خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

فرصت طلایی شاه‌دنیز برای باکو و کاغذ پاره‌های تحریم در تهران/ چرا سهم درآمدی ایران به حسابی در «جزایر کیمن» واریز شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۹۲۳

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه دیپلماسی انرژی دریای‌ خزر جمهوری‌اسلامی‌ایران آنچنان دست‌خوش تحولاتی شد که در نتیجه آن در همین اواخر بدنبال جنگ قره‌باغ جمهوری اسلامی ایران ناگزیر نقشی انفعالی داشت، گفت: متاسفانه بدلیل تحریم‌ها، درآمد و سهم ایران از تولید و فروش فاز دوم گاز شاه‌دنیز به حسابی در «جزایر کیمن» واریز و بعد هم مسدود شد.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره خط لوله تاپ و میدان شاه‌دنیز و فرصت‌های ایران برای صادرات انرژی، اظهار داشت: با تداوم تحریم صنعت نفت وگاز ایران و توقف حضور ایران در معاوضه انرژی نفت و گاز دریای خزر با خلیج‌فارس در دولت دهم فرصتی طلائی برای باکو فراهم آمد و جمهوری‌آذربایجان توانست با کمک و حمایت ترکیه، چین، رژیم صهیونیستی و روسیه گاز فاز دوم میدان گازی شاه‌دنیز در آب‌های دریای خزر را هم تولید کرده و صادرات آن را به اروپا از روز پنج شنبه 11 دیماه 99  شروع کند.

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد میان طرفین، جمهوری آذربایجان قرار است از فاز دوم میدان شاه‌دنیز در دریای‌خزر و از طریق خط لوله کریدور قفقاز جنوبی به طول 3500 کیلومتر، سالانه شش میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و 10 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند و قرار است ظرفیت این خط لوله تا دو برابر افزایش یابد.

وی افزود: مجلس هفتم با طرح تثبیت قیمت‌ها به منظور روی کار آوردن دولت نهم در آخرین بودجه دولت هشتم همان کرد که این روزها مجلس یازدهم برای تصرف سمت ریاست جمهوری سیزدهم با آخرین بودجه دولت دوازدهم می‌کند. در همان ایامی که جمهوری آذربایجان قرارداد صادرات گاز به اروپا و سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در این راستا را امضاء کرد دولت نهم و دهم تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران را کاغذپاره نامید و طرح معاوضه انرژی حوزه دریای‌خزر با خلیج‌فارس که در دولت هفتم و هشتم اجرا و بندر نفتی نکا، خطوط لوله انتقال نفت‌خام و گاز طبیعی و غیره طراحی، سرمایه‌گذاری و احداث شدند، در دولت دهم تعطیل شدند و دیپلماسی انرژی دریای‌خزر جمهوری‌اسلامی‌ایران آنچنان دست‌خوش تحولاتی شد که در نتیجه آن در همین اواخر بدنبال جنگ قره‌باغ جمهوری اسلامی ایران ناگزیر نقشی انفعالی داشت. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: در دولت هفتم و هشتم تلاش زیادی بعمل آمد و شرکت ملی نفت ایران توانست ده درصد سهام در میدان دریای خزر شاه‌دنیز جمهوری آذربایجان را بدست بیاورد. اما متاسفانه بدلیل تحریم‌ها، درآمد و سهم ایران از تولید و فروش فاز دوم گاز شاه‌دنیز به حسابی در «جزایر کی‌من» واریز و بعد هم مسدود شد.

وی ادامه داد: شرکت نیکو در لوزان سوئیس وابسته به شرکت ملی نفت ایران با سهم 10 درصدی، همراه با شرکت‌های بی‌پی بریتانیا بعنوان مجری پروژه، لوک‌اویل روسیه، پتروناس مالزی، سوکار جمهوری آذربایجان و شرکت ملی نفت ترکیه 22 میلیارد دلار در فاز دوم میدان شاه‌دنیز دریای‌خزر جمهوری‌آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین بیش از 10 شرکت بین‌المللی حدود 18میلیارد دلار برای احداث خط لوله کریدور قفقاز جنوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: جمهوری آذربایجان دو سال پیش تولید محدود گاز از فاز دوم شاه‌دنیز را آغاز کرد و گاز تولیدی این میدان راهی ترکیه شد و درتاریخ  31 دسامبر 2020 گاز طبیعی فاز دوم میدان شاه‌دنیز برای تحویل به مشتریان یونانی، آلبانی و ایتالیائی به اروپا رسید.

خاقانی گفت: در هر حال طرح معاوضه انرژی برای دلارزدائی اقتصاد کلان کشور درحوزه دریای‌خزر و رهاسازی اقتصاد کلان کشور از وابستگی به اقتصاد دلاری یا درآمدهای نفتی در کشور تعریف شده بود. اما مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم با اقتصاد کلان کشور در قوانین بودجه به گونه‌ای عمل کردند که وابستگی به اقتصاد دلاری افزایش یافت و امروز مردم را به سختی انداخته‌اند.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی‌های نادرست در کشور گفت: متاسفانه اصحاب ثروت و قدرت و کاسبان تحریم درصدد تداوم تحریم‌ها برای منافع اقتصادی‌شان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز