خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

"ترمیم نمره" فقط یک‌بار امکان‌پذیر است/ نمره‌های ترمیم‌ شده تاثیری در معدل دیپلم ندارد/ سوالات امتحانات نهایی دیگر لو نمی‌رود

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۳۸۹

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: نمره‌ای که دانش‌آموز در ترمیم نمره کسب می‌کند به عنوان سابقه تحصیلی برای کنکور محاسبه می‌شود و اصلا در مدرک دیپلم تاثیری نخواهد داشت

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره قابل استناد بودن سوابق تحصیلی در کنکور و پذیرش دانشجو از طریق آن بیان کرد: بحث سوابق تحصیلی موضوعی است که در قانون به آن اشاره شده و یک امر سلیقه‌ای نیست. سوابق تحصیلی تعریف دارد و در قانون شورای سنجش و پذیرش مصوبه مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ آمده است که شیوه پذیرش دانشجو به سه شکل قابل انجام است. 

وی درباره نحوه پذیرش‌ها توضیح داد: پذیرش‌ها به سه شیوه است؛ اول اینکه بر اساس سوابق تحصیلی باشد، یا اینکه هم بر اساس سوابق تحصیلی و هم  آزمون عمومی باشد و یا اینکه بر اساس سوابق تحصیلی؛ آزمون عمومی و اختصاصی باشد که این همان روشی است در حال حاضر سازمان سنجش اجرا می‌کند. 

سلطانیان بیان کرد: در قوانین سابقه تحصیلی که در همان قانون سال ۹۲ و هم در اصلاحیه قانون مربوط به سال ۹۵ آمده، عنوان شده است، تعدادی از دروس دوره دوم متوسطه که امتحان آن‌ها به شکل سراسری و زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش به شکل استاندارد برگزار می‌شود، در سوابق تحصیلی موثر خواهند بود. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ما از صحت برگزاری امتحانات نهایی اطمینان کامل داریم و وزارت آموزش و پرورش این امتحانات را به صحیح‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کند. 

وی افزود: طبق قانون ما مکلف هستیم که سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان تولید کنیم. به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، ده عنوان درس پایه دوازدهم تجربی و یازده عنوان در سایر رشته‌ها در شاخه نظری امتحان خواهند داد که نتیجه آن بر اساس گواهینامه دیپلم به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. 

سلطانیان تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، تولید سابقه تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه آن به سازمان سنجش یک تکلیف قانونی است که همواره انجام شده است، اما بحث ما این است که سازمان سنجش از این سابقه تحصیلی، به شکل تاثیر مثبت استفاده می‌کند، درحالی که ما بارها اعلام کردیم نظر وزارت آموزش و پرورش این است که تاثیر باید به شکل قطعی باشد، اما در هر صورت قانون و مصوبات شورای سنجش و پذیرش این را اعلام کرده و ما هم تمکین می‌کنیم. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در خصوص نقش ترمیم نمره در سوابق تحصیلی گفت: ترمیم نمره برای فارغ‌التحصیلانی که از سال ۸۴ به بعد هستند یا همه دانش‌آموزانی که امتحان نهایی داشتند و از سال ۸۴ به بعد امتحان دادند، ساری و جاری است. 

او افزود: هر دانش‌آموزی چه درسی را قبول شده باشد، چه تک ماده زده، یعنی از تبصره استفاده کرده باشد و اما گواهینامه دیپلم داشته باشد، می‌تواند تنها یکبار درخواست ترمیم نمره دهد و در امتحان یک درس یا تعدادی از درس‌ها که خودش صلاح می‌داند در امتحان به شکل داوطلب آزاد شرکت‌ کند. 

سلطانیان تاکید کرد: این فرصت برای تمام دانش‌آموزان محفوظ است و هر دانش‌آموزی می‌تواند یکبار از این ظرفیت که شورای عالی آموزش و پرورش برای آن تعیین کرده، استفاده کنند. به همین دلیل ما نمی‌توانیم بگوییم اینجا اتفاقات خاصی افتاده که باعث می‌شود، سوابق تحصیلی خدشه‌دار شود. دانش‌آموزانی که اقدام به ترمیم نمره می‌کنند، اگر در امتحان هم نمره بالاتری بگیرند، اصل معدل دیپلم آنها تغییری پیدا نمی‌کند. 

وی بیان کرد: نمره‌ای که دانش‌آموز در ترمیم نمره کسب می‌کند به عنوان سابقه تحصیلی برای کنکور محاسبه می‌شود و اصلا در مدرک دیپلمی که در اختیار دارد، تاثیری نخواهد داشت و فقط به عنوان یک سابقه تحصیلی می‌تواند از آن استفاده کند. 

او در پاسخ به این سوال که شاید به دلیل اینکه بعضا سوالات امتحان نهایی لو می‌رود، این نگرانی وجود دارد که استناد به سوابق تحصیلی عادلانه نباشد؟ گفت: سوالات امتحانات نهایی از دو سال قبل تاکنون اصلا لو نرفته و ضوابط و فرآیندی که برای سوالات نهایی در نظر گرفته شده، بسیار کنترل شده است. 

سلطانیان تاکید کرد: در همین سال ۹۹ ضوابط ارسال، تکثیر و انتشار سوالات به گونه‌ای طراحی شده که اصلا امکان لورفتن سوالات وجود ندارد و ما در این زمینه اطمینان خاطر داریم و امسال هم هیچ مساله‌ای نداشتیم. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اینکه یک سری از معلمان گفته‌اند مدرسه به آن‌ها خبر از برگزاری حضوری کلاس‌ها از بهمن ماه را داده است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد، ما تابع ضوابطی هستیم که ستاد ملی کرونا ابلاغ می‌کند. ضوابطی که توسط ستاد به ما ابلاغ شده به تمام ادارات کل هم ارسال می‌شود. هر تصمیمی که ستاد ملی مقابله با کرونا بگیرد ما بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز