خبرگزاری کار ایران

رئیس دامپزشکی نیشابور خبر داد:

آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون سگ ها برای مبارزه با بیماری هاری در نیشابور و زبرخان

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۰۰۱

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون سگ ها از ابتدای مهرماه برای مبارزه با بیماری هاری در نیشابور و زبرخان خبر داد.

به گزارش ایلنا از نیشابور، علی سلیمانی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای مهرماه و در ادامه طرح توسعه مبارزه با بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام در مناطق روستایی و عشایری و به مناسبت روز جهانی هاری با همکاری دهیاران و خانه های بهداشت این طرح آغاز شد. 

وی در ادامه افزود: تعداد حدود ٧ هزار قلاده سگ صاحبدار بصورت رایگان توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است و درمانی ندارد، اظهار داشت: این بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که در انسان و حیوان اگر  مورد گزش سگ یا حیوان مبتلا قرار گیرد و به موقع اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون انجام نشود منجر به مرگ می‌شود. 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: بیماری از طریق گاز گرفتن یا لیسیدن زخم با محل پاره شدگی پوست بوسیله حیوان هار و چنگ زدن و یا ایجاد خراش منتقل می شود، این بیماری در انسان بصورت انفالیت حاد و کشنده است و دارای علائم اولیه شامل تب، سر درد، بی اشتهایی، تهوع، درد گلو، بی خوابی، بی قراری و حساسیت زیاد است.

سلیمانی خاطر نشان کرد: علایم در حیوانات ممکن است به ٣ مرحله اخطاری، تحریکی و فلجی تقسیم شود که در بسیاری از حیوانات نشانه اولیه بصورت تغیر رفتار مشاهده می شود.

ریزش بزاق، فلج شدن سریع عضلات حلقی و جوشی، در فرم خشمگین سگ‌ها و حیوانات است که فرد و هر شی متحرک را گاز می‌گیرند و اشیا خارجی را می بلعند، در دام های مختلف علایم متفاوتی دیده می شود. 

 رییس شبکه دامپزشکی نیشابور در پایان با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری از مردم در روستاها خواست برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتیکه مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شتشو، ضدعفونی، واکسن و سرم هاری تزریق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز