادراتی می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۳۸۲

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: امروز دنیا سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار سوبسید انرژی فسیلی می‌دهد که ۸۶ میلیارد دلار از این میزان مختص ایران است و ۲۰ درصد GDPی حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری را شامل می‌شود. هیچ کشوری در دنیا ۲۰ درصد GDP را سوبسید انرژی نمی‌دهد،

هاشم اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اینکه آیا گاز باید صادر شود یا به نیروگاه‌ها ارسال و برق را صادر کنیم؟ اظهار داشت: در رابطه با نیروگاه‌ها دو نکته داریم، یکی اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های ما از استاندارد و تکنولوژی امروز دنیا خیلی پایین‌تر است، مخصوصا اینکه برخی نیروگاه‌ها عمر در حد 40 سال دارند. حداقل 4 نیروگاه بزرگ داریم که فقط 20 درصد راندمان دارند، یعنی فقط 20 درصد انرژی دریافتی گاز، مازوت و گازوئیل را تبدیل به برق می‌کنند و مابقی تبدیل به دود، آلایندگی و حرارت می‌شود.

وی افزود: دلیل راندمان پایین نیروگاه‌ها این است که در سال‌های اخیر نه از تکنولوژی روز دنیا استفاده کرده و نه سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش داشته‌ایم، دیگر اینکه به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نرفتیم. 

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اکنون در دنیا به خاطر آلایندگی زیاد نیروگاه‌های قدیمی از مدار خارج می‌شوند و به سمت تولید برق از انرژی باد و خورشید می‌روند، در حالی که در کشور ما نسبت تجدیدپذیرها به کل نیروگاه‌ها زیر نیم درصد و نزدیک صفر است، بنابراین از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر غافل بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما چند سال پیش کشور را به بالا بردن مصرف گاز سوق دادیم، شروع به توسعه شبکه گاز کشور کردیم و مردم را تشویق کردیم که اتومبیل‌هایشان را گازسوز کنند در واقع جامعه را به مصرف بیشتر راهنمایی کردیم چون میزان ذخایرمان بالا بود، اکنون به جایی رسیدیم که تقریبا عرضه و تقاضای گاز به هم رسیده و گازی نداریم که بخواهیم مصرف را افزایش دهیم.

اورعی با بیان اینکه به طور متوسط 105 میلیون متر مکعب گاز را به نیروگاه‌ها برای تولید برق می‌دهیم، گفت: یک راه این است که همین را ادامه دهیم که البته نمی‌توانیم چون گاز نداریم، راه خوب اینکه 105 میلیون متر مکعب گاز مصرفی نیروگاه‌ها را صادر کنیم و راه خوب‌تر اینکه این گاز را به پالایشگاه، صنایع پتروشیمی‌ها ارسال کرده و ارزش افزوده ایجاد کنیم، آن محصولات را صادر و چندین برابر درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت‌های خوب و عجیبی به لحاظ تولید برق از تجدیدپذیرها داریم، گفت: کل تولید گاز سالانه کشور به طور متوسط 700 میلیون متر مکعب است، اگر تولید برق را به سمت تجدیدپذیرها ببریم، می‌توانیم، یک هفتم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم و به جای اینکه گاز را به نیروگاه بدهیم برای ایجاد ارزش افزوده مصرف کنیم. 

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: ما اکنون گازی را که به نیروگاه‌ها می‌دهیم تبدیل به برقی می‌شود که به مصرف خانگی می‌رسد و هیچ نقشی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ایفا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: مصرف 700 میلیون متر مکعب گاز نسبت به GDP کشور بسیار بالاست، در نتیجه ما در بخش انرژی کاملا بی‌برنامه جلو رفتیم، به گونه‌ای که تمام سوخت فسیلی که تولید می‌شود در داخل مصرف می‌کنیم و درآمدزایی هم نمی‌کنیم.

اورعی گفت: در سال جاری نسبت به پارسال 12 درصد گاز بیشتری مصرف کردیم، اگر این میزان، تولید ناخالصی و یا اقتصاد را رشد می‌داد، مشکلی نبود، اما در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منفی است مصرف گاز 12 درصد بالا رفته یعنی همه را تلف کردیم که بخشی نیز به راندمان پایین نیروگاه‌ها و مصرف انرژی برمی‌گردد. 

وی با بیان اینکه در کشور ما انرژی ارزشی ندارد، افزود: مادامی که یک کیلووات ساعت برق 1500 تومانی را 80 تومان می‌فروشیم، این پیام را به جامعه می‌دهیم که انرژی بی‌ارزش است، پس بیشتر آن را تلف کنید.

این استاد دانشگاه گفت: امروز دنیا سالانه 400 میلیارد دلار سوبسید انرژی فسیلی می‌دهد که 86 میلیارد دلار از این میزان مختص ایران است و 20 درصد GDPی حدود 500 میلیارد دلاری را شامل می‌شود. هیچ کشوری در دنیا 20 درصد GDP را سوبسید انرژی نمی‌دهد، یعنی 20 تومان از هر 100 تومانی که در کشور کار انجام می‌شود را دور می‌ریزیم در نتیجه مسئله ما فراتر از این موضوعات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز